NA Omega Seamaster professional 200

Het is niet echt meer een NA, want ik heb hem al even maar ik wil toch even een woordje of wat wijden aan mijn huidige trots: De Omega Seamaster Professional 200m. Dit horloge was de hoofdzakelijke reden om me eens flink te gaan verdiepen en onder andere lid te worden van dit forum. Omdat ik elders nog meer informatie kon vinden dan hier, heb ik geprobeerd alle gevonden informatie hieronder bij elkaar te zetten in een enigzins logische volgorde. Mocht iemand nog eens overwegen om een Seamaster 200 te kopen, dan hoop ik dat je hier alle informatie kan vinden die je kan behoeden voor een miskoop.

Korte introductie
De Seamaster 200 werd gelanceerd in 1988, rondom een ‘avontuur’ wat de duik kwaliteiten van het horloge onderstreept. Van de Omega website:
“On July 25 1988, the Seamaster Professional 200 meters calibre 1111 took part in the IFREMER FarĂ© mission, during which the French scientific submarine Nautile dived 4,400 meters (a new record) below sea level in the mid-Atlantic to install the first link of a channel to monitor seismic shift.”

Het horloge was bij lancering en gedurende de tijd dat deze nieuw te koop was (tussen 1988 en 1994) niet bijzonder populair. Om die reden kun je ze op het moment nog voor een redelijk leuke prijs oppikken, hoewel er niet bijzonder veel aanbod is (als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de SMP300). Ook bij Omega is kennelijk geconstateerd dat het horloge niet het meest populair was, want het horloge draagt op de website van Omega niet een eigen naam maar is enkel genoemd als voorloper van het horloge erna: de “pre-Bond” Seamaster 200.
Omdat het horloge niet heel populair was, is er links en rechts wat verwarring over en worden veel horloges afgedaan als nep of zogeheten “franken watches”. Ook door Omega fans.

De Seamaster 200 op papier (specificaties)
In basis is de Seamaster 200 een duikhorloge met de volgende kenmerken:
Saphier glas
Omega logo en naam onder de 12.00u index
Oplichtende stipjes op 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 en 11
Oplichtende streepjes op 6, 9 en 12 (waarbij de laatste dubbel)
Datum op 3
60 klik uni-directionele bezel met de nummers 10, 20, 30, 40 en 50, markeringen op 5, 15, 25, 35, 45 en 55 en een driehoekje met lume op 60.

Het horloge zou tot 200 meter waterdicht zijn en is voorzien van een geĂŻntegreerde band (Omega 1455), welke helaas niet te wisselen is met een standaard lederen horlogeband.

Wijzers
Het eerste wat opvalt aan mijn Seamaster 200 zijn de Mercedes wijzers. De vraag “hoezo zitten er Rolex wijzers op een Omega” wordt dan wel eens gesteld, hoewel die niet echt terecht is daar bijvoorbeeld Tag Heuer ook horloges heeft gemaakt met Mercedes wijzers.
De Seamaster is aanvankelijk geleverd met de zogeheten Mercedes wijzers, maar later met de zogeheten zwaard wijzers, die ook (min of meer) daarna op de Seamaster Professional 300 zijn gebruikt.

De kast
De Seamaster 200 is geleverd in 2 afmetingen:

  • Full size: 40 mm zonder kroon - 8.85mm x 38.5mm x 43.5mm
  • Mid size: 38mm zonder kroon - 8.7mm x 36mm x 41mm.

De kast was gemaakt uit roestvrij staal dat in de lengterichting is geborsteld. Er was een RVS duikring of massief 18K gouden duikring beschikbaar en ook de banden waren hierop aangepast. Een volledig roestvrij stalen horloge werd levert met een roestvrij stalen band met het Omega logo gestanst in de sluiting. De versies met de gouden duikring, hadden een sluiting waar een gouden “plaque”(je) was ingezet met daarop het Omega logo en konden eventueel ook geleverd worden met deels gouden schakels.

Qua wijzerplaat had je keuze uit een zwarte of champagne kleurige plaat. Dit alles zorgt voor de onderstaande versies met bijhorende typenummers en prijzen voor zover die nog te vinden waren:

Roestvrij staal
Full size Quartz Ref ST 396.1041, CHF 800 (1992), CHF 1100 (1994)
Mid size Quartz Ref ST 396.1042, CHF 1000 (1995)
Full size Auto Ref ST 398.1041, CHF 910 (1991)
Mid size Auto Ref ST 398.1042

RVS / 18K goud met goud ingelegde band en zwarte wijzerplaat.
Productnummer is hetzelfde als met de champagne wijzerplaat, enkel de laatste 3 cijfers zijn anders: .300 = zwart, .200 = champagne.
Full size Quartz Ref DB 396.1041, CHF 1875 (1992), CHF 2250 (1994)
Mid size Quartz Ref DB 396.1042, CHF 2050 (1995)
Full size Auto Ref DB 398.1041, CHF 2025 (1991)
Mid size Auto Ref DB 398.1042

RVS / 18K goud met goud ingelegde band en champagne wijzerplaat
Productnummer is hetzelfde als met de zwarte wijzerplaat, enkel de laatste 3 cijfers zijn anders: .300 = zwart, .200 = champagne.
Full size Quartz Ref DB 396.1041, CHF 1875 (1992), CHF 2250 (1994)
Mid size Quartz Ref DB 396.1042, CHF 2050 (1995)
Full size Auto Ref DB 398.1041, CHF 2025 (1991)
Mid size Auto Ref DB 398.1042

RVS / 18K goud met stalen band
Full size Quartz Ref DR 396.1041, CHF 1150 (1992), CHF 1875 (1994)
Mid size Quartz Ref DR 396.1042, CHF 1350 (1995)
Full size Auto Ref DR 398.1041, CHF 1350 (1991)
Mid size Auto Ref DR 398.1042

De achterkant
De achterkant heeft gedurende de productie periode een aantal wijzigen gehad. Het zijn allemaal schroef-casebacks. De eerste versies zijn zeer simpel en worden soms vermeden omdat het de indruk geeft van een nep horloge. De aller eerste modellen hadden een simpele achterkant bestaande uit 2 delen met enkel het omega symbool en de tekst “OMEGA SEAMASTER” in het metaal gestanst. De quartz modellen hebben een ‘ingedrukte’ achterkant, terwijl de automaten dat niet hebben omdat dit uurwerk iets dikker is.
Later is de achterkant uit 1 stuk gemaakt en was voorzien van het bekende zeepaardje.


Kale caseback van mijn 1988 full size quartz


Caseback van een 1990 full size automaat

De sluiting
De sluiting is in twee afwerkingen gekomen, afhankelijk of het een volledig roestvrij stalen of een rvs/goud combi was. Het meest interessante is dat de eerdere modellen geleverd werden met een enkelvoudige sluiting met duikextensie, waar de latere modellen een dubbelvoudige sluiting heeft gekregen.
dubbele sluiting enkele sluiting

Uurwerken
Op het moment dat Omega de Seamaster 200 lanceerde, was men bezig met de overgang van Omega in-house uurwerken naar ETA uurwerken. Het horloge was beschikbaar als automaat of met een quartz uurwerk. Voor wat ik op Internet heb gelezen, zijn er aanmerkelijk meer quartz horloges verkocht dan automaten, waardoor die laatste een relatieve zeldzaamheid zijn (en daardoor wat duurder). Dat neemt niet weg dat vermoedelijk de Seamaster 200 met een 1441 high-end quartz uurwerk het minst voorkomt. Dit type uurwerk is namelijk enkel in 1987/1988 geleverd en was daarmee slechts ongeveer een jaar in productie.

Automaat
De automaten waren allen Omega 1111 (ETA 2892-2) uurwerken en gemarkeerd op de wijzerplaat met “AUTOMATIC Chronometer”. Dit 21 jewel uurwerk heeft een quickset datum, sweep seconds en 44 uur gangreserve.

Quartz
De quartz uurwerken zijn te herkennen aan de opdruk “PROFESSIONAL” op de wijzenplaat. De quartz versies zijn in 1987 in productie gegaan met het high-end, thermisch gecompenseerde 1441 (ETA 255.561) uurwerk.

Quote from 1441 manual

Your Omega watch is equipped with a thermo-compensated quartz movement: temperature variations which could easily affect the movement’s precision are automatically corrected and compensated by a quartz thermometer with a frequency of 262.144 Hz = vibrations per second. This assures a time precision of +/- 10 seconds per year. Consequently your Omega watch is much more accurate than a traditional quartz watch.
Eind 1988 is Omega overgegaan op een uurwerk met het kaliber nummer 1438 (ETA 255.461, 6 jewel quartz movement with date).

Het verschil tussen de quartz uurwerken is gemakkelijk te zien als je het horloge open hebt: De 1441 heeft twee zilverkleurige quartz units
Caliber 1441

De 1438 heeft er maar 1.
Caliber 1438

Snel herkennen
In feite zijn er 4 modellen: Full of mid size en quarts of automaat. Gelukkig zijn ze gemakkelijk te herkennen.
Het uurwerk kun je snel herkennen aan de opdruk op de wijzerplaat: PROFESSIONAL (quartz) of AUTOMATIC Chronometer (automaat). Beiden hebben de opdruk “200M” hieronder staan. Mocht je een horloge zien en het plaatje is te klein: de automaat heeft 4 regels tekst op de onderste helft van de wijzerplaats, een quartz heeft er 3.

De afmeting kun je zien aan het uurwerk (automaat of quartz) en het datum-venster:
Een full size quartz heeft wat afstand tussen het datum venster en de streepjes (die de seconden markeren). Bij de mid-size kwarts ligt het datum venster tegen deze streepjes aan.
Bij een full size automaat, raakt het datum venster de streepjes en bij een mid size automaat zijn de streepjes volledig verdwenen onder het datum venster.

1e of 2e generatie
Dit is een discussiepunt. Sommigen zeggen dat de eerste generatie de Mercedes wijzers hadden en de tweede generatie de zwaardwijzers. Anderen gaan er van uit dat het verschil in de kroon en gesp zit. In dat geval heeft de eerste generatie een enkelvoudige sluiting en een gelobde kroon. De tweede generatie heeft een geribbelde kroon en een dubbele sluiting.

De sluitingen:
dubbele sluiting enkele sluiting


De gelobde kroon van de 1e generatie

Er zijn Seamasters in omloop die zwaardwijzers hebben op een horloge met een enkelvoudige sluiting en een gelobde kroon. Andersom zijn er ook horloges te vinden met Mercedeswijzers die een geribbelde kroon en dubbele sluiting hebben. Omdat de combinatie van de gelobde kroon met enkelvoudige sluiting eerst is geleverd en daarna de combinatie van de geribbelde kroon met de zwaardwijzers, denk ik dat dit de beste manier is om 1e/2e generatie van elkaar te onderscheiden.

Het was een hele lap tekst. Een groot deel van de informatie heb ik van het watchuseek forum (https://forums.watchuseek.com/f45/fairly-comprehensive-review-omega-seamaster-200-pre-bond-series-316149.html). Ik hoop dat er iemand in de toekomst plezier van gaat hebben. Misschien word ik het zelf wel als ik toch nog voor een automaat met champagne wijzerplaat ga :wink:

Last but not least dan nog een fototje van het exemplaar dat mij met enige regelmaat “the fizz” geeft:

Nu jullie allemaal kenners zijn, zie je zo dat het de full-size quartz is van de eerste generatie op de stalen band: Ref DR 396.1041 :heart_eyes:

31 likes

Ja tuurlijk, 
 :see_no_evil: maar zonder gekheid, wat een mooie beschrijving van je NA en alles wat ermee te maken heeft. Leerzaam en bijzonder. Dank je wel en veel draagplezier! :ok_hand:

PS De kerstboom mag weg hoor.
Driekoningen is vandaag, hét moment om de boom aan de straat te zetten. :wink:

Leuk om jouw ervaring met dit horloge te lezen. Hoewel ik hem pas heel kort heb (zeker in vergelijking met jou), verwacht ik ook dat-ie niet meer weg gaat. Dat heeft niets te maken met de financiële waarde: ik ben gewoon stapelgek op dit horloge. Hij ziet er na dik 30 jaar nog fantastisch uit en hij kan mee op bijna iedere gelegenheid.

Ik heb trouwens ook absoluut geen spijt van de quartz keuze. Het is inderdaad (meestal) een stuk vriendelijker in onderhoud. Ik ben benieuwd of hij nog goed waterdicht is, want ik hem best eens willen zien glimmen op een meter of 30 diep. Dus als er een nieuwe batterij in moet, ga ik dat zeker laten checken. Nu eerst nog even genieten!

1 like

Wat een fantastische beschrijving! Thanks! Ik voel
Nu nog meer liefde voor mijn midsize quarts!

Leuk om je verhaal en research over het horloge te lezen. Ik heb nooit spijt gehad dat ik de quartz uitvoering heb gekocht ondanks beweringen dat uitsluitend mechanische horloges een ‘ziel’ zouden bezitten.
Ik moet je wel bekennen dat ik sinds vorige week het horloge niet meer in bezit heb. Na contact met Ă©Ă©n van de forumleden, heb ik het horloge verkocht aan zijn broer die me beloofd heeft het horloge net zo te koesteren als ik. De Seamaster lag de laatste tijd meer in de kast dan dat het draagtijd kreeg. Ik wens je heel veel draagplezier
!

1 like

Inmiddels heb ik het horloge een slordige anderhalf jaar en in die tijd heb ik er altijd iets aan gemist: het ingelegde logo op de sluiting. Bij veel bi-color modellen valt dit plaatje eruit omdat het (ogenschijnlijk) alleen gelijmd is.

Na lang zoeken, heb ik echter een nette sluiting met het juiste (gouden) logo kunnen vinden!

En nog even voor de smaak:

Ik heb hem inmiddels al anderhalve week, iedere dag om.

3 likes

Altijd leuk, het origineel maken.:+1::sunglasses: