Informatie over oud horloge

Dit zakhorloge heb ik als erfstuk gekregen van mijn oma, en ik zou er graag meer informatie over willen hebben. Ik kan er online niks over vinden en de juwelier kon mij ook niks anders vertellen behalve dat het oud is.

Kan iemand mij meer vertellen over dit horloge? Is het ook echt goud? Ik heb meer foto’s maar die mag ik niet toevoegen lees ik.

Dag Lara,
Als het edelmetaal is moet er ergens een goud/zilvermerkje staan, ik zie dat zo niet.
Over een vergelijkbaar Vacheron horloge staat hier het een en ander.

1 like

Koen heeft al eens gereageerd op een zakhorloge waar ook Vacheron op stond. En @wbcoupe weet er ook veel van. Mijn gevoel zegt: niet veel bijzonders. Gewoon standaard zakhorloge, tenzij het uurwerk er heel bijzonder uit ziet.

Je kunt het binnendeksel als het goed is nog openmaken zodat we het uurwerk kunnen zien. Kun je daar een foto van plaatsen?

2 likes

Bedankt voor je reactie! Ik ga straks even proberen of ik het open kan krijgen. Mocht dat lukken dan zal ik een foto plaatsen :grin:

Inderdaad geen bijzonder zakhorloge. “Cylindre quatre rubis” betekent dat er een cilindergang uurwerk met 4 robijnlagers in zit. Dat is een uurwerk van de goedkoopste soort.
Verder zie ik volgens mij hier en daar corrosie op de kast, wat samen met het ontbreken van duidelijke merktekens suggereert dat het geen gouden maar een vergulde kast is.

Gezien het feit dat het nog een sleutelgewonden zakhorloge is schat ik de leeftijd zo tussen 1850-1890.

Financiële waarde dus gering, lekker bewaren als aandenken.

3 likes