Informatie over Seamaster Pre-Bond

Binnenkort zal ik de leeftijd van 35 jaar bereiken en is het plan om een Omega Seamaster 200 uit mijn geboortejaar 1986 toe te voegen aan de collectie om dit heugelijke moment te vieren.

Nu ben ik helemaal niet thuis in Vintage en hoop ik wat informatie te vergaren waar ik op moet letten.

De prijzen lopen nogal uiteen van €5000 tot ongv €750.

Weet iemand toevallig wat de belangrijke kenmerken zijn waardoor je een horloge beter kan laten liggen, en al iemand er toevallig 1 heeft liggen of 1 te koop weet hou ik mij ook graag aanbevolen.

Alvast bedankt.

Foto ter illustratie

3 likes

ben ook benieuwd, ik heb wel andere seamasters uit deze periode gehad…
maar ook oudere en veel van de jaren erna …
ik ben geen echte kenner maar heb zelf de indruk dat dit niet de beste jaren waren voor omega :roll_eyes:

2 likes

zag er toevallig best een heel aantal voorbij komen op mp … prijzen van €750,- tot €1500,-
als je meer zou betalen mag er ook wel een doos en papieren bij zitten of erg mooie staat bij een zaak met garantie ofzo :thinking:
maar €5000,- :flushed:… lijkt me wat veel zelf als ze er een strik omheen doen :wink:

1 like

Oeh volgens mij werden ze pas van 1988 gemaakt. De eerste, vroege versie van de pre bond 200m heeft Mercedes wijzers en een 6 puntige kroon. Dus dat is iets waar ik altijd op zou letten. Verder zou ik gaan voor een fullsize variant. Die zijn namelijk 39mm breed en 10mm dik. De midsize (zoals afgebeeld op jouw foto) is net iets te klein in mijn ogen.

Het verschil tussen de midsize en de fullsize variant is te herkennen aan het datumvenster. Bij de midsize variant raakt het datumvenster de minutenmarkeringen en bij de fullsize variant zit er nog wat ruimte tussen.

Succes met de zoektocht. Heb er aardig wat van gehad en het blijft een enorm leuk model.

6 likes

De eerste versies zijn inderdaad van 1988. Met betrekking tot het datum venster: dat is afhankelijk van het formaat en het uurwerk. Ik heb een paar Seamaster 200 modellen verworven in de afgelopen paar jaar en in mijn NA topic van de eerste sta ik even stil bij de verschillen voor wat betreft de heren modellen. Misschien helpt dit @Arnout86 .

3 likes

Mijn vader kocht ergens midden jaren tachtig een Omega. Niet dit model, maar een vierkante bonk. Binnen een jaar drie keer terug naar de AD omdat ie het steeds niet deed. Na de derde keer stelde de AD ten einde raad voor om een Japans uurwerk erin te doen. Toen heeft m’n vader het ding in de vuilnis gegooid.

Misschien een wat negatief verhaal. Ik hoop van harte dat je een mooie vindt, dat goed functioneert!

1 like

Om dit een beetje in perspectief te zetten: ik heb 3 Seamasters 200 (1x met cal.1441 en 2x cal. 1438) en die lopen alle drie als een zonnetje.

Ik moet wel zeggen dat de 1441 wat twijfel oproept: Omega heeft dir uurwerk maar een paar jaar gebruikt en je ziet regelmatig dat de print is vervangen door de (niet Omega gelabelde) ETA versie. Dus daar heeft wat gezeten, naar mijn idee.

De cal. 1438 is technisch gelijk aan de cal. 1538 in de Seamaster 300 reeks en daar heb ik geen slechte dingen over gelezen.

Ik denk dat het een redelijk veilige aanname is dat iets wat 30 jaar goed gewerkt heeft met normaal onderhoud, dat dat we degelijk is (en dus waarschijnlijk ook wel even blijft werken). Hoewel het natuurlijk geen garantie is.

1 like

Dat denk ik zeker. Maar deze anekdote kwam bij me op. Ik mag aannemen dat het een uitzondering was. Het kan ook zijn dat de betreffende AD een kluns was. Maar mede n.a.v. de opmerking van @seamaster, wellicht checken welk uurwerk in het exemplaar zit.

Kijk eens bii B&O watches van forumlid @rudiculous die hebben regelmatig mooie originele pre-bonds.

1 like

Bedankt voor deze informatie… hier heb ik met veel plezier doorheen gelezen.:grinning:

Heel handig dat ik nu de verschillende modellen makkelijke kan herkennen op een foto.

Oooh ja dan wordt de zoektocht toch wat lastig als ik er 1 uit 1986 wil.

Van de eerste paar jaar van mijn leven kan ik toch niks herinneren… dus misschien is 1988 ook wel een idee.

Het idee was om dit jaar een Pre-Bond te kopen en dan als ik 40 wordt een Datejust uit 1986.

Denk dat ik het met deze kan kijken of vintage wat voor mij is.

2 likes

Welnee joh lijkt alleen maar zo. :rofl:

1 like

Ik had weer eens beter m’n smoel moeten houden :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Te laat aangezien ik het geciteerd heb :wave: maar als dat jouw ervaring is dan is dat zo.
Ik vind het wel gave modellen zo een seamaster.

2 likes

Wat wil je, een quartz of een automaat?

Hier steek je ook wat op

Quartz of automaat maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit. Ik heb op dit moment beide soorten horloges in de collectie en ben hier dus makkelijk in.

Je bent altijd welkom om een berichtje te sturen met waar je precies naar op zoek bent Arnout! Wie weet kan ik je helpen. Op het moment heb ik 11 exemplaren liggen en het wisselt snel door, dus er komt vast iets langs wat geschikt is. Je bent ook altijd welkom om wat om de pols te slingeren, of ik stuur er 1 naar je op om te proberen.

1 like

Bedankt voor het aanbod, ik zal je straks een PM sturen :grinning:

1 like

Wat een leuk verhaal… goed om te horen dat het een horloge is wat makkelijk wat meer jaartjes mee gaat.

1 like