Inkoopactie Invicta Pro Diver 1953 ref. 31290 (update in post 2236)

8 likes

Ja, dan moet je toch even kiezen wat je omdoet…

5 likes

Ja die rechter wil ik ook wel maarrre… kom denk ik net iets te kort qua financiën :joy:
Ben tevreden met wat ik heb maar desalniettemin is de Rolex een gave klok. :ok_hand:

2 likes

Hoi Ruud, wijkt hij 4 seconden per dag af of lees ik dat verkeerd?
Is toch heel netjes als dat zo is.
Ik heb de mijne een dag in de gaten gehouden en van 22.00 uur tot 22.00 uur wijkt hij 12 seconden af.
Schijnbaar is dat acceptabel bij een NH35A.
Wat betekenen die andere getallen?
Kan je mij iets daarover vertellen?

Groeten, Leo

1 like

Hey Leo.

Ik ben ook geen expert hoor… Voor zover ik het begrijp zijn het een aantal parameters rondom het balans.
Rate is inderdaad het aantal seconden/per dag dat het horloge in die orientatie afwijkt (plaat omhoog). Er zijn meer orientaties die je kunt meten, en het horloge performed (iets) anders in alle orientaties. 4 seconde per dag is heel erg goed. Mijn rolex loopt +1/-1 ofzo… maar goed… die was 70x duurder.

De amplitude is het aantal graden van een cirkel dat de balans uitslaat. Hoe groter de amplitude, hoe meer kracht het horloge op de balans zet en hoe groter de uitslag van de balans… Wat dat betreft is het een indicatie van ‘gezondheid’ van het horloge. Te lage amplitude geeft aan dat het horloge of nog niet goed opgewonden is, of toe aan service. Tussen de 280 en 300 is mooi begrijp ik altijd. Een horloge met een lage amplitude kan namelijk wel gewoon op tijd lopen.

De Beat Error (B.E) is het verschil tussen de uitslag van de balans linksom, en rechtsom. Beat Error wil je eigenlijk het liefst niet of heel klein hebben. 0.3 is voor een nieuw horloge niet enorm gek maar wel hoger dan ik meestal zie…

De Lift Angle is eigenlijk niet heel interessant, en is een vaste eigenschap van het uurwerk en een parameter die je nodig hebt bij het berekenen van de amplitude. Ik heb deze online opgezocht voor de Seiko NH35.

BEAT is het aantal slagen per uur. Horloge tikt 6x per seconde, is 360x per minuut is 21600 slagen per uur.

3 likes

Hoi Ruud, heldere uitleg.
Bedankt voor de informatie.
Wist niet wat dat betekende.
Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om te leren.

Heel interessant :ok_hand:
Je kan aan de hand van deze informatie dus zelf je horloge afstellen?
Moet je dat dan vaak doen of als je horloge eenmaal goed afgesteld is blijft hij dan zo lopen?

Klopt.

En je ziet soms dat je uurwerk in puinstaat is. Stel je koopt een leuk “vers geserviced” vintage horloge op chrono24 en je ziet op je timegrapher dat de amplitude op 140 staat… dan weet je wat er eigenlijk direct revisie nodig is. Kan ie mooi terug naar de verkoper.

Niet vaak… maar stel het horloge moet uit elkaar voor service moet het daarna opnieuw. Bij een val, magnetisering of slijtage kan het horloge ook weer minder nauwkeurig gaan lopen en kan je de regulering daarop aanpassen.

In de regel is het wel… hoe beter de bouwkwaliteit van het uurwerk… hoe beter het af te regelen valt en hoe langer het uurwerk blijft performen.

Wederom bedankt voor de informatie.
Heel interessant.

Voor nu, welterusten. :raised_hand:

Groeten, Leo

Nog beter is, om het horloge vóór de aankoop op de timegrapher te knopen. Iets met voorkomen en genezen.

Ik heb horloges gekocht via chrono24 met verklaringen als 280 amplitude en 4 s/d afwijking die bij nameten hier heel anders liepen hoor :wink: .

Maar als je kunt meten voor aankoop is dat nog beter ja.

1 like

Ondanks dat ik de inkoopactie gemist had, vanmorgen een Invicta 1953 Pro Diver weten te scoren voor de inkoopactie prijs. Dank @Leo :+1:t2: Zojuist twee links verwijdert en moet zeggen dat ik het een prima band vindt.

desalniettemin gaat ie toch lekker op een tropical rubberen strap. Suggesties zijn welkom! NA volgt nog. Onderstaand een foto:

16 likes

Gefeliciteerd. Nu het gelukt is kun je los gaan met banden swappen​:stuck_out_tongue_winking_eye::upside_down_face:. Ik probeer zoveel mogelijk foto’s te vinden en op te slaan met daarop een 1953 met geswapte band​:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Eigenlijk vind ik wel dat jij er toch niet helemaal bij hoort omdat je hem niet zelf hebt ingekocht :wink: .

Nee, leuk man. Als jij een goeie 20mm vintage tropic strap hebt, laat even weten. Ik zoek eigenlijk nog iets.

3 likes

Dat ga ik ook zeker haha! Laten we eerst maar eens rubber proberen :+1:t3:

1 like

Enjoy :+1::grin:

1 like

Haha ben er zeker niet minder blij mee :stuck_out_tongue:. Ik laat het je weten, zag er hier één voorbij komen van @Peroni. Een mooie tropical rubber strap, weet alleen niet waar die vandaan komt.

Veel plezier ermee. :ok_hand:
Was leuk even elkaar gesproken te hebben vanochtend.

1 like

Hij mocht mee naar de bakker

10 likes

En hoe vond hij dat? :grinning:

Dankjewel komt zeker goed! Eens gelijks, leuk gesprek zo op de vroege morgen :+1:t2:

1 like