Inkoopactie Invicta Pro Diver 1953 ref. 31290 (update in post 2236)

Ja, dat is ook wel in orde.
Maar om vier over negen staat de urenwijzer pas precies op de uurmarker.
Dat bedoelde ik.
Ach, ik kan er -vooralsnog- mee leven.

1 like

Vandaag bezorgd bij mijn “pakjes buurman” in nederland. Eerder dan de planning van de 26ste( ook hier) dus een tevreden mens.
Nou ja
 tevreden

Ik zit nog “vast” in Frankrijk dus moet het voorlopig met jullie verhalen en plaatjes doen. Dat is helemaal geen straf.
Wat een feest. Sinds de p1lot one happening was het zelden zo gezellig op het forum :wink:
Over twee weken ga ik het wonder zelf uitpakken.
Wordt vervolgd.

8 likes

Aha, nu zie ik het. Net ff snel met die van mij getest. Spot on om 9:00. QC probleempje?

1 like

Wat voor een test is dat?

Ik heb het horloge ook even op 9u gezet :laughing:

2 likes

Snap hem :joy::joy::joy:
Hier staat ie goed.

Ook getest, spot on!

Hier ook alles picobello :ok_hand:t2:

Sorry, bij mij waren het er 2 :scream:

Zo net even tijd gehad om de band in te korten. Wat me wel opvalt is dat de sluiting moeilijk open gaat.
Nog even een foto erbij.

7 likes

Geweldig verhaal! :smiley::smiley::smiley:

1 like

[quote=“MrSal, post:3862, topic:250273”]
Wat me wel opvalt is dat de sluiting moeilijk open gaat.

Dat is nieuwigheid :sunglasses:

Waar het natuurlijk echt om gaat : klopt de tijd een beetje?
Vanaf heden middag 12 uur tot nu toe loopt het horloge 1 seconde voor 
.:scream:

2 likes

Haha. Komt goed dus.

Maar @hendrik, houdt jij mijn posts zo goed in de gaten dat je die 1 sec. Verschil ziet :sweat_smile::wink:

1 like

Mijne +3 of +4.

1 like

Nou, de uitlijning vind ik acceptabel hoor
 :blush::+1:t2:

11 likes

Review Invicta Pro Diver 1953 vs Omega Seamaster SMPc

Deze review zou Ik eigenlijk pas volgende week schrijven, maar tot mijn grote verrassing kwam m’n Invicta 1953 vandaag al, hiermee bewijs ik ook, dat ik niet bang ben voor @Jurk :grinning:.
In april 2017 begon ik met horloges als hobby en nam ik me voor om vooral geen duikhorloges te kopen, dat vond ik lelijke horloges. Ik hield van mooie en glimmende dressers, maar m’n ultieme doel was een Omega Speedmaster Professional. Omega is wat betreft horloges altijd m’n favoriete horlogemerk geweest.

Maar een Speedmaster Professional is er niet gekomen, wel een Seamaster SMPc.

In augustus 2018 kwam er zelfs nog een duikhorloge, een Seiko SKX 007, in die tijd was ik eigenlijk al van plan om een review te schrijven met een vergelijking tussen de SMPc en de SKX, dit is er destijds niet van gekomen. In dit verslag kom ik een enkele keer terug op de SKX.

In februari kwam de ludieke Invicta actie van @Chillekasper en andere HF leden, hoewel ik hele andere horlogeplannen had, kon ik het niet laten om mij op de lijst voor dit leuke horloge te zetten.

Al een tijdje was ik van plan om enkel horloges uit mijn verzameling te verkopen en omdat de Invicta Pro Diver 1953 in aantocht was en ik dus drie duikers zou bezitten, heb ik besloten om mijn SKX te verkopen (wat inmiddels is gebeurd). De SKX is geweldig, maar ik vind de 41mm van mijn Seamaster eigenlijk het maximum voor mijn pols.

Dus nu heb ik nog steeds twee duikers, de Invicta 1953 en de Seamaster SMPc.

Het grootste verschil tussen deze twee duikers is de prijs, voor de Invicta was dat €95,00.
Voor de Omega was dat €3600,00.
Ik schrijf “was” omdat de Invicta momenteel uitverkocht is en de Omega SMPc niet meer leverbaar is. Als de Invicta weer leverbaar is, zou de prijs €145,00 zijn.

Voor dit review ga ik dus uit van €95,00 voor de Invicta en €3600,00 voor de Omega. De Omega is dus bijna 38 keer duurder dan de Omega! Stel je voor: een stapel met 38 voor verzending gereedstaande dozen Invicta horloges of 1 doos met een Omega horloge.

Invicta
Invicta werd oorspronkelijk opgericht in Zwitserland in 1837 door Raphael Picard met het doel om horloges uit de luxe klasse tegen een redelijke prijs te maken. In 1991 werd Invicta overgenomen door een Amerikaanse firma die meerdere horlogemerken bezit. In 2020 vond nog een fusie plaats. Het motto van Invicta is “Invincible” in detail”. Het hoofdkantoor van Invicta bevind zich in Hollywood onder de naam Invicta Watch Group.

Omega
La Generale Watch Co, werd in 1848 opgericht in Zwitserland door Louis Brandt hij assembleerde horloges van onderdelen die hij elders inkocht. In 1855 namen de zonen van de oprichter het bedrijf over en starten een fabriek met de naam Omega, waarin de onderdelen werden geproduceerd. De firma werd in 1903 als ‘Omega Watch Co’ voortgezet.
In 1999 introduceerde Omega als eerste merk in zijn duurste horloges het “coaxiale echappement”. Omega bevind zich nog steeds in Zwitserland, maar is sinds 1998 eigendom van de Swatch Group.

Reden van aanschaf:

Invicta 9153,
ziet er leuk uit, “1953” is m’n geboortejaar, enthousiasme van veel HF-leden voor dit horloge, Seiko uurwerk (of valt onder Seiko).

Omega SMPc,
ziet er prachtig uit, James Bond draagt ook zoiets, ging naar een Moonwatch kijken en viel voor deze blauwe Seamaster, uurwerk is Cosc gecertificeerd.

Afwerking:
De Invicta is fraai afgewerkt, geborsteld en een gepolijst tintje, de bracelet is geborsteld en staat goed bij de vintage uitstraling van het horloge. Met de loep bekeken zie je dat de degelijke kast een fraaie afwerking heeft.

Als iemand een Seamaster SMPc en een Invicta 1953 heeft, zou je kunnen denken dat de Invicta dan als “klushorloge” gebruikt gaat worden, maar dat gaat bij mij niet gebeuren.
Als klushorloge heb ik een afgedankte Olympic, een flink gebutst horloge van een van onze zoons, waarmee al heel veel straatvoetbalwedstrijden zijn gespeeld. Herhaaldelijk heb ik de band er weer moeten aanzetten nadat het horloge met een knal op straat belande, het is een wonder dat het glas hoewel beschadigd, nooit is gebroken.

Zelfs al zou ik wonen in, wat ik het mooiste huis van Enschede vind “Zonnebeek” (niet Zonnedael), dan zou ik nog voorzichtig zijn met de Invicta 1953. Als ik dan zelf in de tuin aan het werk wil, zeg ik tegen mijn tuinman Hendrik: “ga jij maar met een koel drankje en een stroopwafel op mijn ligstoel onder de parasol liggen, ik ga het grasmaaien” (met de zitmaaier). Dan doe ik niet mijn Omega Seamaster en ook niet mijn Invicta 1953 om, maar dan draag ik natuurlijk die oude Olympic. Niet uit zuinigheid, maar uit respect voor de horlogetechniek.

Nauwkeurigheid Invicta
9 uur (van 15.00 tot 24.00)
Geconstateerde afwijking: loopt keurig op tijd.

Nauwkeurigheid Omega:
9 uur (van 15.00 tot 24.00)
Geconstateerde afwijking: loopt keurig op tijd.

Draagcomfort
De Invicta sluiting is verstelbaar d.m.v. pushpennen
De Omega sluiting is niet verstelbaar, maar is wel van een fantastische massieve kwaliteit!

Luxe / draagcomfort
De Invicta is een bijzonder leuk horloge en draagt fijn.
De Omega geeft een gevoel van luxe en draagt comfortabel.

Lumen
De Invicta is in het donker een korte tijd flink verlicht, maar blijft wel afleesbaar met een beetje moeite.
De Omega is in het donker langer flink verlicht en blijft ook afleesbaar met een beetje moeite.

Horlogeglas
Het glas van de Invicta is mineraalglas met een fraai geslepen facet randje, verder heeft het horloge een glasbodem met zicht op het fraaie Seiko uurwerk.
Het glas van de Omega is saffierglas, binnenzijdig ontspiegeld, maar het horloge heeft geen zichtbodem. Op het schroefdeksel is het bekende zeepaardje van Omega te zien.

Bracelet
De standaard bracelet van de Invicta is van een mooie kwaliteit en draagt prettig, de sluiting heeft een verstelling d.m. van pushpennen. Vergeleken met de standaard bracelet van een SKX007 die ik meer dan anderhalf jaar in m’n bezit had, is de kwaliteit wel een luxer. Op mijn SKX zaten daarom de “beroemde” Miltat Super 3D Oyster van Monsterwatches gemonteerd, dat is een erg mooie kwaliteit.
De Invicta eindstukken zijn van gebogen staal, maar maken een solide indruk, de schakels zijn massief en verbonden met pennen, het inkorten gaat soepel.

De standaard bracelet van de Omega is van top kwaliteit, de sluiting heeft geen snel-verstelling, maar voldoet voor mij uitstekend. Ook beschikt de standaard bracelet van de Seamaster over een duik extensie.
De Omega eindstukken zijn van massief staal, de schakels zijn geschroefd, het inkorten is een zorgvuldig werkje, maar verloopt soepel,

De wijzers en indices
De wijzers van de Invicta zien er verfijnd uit, de “gouden” afwerking is mooi gedaan, ook het logo en de cijfers en letters zijn goed afgewerkt. Hetzelfde geldt voor de indices.
De open wijzers van de Seamaster zijn perfect afgewerkt, dit geldt ook voor de indices. Het lijkt alsof er witgoud is gebruikt, maar dat schijnt niet zo te zijn.

Dial
De dial van de Invicta 1953 is mat-zwart uitgevoerd, dit geeft een rustige en voorname uitdrukking aan het horloge.
De dial van de Omega SMPc is prachtig diepblauw en reageert op het licht in een veelheid aan variaties.

Tot slot
Op het moment dat ik besloot om een review te schrijven met als onderwerp Invicta Pro Diver 1953 vs Omega Seamaster SMPc realiseer ik mij dat dit eigenlijk een onwaarschijnlijke vergelijking is. Het is rekenkundig een vergelijking van 36 tegen 1.

Emotioneel gelden hele andere vergelijkingswaarden, een horlogeloge liefhebber, zoals er op dit forum erg veel zijn, kopen een horloge om het horloge en niet alleen om te kunnen zien hoe laat het is. Horloges zijn voor ons sieraden om te koesteren.

De Pro Diver uitpakken was in alle opzichten een feestje, het enthousiasme van Invicta straalde je tegemoet.
Mijn Pro Diver 1953 is mooi verzorgd uitgeleverd, netjes uitgelijnd en fraai afgewerkt.

De Seamaster koester ik al iets meer dan twee jaar als een prachtig bezit, de diepblauwe dial en de prachtige indices en wijzers, alles klopt.
Bij de levering van de Seamaster kreeg ik een prachtige gelakte houten kist waarvan ik de prijs op meer dan zes Invicta’s schat.
M’n Seamaster bleek niet goed uitgelijnd en is daarvoor vorig jaar onder garantie naar Zwitserland terug geweest.
Enkele weken later kwam het horloge mooi uitgelijnd met een extra garantiekaartje, een leuke Omega reisetui en nog enkele Omega gadgets terug.

De Invicta ga ik waarschijnlijk tijdens informele momenten dragen, de Omega draag ik op momenten dat ik deze bewust wil dragen.
Als ik een druk evenement, een markt of een toeristische attractie ga bezoeken, zal ik waarschijnlijk eerder voor de Invicta kiezen dan voor de Omega.

38 likes

Leuk om te lezen

1 like

Nice review Hans :). Leuk om te zien dat jij er ook hetzelfde instaat als ik; hoeveel je er voor betaald hebt zegt niet alles.

5 likes

Nou, zo is het, gewoon genieten van het moois!

4 likes

Geweldige review / vergelijk Hans !
Dank :slightly_smiling_face::+1:t2:

3 likes