Oei, die Thiel is mooi.
Dat was de voorganger van Ruhla.
Dat is exact dezelfde als die van mij denk ik😀
Is dat nog zo nieuw? Was een quartz uurwerk ondertussen niet al goedkoper dan mechanisch? Het verbaast me wel.

Ik ben toevallig ook net bezig met 1 van 120 miljoen en gaat hier weer een leuk horloge van maken

Geweldig ik zou dat ook wel willen doen maar ik ben niet zo zeker van mijzelf of ik dat vervolgens ook weer in elkaar en werkend krijg zonder het kapot te maken…
Maar ja als 120 miljoen gemaakt zijn kan er wel eentje sneuvelen…
Bij bijna alle Ruhla’s zijn de astappen van de balans versleten en moet er dus een nieuwe balans in. En dan bedoel ik ook echt een splinternieuwe, want een andere gebruikte heeft hetzelfde euvel.
Maar in feite zijn het de simpelste uurwerken die er zijn.
@MiesZ : het is veel makkelijker om de veertrommel er later via de zijkant in te zetten. Dan kun je beter de asjes op zijn plaats zetten.
@koekoek: De Oost Duitsers konden dit uurwerkje geheel automatisch in elkaar zetten. Dus de bewering van Swatch dat zij de eerste zijn die dat kunnen, is niet waar.
Ik ben in Ruhla in het fabrieksmuseum geweest waar nog een gedeelte van de, zelf ontwikkelde, productieband staat. Ook zijn daar films te zien hoe de productie gedaan werd. Ondanks dat het een simpel uurwerk is van lage kwaliteit, kun je niks anders dan bewondering voor deze mensen hebben dat ze met zo weinig middelen toch horloges konden maken. Oost Duitsland had destijds een gebrek aan bijna alles. Ze hadden bijvoorbeeld ook niet genoeg staal, waardoor ze noodgedwongen delen van de Trabant van een zelf verzonnen kunststof moesten maken. Inventief waren ze wel.
Groet Michel
En nog bedankt voor de tip aangaande het later monteren van de veerton
Je kunt hem proberen, maar ze zien er al wel afgesleten uit.
Een minuscuul drupje olie wel wel eens helpen.
En anders op ebay een new old stock dames Ruhla kopen. De balans daarvan gebruiken.
Bedankt voor deze bijdrage! Leuk om te lezen.
Zo is te zien dat ogenschijnlijk de minst kwalitatieve, massaproductie horloges nog een verhaal, rijke geschiedenis en vorm van innovatie met zich meedragen. Dat maakt deze hobby zo mooi voor mij.