Informatie raketa

Ik heb dit zakhorloge van raketa geërft van mn grootvader

Heeft iemand meer info over dit horloge?

Als ik aan de kroon draai kan ik de tijdverzetten maar de kroon kan ik niet uittrekken.

Het lijkt me ook geen handwinder

4 likes

Goedemorgen!
Leuk horloge, hij is Russisch, maar dat had je misschien al wel door.
Made in USSR zou betekenen dat hij van voor 1991 is.
Als je wel de tijd kan verzetten en niet kan opwinden zou ik verwachten dat de kroon al uitgetrokken is, misschien eens indrukken?
Op de achterkant zit een inkeping naast het deksel, wip hem eens open en dan zie je wat erin zit.

En gecontroleerd natuurlijk :pray:

2 likes

Electrisch denkt u?
Lijkt mij een knel deksel. Aan de achterzijde is zeer duidelijk een inkeping te zien om achterdeksel te verwijderen. Gebruik een kast mesje of een bot mes met eventueel plastic er omheen om krassen te voorkomen.

Ps Ik zie dat Tim ook net antwoordde. Ik denk ook eerder inderdaad een handwinder. Raketa had er een paar. En dat de kroon haakt om een of andere reden.

2 likes

Raketa 2609 H A? Ik dacht ook te zien dat de kroon al is uitgetrokken.

Mooi zakhorloge in al zijn eenvoud.

4 likes

Dit zakhorloge heeft een centrale secondenwijzer. En datum! Dat betekent dat hij minstens uit de jaren 50 zal zijn.Maar ik denk zelfs jaren 70 !

1 like

Helaas wind hij niet op bij een ingedrukte kroon en draaien de wijzers stroef bij het draaien van de kroon. Als ik de kroon uittrek draaien de wijzers soepel en probleemloos

Klinkt als een beurtje. Is die waard toch?
:smile:

Raketa is nu niet echt iets speciaals maar ik vind het wel een mooi zakhorloge. Leuk om in de verzameling te hebben.

Hij is echt in absolute nieuwstaat

Deze twee zaten er ook bij

6 likes

Leuk man! Die Slava is echt apart. En nog een mooie Raketa.
Allemaal in fraaie staat zo te zien. Maar ussr. Dus minimaal zo’n 35 jaar oud. Eind zeventiger, begin jaren tachtig? En alles wat mechanisch is moet een keer een beurtje. Olie droogt uit. Ook als het stil ligt.
Zijn wel wat aandacht waard, deze orginele Sovjet exemplaren.

Heb nog een digitale brochure gevonden. Zou uit 1989 -1992 zijn. De overgangs periode dus. Lijkt mij dat nog veel oudere voorraden werden aangeboden. Zie ook verschillende zakhorloges erbij. Paar pagina’s er van geselecteerd en printscreen gemaakt.
Ik had zelf een 24 uurs Raketa.

De 2609 HA lijkt helemaal te kloppen Dennis. @Cav . :+1:

4 likes

Wijs mij terecht als ik me vergis, maar die heeft toch geen datumaanduiding ?

Ikzelf vind het enorm lastig om aan de buitenkant te zien welk uurwerk er in een horloge schuilgaat :slightly_smiling_face:

1 like

Ik stelde alleen een vraag. Ik heb geen idee.

Dag en datum had dit uurwerk ook.

1 like

Nee, hoor. Dat waren resp. de 261* en 262* series.

Ah dan zijn we er:

The Raketa 2614.H watch movement features 19 jewels, including 3 specifically designed to reduce friction of the date disc on the base plate. The movement combines settings for the escape wheel, with no available information on the differences between the R2614 and 2614.H variations. Its functions include manual winding, sweep seconds, and a date complication that can be quickly adjusted through repeated crown pulling.

2 likes

The 2614.H date setting mechanism is unusual. Normally the stem in position one (crown flush with the case) is the winding position. Position 2, (crown slightly pulled out) is the day/date setting position. Finally position 3 (crown fully pulled out) is the time setting position.

To set the date in the 2614.H, it is necessary first to put the stem in the time setting position. Then, when the crown is pulled even more the date set lever pushes the date set finger, which rotates clockwise advancing the date wheel by one day.

1 like

Handig om te weten na het beurtje.

1 like

Nog even de oude brochure gepakt. :grin:

Dus inderdaad geen 2609.
Dat was een basis uurwerk,met alleen cenrale secondenwijzer, waar andere uurwerken met extra complicaties uit voortgebouwd werden.
Zoals ik grofweg de brochure lees. :thinking:

3 likes