Deze zakhorloges kom je nog vaak tegen,productietijd is ongeveer 1850- 1890
Je ziet deze horloges ook vaak met een kleine sekondewijzer bij de zes.
Aan de achterkant van het uurwerkje is het op te winden en zijn de wijzers te verstellen met de sleutel.
De prijs van zo’n horloge zonder ketting is meestal 50-75 euro als hij nog goed loopt.
Als de ketting ook van zilver is ( zilvermerk ) kan daar ook nog eens 30-40 euro bijkomen.
Mocht het horloge nog vaak gebruikt gaat worden , dan is een onderhoudsbeurt bij de horlogemaker aan te raden.
Groeten, Chris.
Hallo Chris,
Dankjewel voor je snelle en behulpzame antwoord. Ik heb er veel aan!
Heb je misschien nog iets te vertellen over het uurwerk? Is er iets waar ik op moet letten als ik een zakhorloge koop, iets wat belangrijk is? Het horloge is wel bedoeld voor regelmatig gebruik, kan ik dan beter een ander soort/type horloge of uurwerk kiezen?
Bedankt,
Kelly
Het horloge heeft een goedkoop cilinderuurwerkje,ik zou zelf uitkijken naar een uurwerk met ankergang, 7 tot 15 jewels, opwinding en verstellen van de wijzers met behulp van de kroon.
Deze uurwerkjes lopen meestal beter, maar met oude zakhorloges moet je geluk hebben, ze moeten meestal gereinigd en opnieuw geolied worden.
En moeten er onderdelen vervangen worden, dan kan dat uitlopen op een maandenlange zoektocht
Hier zo’n klokje met ankergang als voorbeeld.
http://link.marktplaats.nl/559441272