Ik heb o.a. een Seiko 5 automaat, is het mogelijk (normaal) dat dit horloge qua gelijklopen inloopt? Bijv.: 's morgens 8 seconden achter en,na een dag met veel bewegingen, 's avonds maar een seconde of 2, 3?
Dat kan zeker, een horloge kan langzamer of sneller lopen afhankelijk van de positie waarin het zich bevindt. Dit noemen we positionele afwijking. Als je vannacht je horloge op een andere manier neerlegt zoals met de kroon omhoog of omlaag of met het glas naar boven of juist onder dan zul je zien dat je andere resultaten krijgt.
Bedankt, dat wist ik niet. Maar kunnen veel of weinig bewegingen met je pols dit ook beïnvloeden?
De afwijking kan ook van invloed zijn of het horloge volledig is opgewonden.
Een automaat is op tijd afgeregeld bij volledige opwinding, vaak naarmate de gangreserve afneemt gaat het horloge iets voorlopen.
Dat is raar: je zou denken dat het juist achter zou gaan lopen!
nope het niet afgewikkelde deel van de veer wordt korter en daardoor loopt ie sneller …
Snap het! Bedankt!
Ik heb net een nieuwe Sumo. Vorige week gedragen op Donderdag en Vrijdag, de gehele dag. Elke 24 uur liep hij 5seconden achter.
Vrijdag ochtend in de horloge kist (met de dail naar boven).
Haalde hem gister avond (Zondagavond 23.30) uit de kist en hij liep exact goed !!
Lijkt me niet slecht.
Horloge om de minst dominante arm (Arm waar je de doekjes mee pakt)
Sorry