Informatie pilot watch

Wie kan meer informatie verstrekken over dit horloge?
Alle informatie is welkom

Vriendelijke groet Leon (seiko5)

1 like

Ik vind 2 dingen die mijn wenkbrauwen doen fronsen:
“electronically timed” waar slaat dat op?
“Pilot watch” op een dial zetten ipv een merk, tenzij het een merk is is ook gek. Lijkt met recent horloge om op de hype mee te surfen.

Daar heb je zeker een punt ja.

Heeel simpel uurwerkje zonder enige nadere aanduiding erop.

Dit is gewoon een (sub) merk van Ruhla. Ik heb er ook een paar.
Electronically Timed wil niet anders zeggen dan dat ze afgeregeld zijn door middel van een electronisch meetapparaat. Dat doen ze overal bij alle mechanische horloges, een zgn Timegrapher.

Dus Pilot Watch is hier het merk. Gemaakt in Ruhla in de voormalige DDR.
Het uurwerk is een UMF 24. Daarvan zijn er meer dan 120 miljoen ! gemaakt.
Onder de balans staat een 4 cijferig nummer. Dat is week en het jaar van productie. Bijv. 3876 is week 38 van 1976.
Hij zal wel zeker 40 jaar oud zijn.

16 likes

Bruh. Een recent horloge? Dit horloge is een jaar of 40-50 oud. Matige kwaliteit met de chromen kast en het penanker uurwerk. Dit waren destijds goedkope horloges, daar is niks mee maar alle waar naar zn geld.

8 likes

Ter aanvulling op wat @Scudo (hij is een expert op het gebied van penanker horloges) schrijft, nog even een kleine aanvulling: de kreet ‘electronically timed’ op de caseback wijst vrijwel altijd op een penanker horloge. Bij de kwalitatief hogere uurwerken met een gesteende of ‘Zwitserse’ ankergang was het evident dat de horloges waren afgeregeld en voelde men geen behoefte om dat nog eens met een mededeling op de caseback te zetten. In het algemeen, een beetje generaliserend: hoe groter het aantal (vaak loze) kreten op een wijzerplaat en een caseback, hoe eenvoudiger en helaas vaak ook hoe minder de kwaliteit van een horloge en dus van het uurwerk.
Wat niet wil zeggen dat ze allemaal heel slecht waren. Ik heb penanker uurwerkjes gezien (uit Hong Kong o.a) uit de jaren '60 en '70 die voorzien waren van plastic onderdelen en nog steeds, na ruim 50 jaar liepen als een kievit!

De veronderstelling

is dus een verkeerde. Geen enkele contemporaine fabrikant, ook geen Chinese, van welke meuk dan ook, zou het in zijn hoofd halen om tegenwoordig nog dergelijke uurwerkjes te produceren en op de markt te brengen als het mogelijk is om met een af fabriek prijs van een paar kwartjes quartz horloges te produceren die er uit zien als een (daar gaan we weer) R…x die dan toch nog voor minstens een paar tientjes verkocht gaan worden. De site van Ome Ali staat er vol mee.

Technisch niks mis met die dingen hoor, ze doen het en ze lopen soms nauwkeuriger dan een duur Vintage Pilot of Duiker model van vele honderden euro’s, maar het is wel namaak en er is voor de serieuze horlogeliefhebber weinig plezier aan te beleven. Maar daar worden ze dan ook niet voor gemaakt. Wel voor de gewone consument die alleen maar een leuk horloge aan zijn of haar pols wil bij het nieuwe trainingspak of leuke jurkje. Die categorie kopers interesseert het geen bal dat je van een kilometer afstand kunt zien dat het een klokje is met een fantasiekreet op de dial en een gekopieerd design ‘om op de hype mee te surfen’. Want die koper surft prima en graag mee op de hype.

En er wordt, want ‘quantity’ gaat daar boven ‘quality’, lekker aan te verdiend natuurlijk. De eigenaar van het merk dan, niet de kindjes die met hun kleine prutsvingertjes in een slecht geventileerde en donkere ruimte in ploegendienst die dingen in elkaar moeten knutselen. Ik heb zelf ook van die Chinese dingen gekocht hoor, maar inzicht komt met de jaren en ik ben daar inmiddels toch wat kritischer op geworden.

Het horloge van @Seiko5leon is m.i. wel degelijk vintage en voor de verzamelaar als zodanig interessant omdat het een leuk stukje horlogehistorie vertegenwoordigt. Lees maar eens op diverse plekken op dit forum en elders op het wereld wijde web over de geschiedenis van het horlogemerk Ruhla, waarover @Scudo terecht opmerkt dat deze ‘Pilot Watch’ ook uit die fabriek uit de voormalige DDR afkomstig is. Waarbij je je moet afvragen of de omgeving van het Arbeidersparadijs uit de periode dat dat regime het voor het zeggen had wel zo leuk was voor de werkers die die Ruhla horloges maakten… Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik heb weer een veel te lange tekst geschreven en eindig dan maar met de mededeling dat ik de ‘Pilot Watch’ van OP stiekem best een leuk horloge vind.

Geen verhaal zonder plaatjes dus hier nog een paar plaatjes van een ‘Military Style’ vintage uit mijn eigen collectietje penankers, afkomstig uit de zelfde fabrieksomgeving toen die nog niet draaide onder het DDR regime en dus ook nog nog de vooroorlogse naam van de oorspronkelijke fabriek op de wijzerplaat had: Thiel. Later werd dit Ruhla, naar de gelijknamige plaats waar de DDR horlogeindustrie was gevestigd. Gekocht op een rommelmarktje in Berlijn in het voormalige Oost-Duitse gedeelte.

13 likes

Wouw super bedankt voor al de informatie dit is veel meer dan ik had op gehoopt terwijl ik bij de eerste reactie dacht dat hij prullenbak waardig was denk ik daar nu toch wel anders over… Aangezien ik erg fan ben van het merk Seiko ben ik zeker bereid om dit horloge te verkopen of ruilen alleen sta ik hier op het horloge forum nog niet op die positie om dat te mogen doen…:slightly_frowning_face: ik weet dat niet iedereen op deze vraag zit te wachten maar ik doe het toch…
Aan welke waarde moet ik denken bij dit horloge?
Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties!

2 likes

120 miljoen geproduceerd - penanker uurwerk - DDR-kwaliteit - Ruhla

De waarde ligt nog iets onder die van de horloges in jouw naam :wink:
Grofweg ‘paar tientjes’

Haha ja die van mij zijn veel al ook limited editions
Dat kan je bij 120 miljoen niet echt meer weg zetten als een limited edition :grin:

1 like

Daag Omega niet uit :stuck_out_tongue:

Ik zou niet durven!
Maar in de toekomst wil ik er wel graag nog een toevoegen aan mijn collectie.

Ik heb en zusje hier. " clipper"

Alleen het productienr is me niet helemal duidelijk qua maand en jaar.

2 likes

Ik ga hem nog eens openen om het nummer te bekijken kom hier zo op terug met de foto’s

Zo’n Clipper heb ik laatst ook eens gekocht, alleen niet in zo’n mooie staat.
Tja, ooit ging het inslaan van de nummers wel eens verkeerd. Ik heb er ook bij met 5 cijfers en ook wel waarbij ze “vergeten” waren om er nummers in te slaan.
Maar in 99 % van de uurwerken klopt het wel.

Volgens mij nog wel het orginele bandje?

1 like

2 Juli 1989?

Nee week 27 in 1989

2 likes

Dat is 3 tot 9 Juli in 1989

2 likes

Mooie foto’s en ja, dat zou zomaar eens het originele 'riempje’kunnen zijn. Bij het oude Thiel horloge wat ik hierboven liet zien zat ook zo’n riempje, toen ik het kocht. Maar dat was zó vies en vergaan en beschimmeld dat ik het, nog voor ik mijn reisje naar Berlijn afsloot, in mijn B&B verblijf in de vuilnisbak heb gemieterd… :slight_smile: :nauseated_face:

Een wat moderner Nato bandje staat 'm ook wel…

4 likes