Ik heb contact gehad met een Meisteruhrmacher van Sinn.
Volgens hem kan een Top-grade Sellita SW200 zoals zij gebruiken, niet zulke grote verschillen laten zien.
Ook kouder weer, tenzij je het horloge buiten legt, zal geen noemenswaardige invloed hebben op een afwijking van vele seconden per dag zoals Efdjeedjee ervaart.
Bij mijn 104 zitten er wat schommelingen in voor wat betreft dragen: dan langzamer en plat liggen: dan sneller.
Ze sturen me een retour etiket en gaan het horloge nazien.
Misschien valt het allemaal best mee, maar omdat er een Breitling naast ligt die altijd en overal +2 doet ben ik misschien wat verwend geraakt…
Met Sellita heb ik namelijk zelf geen enkele ervaring.
Het valt mij gewoon op omdat er steeds meer merken zoals IWC en Tag Heuer Sellita uurwerken gebruiken, en dan na een aantal jaren al zulke slijtage vertonen.
Dat verwacht je wel bij een uurwerk dat bijv. 10 jaar gedragen is totdat die ermee stopt maar toch niet van een uurwerk dat nog maar net uit de garantie is.
En waar het aan ligt, geen idee.
Het is op het web nog niet echt een hot topic. Er zijn best een aantal horlogemakers op WUS bijvoorbeeld. Heb je al vakmensen gesproken die hetzelfde is opgevallen?
Jazeker de meeste horlogemakers die ik spreek ervaren ook dat Sellita nog niet op het niveau van ETA zit.
Hier staan bijvoorbeeld wat ervaringen van horlogemakers
Topic is inmiddels bijna 5 jaar oud en ik vraag mij dus af of het inlopen van een uurwerk 5 jaar later anders is geworden of is het nog steeds zo is dat je een horloge 1 tot 2 maanden constant moet dragen zodat hij goed ingelopen is.
Benieuwd wat horlogemakers hierover denken? Het is gewoon een vraag die door mijn hoofd spookt daar ik heel veel wissel met mijn horloges.
Ik ben geen expert, maar uiteindelijk zijn het toch maar enkel de balans en het anker die de accuraatheid beïnvloeden. Dus als hij een paar dagen gelopen heeft na een olie-beurt, verwacht ik nog weinig verandering.
Ik snap het gedrag van horloges ook lang niet altijd. Soms loopt een van mijn eigen horloges 3 seconden per dag voor, leg ik hem een week weg, ga ik hem weer dragen en komt-ie op plus 9 per dag. Toen-ie in de praktijk plus 3 per dag liep gaf-ie op de timer aan dat-ie min 7 per dag zou lopen.
Is een redelijk jong horloge (Airman 1) op SW300-basis, maar die heeft van meet af aan al issues qua loopgedrag - heb zelf al eens een deelservice uitgevoerd; dit jaar gaat-ie eens helemaal uit elkaar. Af-fabriek liep-ie al niet best (eerste eigenaar had hem pas een jaar), er is grafietvet gebruikt voor het ankerrad en dat is echt een rare smeermethode die veel rommel - vieze zwarte deeltjes - verspreidt in het uurwerk. Zie je ook bij goedkope Seiko’s waar grafietvet op de rand van het Magic Wheel gebruikt wordt/werd (automaat-deel).
Over inlopen kan ik echt weinig zinnigs zeggen, het is wel goed als de opwindveer een paar keer geheel opgewonden en weer ontspannen is geweest; de smering daarvan is daarna gelijkelijk over de veerwindingen verdeeld. Bij een vers geserviced horloge zie ik vaak na een etmaal wel verbetering in de amplitude. Maar op een bestek van maanden zou het geen verschil meer moeten maken.
Dank je Peter, zoals je weet heb ik een aardige collectie waarvan er vele nieuw zijn. Daar ik bijna dagelijks wissel, ben ik van plan om ze regelmatig volledig te gaan opwinden. Dan in de box en de veer volledig te laten ontspannen en dit regelmatig te doen. Nogmaals dank voor je antwoord
Oud topic idd
Afgelopen zomer had ik een jonge en nauwelijks gedragen Steinhart GMT overgenomen. Die liep eerst strak dagelijks +8s. Het komt weinig voor maar deze heeft drie maanden non-stop op de pols gezeten en pas na ca. 2,5 maand was de afwijking terug naar ca. +2s/d.
Toch een soort van inloop-tijd.
Molybdeen sulfide (MoS2) smering is dit, wordt bij sneltikkers toegepast en geeft daar een zeer stabiele smering. Schoonmaken moet je deze met IPA en vlierpit.
Aanbrengen gebeurd met een spuitbus en een speciale houder waarbij alleen de tandkoppen behandeld worden.
Horloge liep na een jaar op 235 graden daarmee; nadat ik het anker en ankerrad had schoongemaakt en gesmeerd met 9415, amplitude naar 275. Dus ik ben niet overtuigd en zal het zelf zeker niet gaan gebruiken.
Destijds in het Breitling NL atelier (2007/8) was ook de regel dat horloges die hiermee gesmeerd waren, en waarvan de uurwerken daardoor soms onder de zwarte spikkeltjes zaten, allemaal met 9415 gesmeerd moesten worden bij een servicebeurt.