informatie over zakhorloge

hallo; ik ben nieuw op dit forum. en ik wil jullie hulp inroepen voor een erfstuk. Dit horloge is van mijn opa op mijn vader, en nu op mij overgegaan, en ik had graag wat info over leeftijd, en de diverse tekens in de plaat. op internet al veel gezocht, maar hoop dat jullie meer info hebben.

het is en blijft in de familie!
alvast bedankt!

1 like

hier nog 2 foto`s

1 like

Het uurwerk is gemaakt door de (beroemde) Favre Frères=gebroeders Favre.
Dat is te zien aan de twee gekruiste letters F op het uurwerk.
Het knopje dat met de nagel ingedrukt moet worden om de wijzers te verstellen is typisch iets wat tot ongeveer 1920 is toegepast. Daarna was het gebruikelijk dat door middel van de kroon uittrekken de wijzers versteld moesten worden.
Kroonopwinding was gemeengoed na 1900.
Vóór 1900 waren er nog genoeg horloges die opgewonden moesten worden met een sleuteltje. Deze jaartallen zijn natuurlijk niet exact maar grofweg klopt het wel.

7 likes

Verplaatst naar de juiste categorie.

Kan ik hier op antwoorden, of moet dat in een andere categorie?

Had namelijk nog een paar vragen, maar was heel blij dat er al een stuk van de puzzel is opgelost.

Nee hoor, u kunt hier gewoon verder.

Voor vragen is deze categorie juist bedoeld.

Dan vroeg ik mij af of dit horloge een merkhorloge is van ANCRE, of dat het een samengesteld horloge is omdat volgens Scudo het is gemaakt door Favre Frères, en de maan +kroon is een duits kenmerk??

En nu ik toch bezig ben, vraag over wijzerplaat. Deze is met romeinse cijfers, maar geen gewone cijfers erboven. Tevens is de rand gestippeld met punten in goudkleur. Dat heb ik tot nu toe nog niet gevonden op internet. Is hier soms iets over bekend??

Ancre is niets anders dan dat dit horloge een zgn ankeruurwerk heeft. Er waren namelijk in die tijd ook veel zgn cilindergang uurwerken die iets anders van opboyw en werking waren en eerlijk gezegd ook wat minder van kwaliteit en nauwkeurigheid.

Tegenwoordig worden er geen cilinderganguurwerken meer gemaakt. Alles is ankergang. Eigenlijk al zeker 80 jaar.

Ik heb ook een zakhorloge van de Favre-Frères.

En de wijzerplaat ziet er ongeveer hetzelfde uit dan die van jou, alleen dan met arabische cijfers

3 likes

Dat is het zilverkeurmerk dat men verplicht was te voeren ihkv het zilver of als van toepassing het goudgehalte. In dit geval in duitsland geslagen. Het zou kunnen dat de kast in Dld is gemaakt om het ingekochte uurwerk.

1 like