Al een tijdje loop ik met het probleem dat het horloge ‘vast’ zit. Wanneer ik aan de kroon draai, voel ik dat het vast zit. Het wil niet opwinden en de wijzers lopen niet. Wanneer ik het horloge draag, dan wordt het intern door de automaat een klein beetje opgewonden. Het loopt dan een paar seconden, hooguit een minuut en dan stop hij weer met lopen.
Ik ben twee winkels in Nijmegen langs geweest (Paul van Zeeland en Janssen Juweliers) en deze konden beiden niks voor mij betekenen. De fabrieksgarantie van 24 maanden zijn ruimschoots gepasseerd.
Erg jammer dat 'ie niet meer loopt, ik heb het mijzelf ooit cadeau gedaan toen ik mijn diploma had gehaald en als net student-af is dat best wat geld.
Heeft één van jullie nog een idee wat ik zou kunnen proberen? Zijn er winkeltips? Zag hier op het forum al wel goede en slechte ervaringen met winkels, maar misschien is er voor dit geval een specifieke tip?
Ik hoor het graag, het zou geweldig zijn als het horloge weer zou lopen!
Ik denk dat jezelf zult weten dat dit een horloge/uurwerk van Chinese makelij is.
Niets noodzakelijker wijze iets mee mis, maar de horloge-repateurs die ik ken beginnen er niet aan. Probeer eens een winkel die het merk verkoopt zoals bensontrade.nl
Hallo Remco,
ik denk dat het lastig zal worden. Ondanks de luxe naam gaat het hier om een Chinees uurwerk. Daar willen de heren horlogemakers niet aan. Ik zou gaan sparen voor een goeie Seiko automaat, deze blijven het wel goed doen. Ik weet hoe het voelt want heb ooit hetzelfde meegemaakt. In de prullenbak ermee.
Ik zou het ze toch niet al te veel willen aanrekenen. Men is er niet mee bekend, er is niet of nauwelijks documentatie over, onderdelen zijn niet krijgen en men heeft twijfels over de kwaliteit van de uurwerkjes an sich. Ook in economische zin is het een weinig zinvolle exercitie. Dan begin je er niet (snel) aan. Ik ken goede en goedwillende horlogemakers die er met een grote bocht om heen lopen.
Ik zou het ze toch niet al te veel willen
aanrekenen. Men is er niet mee bekend, er is niet
of nauwelijks documentatie over, onderdelen zijn
niet krijgen en men heeft twijfels over de
kwaliteit van de uurwerkjes an sich. Ook in
economische zin is het een weinig zinvolle
exercitie. Dan begin je er niet (snel) aan. Ik ken
goede en goedwillende horlogemakers die er met een
grote bocht om heen lopen.
+1
Mocht de kosten van het horloge je toch om de 1 of andere (emotionele?) reden het waard zijn, dan zou kunnen proberen om een donor uurwerkje ofzo te vinden en deze erin te laten plaatsen. Van een 2e handsje bijvoorbeeld. Repareren zou een horlogemaker waarschijnlijk veel tijd/geld kosten, maar het laten vervangen van een uurwerkje zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Ik durf het bijna niet te zeggen… maar er zijn, zeg maar, “namaak horloges” die zich voordoen alsof ze van een bekend merk zijn en het klokje heel wat moet voorstellen met een indrukwekkend uitziend uurwerk. Vaak noemen ze een tourbillon en misschien zelfs met eeuwigdurende kalender. Ik weet uit ervaring dat die klokjes voor een paar tientjes mee kunnen. Uurwerkje verwisselene en je Ingersoll loopt weer. Om niemand hier met een plaatje voor het hoofd te stoten, heb ik je per PB een voorbeeld gestuurd. Nogmaals, het is niet om je aan te moedigen een replica te gaan dragen. Maar wat dit betreft heiligt het doel de middelen zeg maar.
Maar dan moet het je wel een emotionele waarde ofzo hebben, want zoals velen al opperden… prijs/technisch is het 't waarschijnlijk niet waard. Voor het geld heb je een degelijke Aziatisch mechanisch horloge als Seiko, Citizen, Orient, etc.
Ben benieuwd wat je gaat doen. Succes met je keuze!
Wat ontzettend fijn om zo snel al zulke goede reacties te lezen!
Wel jammer te lezen dat ik eigenlijk al die tijd prut om m’n pols heb gehad. Ik was een aantal jaar geleden getipt door iemand over dit merk en op het eerste gezicht zag het er goed uit. Wel vond ik het toen al opvallend dat er zo relatief weinig informatie over te vinden was… En zoals gezegd in m’n openingsbericht; ik ben een nieuweling.
Dank voor je PB marnix.moed, ga ik zo lezen, eerst wat werk afmaken.
Hebben jullie tips voor in het vervolg? Horloges die ongeveer dezelfde look hebben? Het budget is ca. 300.–. Een automaat is leuk en het mag wat opschmuck hebben. Niet teveel, niet té shiny, maar een beetje opvallen mag wel.
Ik weet dat het misschien een onmogelijke opgave is (een muziek- of filmliefhebber vragen naar het beste werk is ook onmogelijk) maar tips komen er vast wel uit.
Ben erg nieuwsgierig.
In elk geval ieder van jullie al heel hartelijk dank voor jullie snelle en hulpvaardige reacties, echt top!
Wat ontzettend fijn om zo snel al zulke goede
reacties te lezen!
Wel jammer te lezen dat ik eigenlijk al die tijd
prut om m’n pols heb gehad. Ik was een aantal jaar
geleden getipt door iemand over dit merk en op het
eerste gezicht zag het er goed uit. Wel vond ik
het toen al opvallend dat er zo relatief weinig
informatie over te vinden was… En zoals gezegd in
m’n openingsbericht; ik ben een nieuweling.
Dank voor je PB marnix.moed, ga ik zo lezen, eerst
wat werk afmaken.
Hebben jullie tips voor in het vervolg? Horloges
die ongeveer dezelfde look hebben? Het budget is
ca. 300.–. Een automaat is leuk en het mag wat
opschmuck hebben. Niet teveel, niet té shiny, maar
een beetje opvallen mag wel.
Ik weet dat het misschien een onmogelijke opgave
is (een muziek- of filmliefhebber vragen naar het
beste werk is ook onmogelijk) maar tips komen er
vast wel uit.
Ben erg nieuwsgierig.
In elk geval ieder van jullie al heel hartelijk
dank voor jullie snelle en hulpvaardige reacties,
echt top!
Soms is het ff pech hebben, dat ze soms relatief snel stuk gaan. Maar prut zou ik het nou ook weer niet willen noemen. Maar duurzaamheid en QC zijn vaak geen prioriteit bij dergelijke klokjes. Ze moeten het vooral van de looks hebben. Toeters en bellen van allerlei complicaties op en decoraties van 't uurwerk. Met sporadisch dragen kunnen ze naar mijn ervaring best lang mee. Als je em als daily beater draagt voor alle klussen… tja, daar zijn ze naar mijn idee voor gemaakt.
Als dat je wens is, zou ik kijken naar de eerder genoemde degelijke Japanse uurwerkjes als Seiko, Citizen, Orient, etc. Maar Swiss Made is ook wel mogelijk hoor! Natuurlijk zonder allerlei toeters en bellen.
Maar voor iets meer heb je bijvoorbeeld een Steinhart. Of via het internet/eBay/2ehands zijn Tissot, Hamilton, Maurice Lacroix ook haalbaar. Moet het weer iets zijn in dezelfde stijl of mag het ook wat anders (stoerder/sportievers wezen)? Misschien een tip om via het EHBO lijstje (met de zoekfunctie kijken naar EHBO) je wensen op een rijtje te zetten? Dan kunnen we je wat gerichter helpen zoeken.