ETA movements en andere externe movements lijken de prestaties van inhouse-producten te benaderen, zeker als het om de minder dure horloges gaat. Bij de duurdere horloges(boven 5-10k) zal er behalve een verschil in complicatie ook een verschil in kwaliteit(duurzaamheid) duidelijk worden, lijkt me zo.
De servicekosten zullen ook een stuk hoger liggen. Is dit laatste zo omdat een doorsnee horlogemaker een inhouse movement niet kan/wil servicen en dat je voor ieder inhouse movement ook een aparte horlogemaker nodig hebt, of zeg ik nu iets raars?
Is het mogelijk beter om in het âbetaalbareâ segment te kiezen voor bv ETA dan voor een inhouse product?
Een echte horlogebouwer maakt ook zn eigen uurwerken. Anders zijn het gewoon verkapte plakmerken en doen ze niks anders als een modemerk als Tommy Hilfiger of Daniel Wellington.
Duurdere inhouse uurwerken zijn niet altijd duurzamer dan een generiek exemplaar.
Er zijn enkele duurdere inhouse uurwerken bekend bij the incrowd waar een inhouse uurwerk een echt problemenkindje bleek te zijn.
Gelukkig zijn dit uitzonderingen.
Zelf ben ik gewoon tevreden met een generiek uurwerk.
Als ik een stuk duurder zou gaan kopen qua horloges. Dan vind ik een inhouse mechanisch uurwerk waar kwaliteit precisie en afwerking uitstekend zijn wel een voordeel. Is toch een stuk gevoel wat bij de beleving hoort, en ja dat is duurder in onderhoud of reparatie. Die beleving kost geld.
Ik zeg ook niet dat het slecht is. Voor mij is de beleving wel anders. Ik vind het bijzonder dat op de door mij genoemde merken zoveel haat is terwijl een boel van de geliefde merken niet veel anders doen en niet de eigen uurwerken maken.
Dit was een van de redenen voor de populariteit van de Lemania 5100 t.o.v de Valjoux 7750, die in zwang was. Lemania 5100 zou beter met G krachten en schokken overweg kunnen. Door hun robuustheid werden beide loopwerken beroemd in honderden types horloges.
Ik denk dat het de manier is waarop horloge en uurwerk bjj elkaar gezocht worden door een fabrikant.
Een Junghans met een fatsoenlijk Zwitsers of the shelf ETA quartz of mechanisch uurwerk er in zonder plastic spacers die groter zijn dan het Chinese wholesale quartz uurwerk in een; âVul maar inâ Geeft mij meer begrip voor de eerst gekozen optie dan het laatste voorbeeld wat ik gaf.
Maar als er 400 horloges worden besteld door defensie voor een bepaalde eenheid. Dan wordt het een hele dure grap om daar een eigen uurwerk voor te ontwikkelen.
Maar als het toevallig zo uitkomt is het mooi meegenomen natuurlijk. Zoals bij Vostok of Seiko bijvoorbeeld.
âETAâ is een werkpaard, een uurwerkmaker die al decennia betrouwbaar resultaat geeft. Ze werden vroeger niet voor niets ook door tudor gebruikt en in het hele vroege begin van Rolex zaten zelfs uurwerken van voorgangers van ETA in de horloges van Rolex. Het merendeel van de horloges gebruikte zelfs ETA-uurwerken tot ETA besloot dat dit niet verstandig was en de stekker eruit probeerde te trekken. Dat werd tegengehouden, anders hadden Breitling, Tudor en andere niet âSwatch-Groupâ gerelateerde merken mogelijk meer niet bestaan. Gewoon omdat je mooie kasten zonder uurwerk kunt proberen te verkopen, maar dat heeft precies âŹ0 waarde.
Daarna zijn alle merken pas echt op in-house gaan inzetten en is het ineens beter om manufactuur te zijn. Maar ik heb liever een goed horloge met een goed uurwerk van ETA als een horloge met een crappy In-house ontwikkeld uurwerk. Een bug als in de Tudor uurwerken zou ik gek van worden.
Dan heb je nog de merken die de âsimpeleâ ETA aanpassen en dan pas in hun horloges steken.
Schiet soms weinig van over van de standaard ETA, maar wordt wel beter afgewerkt, complicaties bij gezet, betere materialen in gestoken ed.
In mijn ogen maakt ETA vs inhouse geen verschil in kwaliteit en is een ETA goedkoper (en bijna overal) te servicen. Wat in mijn ogen ook een mooie plus is.
Qua functionaliteit is een ETA denk ik moeilijk te overtreffen. Al is het alleen maar omdat elke horlogemaker er mee uit de voeten kan qua onderhoud. Uiteraard zijn er uitzonderingen met in-house movements die specifiek ontworpen zijn om de functionaliteit (bijvoorbeeld anti-magnetisme) of duurzaamheid (bijvoorbeeld Swatch sistem51) te verbeteren.
Een mooi in-house uurwerk zie ik meer als een toevoeging vanuit esthetisch oogpunt. Want een ETA kun je inderdaad wel machinaal afwerken met wat Geneva stripes of perlage, maar het haalt het natuurlijk niet bij dit:
Mits deze ervaren horlogemaker aan de onderdelen kan komen, vast. Echter, je ziet dat veel producenten onderdelen beperken tot de horlogemakers die speciale certificeringen hebben en sommige zijn het nog verder aan het beperken tot de eigen Servicecentraleâs.