Hallo,
Ik heb een oud zakhorloge gekregen, maar kan het niet echt op waarde schatten. Kan iemand me iets vertellen over mijn zakhorloge? Het is een Prisma Incabloc model met op achterkant een plaatje in relief van paarden met een inscriptie: Huguenin.
Het ziet er prachtig uit met veel versiering en functioneert fantastisch.

Wie kan me meer vertellen over dit horloge?
Groet
Bart-Jan
Het is waarschijnlijk een zakhorloge uit de jaren vijftig-zestig, het incablocsysteem is na 1945 zo’n beetje ingevoerd in de uurwerken.
De afbeelding van de paarden zie je vaker op zakhorloges maar werden oorsponkelijk gebruikt op Penningen / medailles.
Hier een paar afbeeldingen van medailles uit de beginjaren 1900.

Zoek maar eens op Huguenin bronze.
1 like
Oh super bedankt voor de reactie. Jouw eerste plaatje is precies het plaatje achter op mijn horloge. Is het horloge denk je nog iets van waarde? Maw is het de moeite waard om het eens goed schoon te laten maken/onderhouden of als het kapot zou gaan om het te laten repareren? Of is het een horloge waar er heel veel van gemaakt zijn? ik heb echt geen verstand er van, maar vind deze erg mooi. En hij klinkt ook zo prachtig als hij loopt.
Groet
BJ
Prisma zakhorloges kom je niet vaak tegen, maar het is geen duur en gezocht merk.
Het is zelfs zo dat het aanbod van zakhorloges groter is dan de vraag, alleen Gouden en dure merken hebben een hoge waarde.
Ik denk dat deze Prisma in de € 50-100 klasse zit, een onderhoudsbeurt zal ook wel zo iets kosten.
Zo’n zakhorloge gebruik je toch niet vaak, ik zou er voorlopig niets aan doen zolang die goed loopt.
1 like
Bedankt voor de info. Hij loopt prima. Dus ik ga er inderdaad nog maar niets aan laten doen!