Inhouse

Ik was vorige week enkele horloges gaan passen in een gerenommeerde horlogezaak waaronder de Omega Speedmaster Professional en de Tag Heuer Monaco Steve Mcqueen (caw211p)

Ik vind beide horloges super maar de verkoper gaf aan dat de Omega toch een klasse hoger is door zijn manufactuur uurwerk.

Nu dacht ik dat de calibre 11 uit de Tag Heuer ook een manufactuur was?
Is de Omega van hoger niveau tov de Monaco?

Qua looks moet de Monaco zeker niet onderdoen wat mij betreft.

De “standaard” speedmaster heeft een lemania uurwerk, en is er geen sprake van manufactuur. Door de vele varianten heb je nu wel speedmasters met co-axial uurwerken, welke wel manufactuur zijn.

Ik vind persoonlijk een Monaco echt niet minder dan een speedmaster professional.

2 likes

Lemania behoort tot dezelfde groep als Omega, maar kun je met geen mogelijkheid ‘in house’ noemen. Het Tag uurwerk is dat evenmin.

De huidige versie van het TAG Heuer caliber 11 is in feite “gewoon” een Sellita SW-300 met een Dubois-Depraz module. TAG Heuer is onderdeel van de LVMH group. Sellita niet.

De Speedmaster Professional heeft een Lemania 1873 uurwerk. Lemania worden gemaakt binnen de Swatch Group waar Omega ook onderdeel van is. Overigens is het opgegaan in Manufacure Breguet en niet ETA.

Of de Speedy Pro daarmee inhouse is, laat ik in het midden. Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat die uurwerken kant en klaar aankomen en in de kast worden gezet bij Omega. Dus
 Maar anders dan TAG Heuer maakt Omega wel uurwerken inhouse.

Beter is misschien om te zeggen dat de Speedy Pro tegenwoordig een Breguet uurwerk heeft. Maar dat voelt op de een of andere manier ook niet helemaal juist
:wink:

Alles overziend is de conclusie zeker dat de huidige Omega’s een stevige klasse hoger zijn dan de TAG Heuer’s.

4 likes

Hoeft niet hoor
kan je met de beste wil van de wereld niet beweren. Dan zou alles van de Swatch groep met een Eta een inhouse uurwerk hebben.

Nu het toch over in house uurwerken gaat
bij niet veel mensen bekend denk maar de Russische fabrikant Raketa maakt alle uurwerken sinds jaar en dag volledig in house. Manufactuur vanaf een paar tientjes :slight_smile:

3 likes

Pas kort in mijn bezit de Omega Speedmaster MKII.
Met het Co-Axial kaliber, super horloge.
Mijn gevoel is de Tag Heuer Monaco Steve Mcqueen een heel groot kolos / horloge aan je pols.
Foto van de Speedy.

1 like

Klopt inderdaad
 naar verluid leveren ze ook onderdelen aan andere fabrikanten, welke dat zijn weet ik echter niet

't gegeven dat Raketa alles in house maakt (ook de veren) en waarschijnlijk ook de stenen zelf slijpt( omdat ze van oorsprong ontstaan zijn uit een steenbewerkingsbedrijf) maakt dat je daar ook gewoon aan kan geven hoe je je uurwerkje wilt hebben
 voor de Subdelta Periscope hebben we het uurwerk laten decoreren naar onze specificaties, met Circulaire Cotes de Geneve, en hebben we het laten rhodineren in een donkere tint

“in house” is een rekbaar begrip, zeker als je bedenkt dat veel fabrikanten tegenwoordig in een “Group” zitten
 als het werkje binnen die groep wordt gemaakt durven ze het al “in house” of Manufacture te noemen.

er zijn ook bedrijven die de platen en bruggen inkopen, en de raderen zelf maken, je koopt dan een ebauche in, en de rest doe je zelf
 en dan heb je nog bedrijven die standaard uurwerken inkopen, en onderdelen zelf vervangen (zoals van der Gang en van der Klaauw, die zelf de astronomische modules maakt).