Waarde van zakhorloge?

Dat is mooi gezegd! Overigens is de oudste horlogemaker Blancpain, opgericht in 1735. :wink: Ik wilde het eerst niet zeggen, maar nu we toch met college’s bezig zijn. :joy:

7 likes

Stelletje nerds :joy:

3 likes

Weer wat geleerd! Ik ga even uitrekenen hoeveel jaar er tussen zit, momentje…

2 likes

Bent u er al uit?:sweat_smile:

1 like

:rofl: :joy: …mag ik het afronden? Maar goed, we dwalen een beetje af nu!

1 like

:joy::wink:

Maar even serieus @Klokkengek , ik heb altijd geleerd dat Vacheron het eerste horlogemerk was. Heeft dat dan wellicht iets te maken met het ‘deponeren’ van het merk of was Blancpain toen ook al bekend als merk?

1 like

Ik heb het zo geleerd in de examenstof voor de certificering van de FHH (Fondation de la Haute Horlogerie) in Zwitserland. Ik denk dat Blancpain ook als merk uit 1735 dateert; maar hoe ze exact destijds zijn begonnen weet ik niet. Ik heb Google er niet op nageslagen.:slightly_smiling_face:

1 like

Goedemiddag allen,

Leeftijd is zeker geen 1790. Dergelijke horloges werden gemaakt omstreeks 1860-1880. Het uurwerkje is een heel standaard cylindergang uurwerkje voor die periode, van matige kwaliteit.
Heeft dus qua kwaliteit niets met Vacheron & constantin te maken. Weet niet zeker of dit nou een voorloper is van Vacheron & Constantin, maar ik zie horloges met alleen Vacheron regelmatig en heb er niet zoveel mee omdat het in mijn ogen niets bijzonders is.

Qua waarde, smeltwaarde + evt een paar tientjes.

Met vriendelijke groet,
Koen

7 likes

Rondje Google leert me al dat ik er helemaal naast zit/zat. Favre-Leuba was er ook al, Vacheron was in ieder geval niet de eerste. 1735 klopt, kom ik ook tegen irt. Blancpain. Ik moet terug naar de schoolbanken [overigens bij mij als hobby/interesse], … :wink:

Zo zie je maar @TimeLapse, het beroep van leraar is helemaal niet aan mij besteed! Het ontbreekt me simpelweg aan de kennis en rekenen kan ik ook al niet. Oh oh.

4 likes

Echt niet!:slightly_smiling_face: Ik weet het omdat het een examenvraag was; anders had ik het ook niet precies geweten. :wink: Het is moeilijk om precies te weten wanneer wie begonnen is en met welke compagnons, etc. etc. :thinking:

1 like

Hier een foto van een vroege Vacheron. De minuten boven de indexen lijken op die van de TS, dus het zou best een echte Vacheron kunnen zijn. Deze is uit 1890. Waarschijnlijk is die van de TS, gezien het ongedecoreerde uurwerk, een instapmodel


3 likes

Ik dacht altijd dat Dubois het oudste horlogemerk was…

1 like

Ik kan het ook niet helpen…:joy:

2 likes

Precies wat ik in gedachten had maar voor de “enter” maar weggeveegd om niemand voor de kop te stoten…

Idd. lijken want als je goed kijkt kun je zien dat die bij ts er met de hand op zijn gezet itt tot het horloge wat jij toont die als geheel ook veel meer klasse uitstraalt, ook qua uurwerk…

Helemaal eens met @koen.
Nog een klein detail. Op de binnendeksel werd er in die tijd ook niet het woord metal vermeld en zeker niet door Zwitsers resp. Fransen in het Engels.
Als het inderdaad omstreeks 1700 / 1800 zou zijn gemaakt, dan was er vermoedelijk ook een zilveren of gouden kast om het uurwerk gedaan.
In die tijd waren horloges immers voor de upper ten, dus zilver of goud of bewerkt met schildpad.
Pas veel later kwam Roskopf uit met goedkope horloges voor de gewone man.
Die zijn momenteel trouwens ook zeer gewild als verzamel object.

3 likes

:thinking:

Heel goed gezien. Scherp hoor! Je bent een toppertje! :+1:

Neen, eerder voetballer zou hier gepast geweest zijn (je weet wel: “open doel” en zo voort) :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Het was met een c mijn fout