Informatie over Formida polshorloge

Graag had ik info gekregen over dit horloge dat van mijn grootvader was. Het merk is mij onbekend, maar het horloge is blijkbaar 18 karaat goud en zou van de jaren '50 zijn.
Dank bij voorbaat.

3 likes

Deze chronograaf is idd. zoals je aangeeft uit de jaren '50 en de holle kast 18kt.
Een hoop bedrijfjes en bedrijven lieten deze crono’s maken of assembleerden ze zelf van ingekochte kasten en uurwerkjes en printen dan een eigen naam op de wijzerplaat.
De meeste die je tegen komt komen van Chrono Suisse, de meeste van deze chrono’s hebben een eenvoudig Landeron uurwerkje maar ook bestaan er met een Venus kolom uurwerkje.
Deze gouden horloges werden indertijd gemaakt voor mensen met een kleine portemonnee, het goud is echter zo dun dat er gauw deukjes en scheurtjes inkomen, maw. ze zijn erg kwetsbaar.
Wanneer je de kast open maakt of laat maken en een plaatje van het uurwerkje plaatst kan men hier meer vertellen.

Hopelijk kun je hier iets mee.

edit:
Dit zegt microlisk een merken data base over Formida Linkje
Ik zie dat het linkje niet doorlinkt, dus moet je zelf even Formida typen op de zoek regel.

1 like

Ik ken de prijzen uit die tijd niet, maar een volledig gouden horloge zou toch nog steeds voor de meeste mensen destijds een luxeproduct zijn, lijkt mij?

Dit exemplaar ziet er ook nog goed uit, trouwens! Alleen de kroon lijkt op de foto’s een beetje scheef te staan, maar wellicht is dat alleen het geval in uitgetrokken positie?

1 like

Het gaat om het gewicht aan goud en dat is erg laag bij deze chrono’s omdat de kast en achterdeksel echt flinterdun zijn, het geheel aan goud is misschien enkele grammen. Onder de achterdeksel zit normaal gesproken een stofdeksel die de kast een beetje in model houdt.

3 likes

Bedankt Frans53, weeral wat “wijzer” geworden.

Hallo Andamanen,
de kroon staat inderdaad heel klein beetje schuin. Dat merk je vooral bij het opwinden.

Het meeste is al gezegd. Een beurt laten geven. Plexiglaasje poetsen of vervangen en je hebt een heel mooi aandenken aan je grootvader!