Informatie Prisma horloge

Dit horloge lag bij mijn vader. Ik kan er verder met het nummer op de achterkant niets over vinden. Heeft iemand wellicht meer informatie?

Horloge komt waarschijnlijk ergens uit eind jaren 60 of begin 70. Incabloc is een schokdemping systeem die vanaf media jaren 30 in horloges werd gebruikt. Eind jaren 60 had bijna elk merk een incabloc of iets hierop lijkend. Toen verdween langzamerhand de noodzaak de tekst incabloc op de plaat te houden.

2 likes

Het is een wekkerhorloge waarschijnlijk met een kaliber AS1568 - een handopwinder met datum - erin.
Die zijn altijd leuk om te hebben/houden.
De kroon bij vier uur windt het tijdgedeelte op en dient verder om de wijzers te verzetten, de kroon bij twee uur windt het wekkergedeelte op en dient om de wekkerwijzer te verzetten. De wekkerwijzer kan alleen tegen de klok gedraaid worden. Als de kroon bij twee uur uitgetrokken is klinkt de wekker, als de kroon ingedrukt is gaat de wekker niet.

1 like

Die wekker werkt inderdaad. Echter als ik hem opwind loopt het klokje niet helaas

1 like

Dat is dan weer jammer verder een leuk horloge.
Een Prisma alarm komt niet zo vaak voorbij misschien is het probleem met een service beurtje weer opgelost.

Wellicht is het de moeite waard om dat eens te laten bekijken.

1 like

Wat leuk een AS-wekkerhorloge!
Hier zie je hoe het er van binnen uitziet.

Ze zijn nog redelijk waardevol ook die Adolf Schild wekkerhorloges en terecht!

2 likes

Wat gaaf om te zien!

1 like