En dat heeft vast zeker helemaal niks te maken met het feit dat jij de initiatief nemer bent van het tooltje?
Eigenbelang Ruud, dat telt niet.
Door Jan gemaakt.
Op mijn 105.003 heb ik een Preik zichtbodem, maar toen ik die kocht kende ik Jan nog niet.
EDIT: Dit is een foto van work in progress. Later is het uurwerk nog geüpgraded door Jan met geblauwde schroeven.
We naderen de 200 orders…maar omdat er een aantal mensen zijn die er 2 besteld hebben, zitten we qua aantal momenteel op 208 stuks…Kanonne!..
“Dingen die mis kunnen gaan”, ja da’s een zorg, maar over het algemeen durf ik te stellen, zolang de machine geen kuren krijgt (hij doet het al 25 jaar, en in die periode heeft ie een paar jaar “rust” gehad.
Bij zijn vorige baasje is ie namelijk nooit gebruikt.
't eerste baasje was een middelbare school, en de leerlingen vonden em te ingewikkeld… dus alleen op open dagen stond ie schaakstukkies te draaien… helaas staan die programma’s er niet meer in… (wat te denken van een Titanium schaakset?, geanodiseerd in “koningsblauw” en goud?..
Gereedschappen kunnen bot worden, of breken… dat risico heb je altijd… 'k heb van een forumlid al een tip gekregen voor boortjes die langer mee zouden moeten gaan, HSS-Co boortjes… , daar zit wat Cobalt in het staal, en die gaan inderdaad doorgaans langer mee…
Ik ga dus even zoeken naar die boortjes… en ze bestellen in de maten die ik nodig heb… 2 stuks van elk… dan kan ik de ene slijpen als de andere in de machine zit…
Dat 't soms kritisch is, dat heb ik gisteren dus gemerkt, nieuwe afsteekbeitel in de machine gezet… even testen… KRAK!.. plaatje naar de gallemiezen… , meten… verdikke… snijkant staat 0.3 mm te hoog…
In een draaibank betekent dat: de snijkant staat boven de hartlijn van het onderdeel dat je wilt afsteken… dan “wrijft” het materiaal tegen de voorkant van de beitel, in plaats van dat het de snijkant raakt… , en in het midden van het werkstuk blijft er dan een stukje materiaal van 0.6 mm over, en dat probeert de beitel dan weg te drukken… dat gaat dus NIET goed…
beiteltje in de freesbank geklemd, onderkant 0.4 mm afgefreesd, en nu staat ie dus 0.1 mm onder 't center, en dan zou ie theoretisch onder het midden van het onderdeeltje door gaan, maar… da’s 0.2 mm wat er dan overblijft… dat breekt wel af… ,en het “pukkeltje” wat er dan in het midden overblijft?. dat Poetsen we er wel af… elk onderdeel wordt toch aan 2 kanten bewerkt, dus als ik met een nieuwe start, haal ik eerst 0.25 mm van de voorkant af, en aan de achterkant laat ik ook 0.25 mm zitten… die haal ik er bij de 2de bewerking wel af…
Ik krijg eerder aanvragen voor Crystal Casebacks… binnenkort komt er een Breitling Navitimer Caseback mijn kant op, met het verzoek om een kopie te maken met een glaasje erin. (ik heb zo’n 7 jaar geleden, nog voordat ik mijn eerste CNC draaibankje kocht al eens een Breitling Navitimer Caseback met een glaasje erin gemaakt…
“Tijd”… en wat knaken… hebben we nog wel even contact over…
Dat was een “complex” geval… Triple date uurwerkje, dus moesten er ook 2 Poussoirs in de kast komen, verzonken en wel…
'k had geen tekeningen van het uurwerk, dus heb ik de positie van de Poussoirs met een Camera moeten bepalen (camera zuiver haaks op een kruistafeltje afstellen, stukje software geschreven om een kruisdraad in het beeld te krijgen, compleet met wat “hulplijntjes” zodat ik het beeld kon kalibreren op iets waarvan ik wist dat het zuiver rond was… , en dan met het kruistafeltje verschuiven om de exacte maten te “pakken”
Vervolgens een “prototype kast” gemaakt om de hoek van de Poussoirs te bepalen, 't ding zit nu vol met gaten
en dan de uiteindelijke kast maken in Titanium… die zichtbodem… dat was eigenlijk nog het makkelijkste…
verder een vriendelijk verzoek…
doe’s lief! als je een meningsverschil hebt met een ander lid… vecht dat even uit via PB… 't interesseert mij, en ik denk dat ik daarmee ook voor veel anderen spreek, geen ene moer of je een ander forumlid niet aardig vindt…
Zijn schroevendraaiers voor brillen: The repair tool include: 1.7mm Flat head screwdriver/ 1.7mm Phillips screwdriver/ 2.6mm Star nut driver
Dus geen vergelijking.
Nee, gun het Arie van harte en mensen moeten niet zo zeuren.
Weet ik. Maar het me enkel om het “idee”. Het is voorts geen vergelijk.
Nummer 201
Hopfalderie… Lekker aan de Knutsel… hier moet ik dus ook verstand van hebben… ouderwetsche electronica… op de Grote kaart links zitten een paar schakelingen die’t niet meer doen… waarschijnlijk de Triac’s kapot… die kun je vervangen… maar , dan moet dat hele bord eruit, en dan moet je de juiste Triacs nog kunnen vinden…
Gedoe… Linkse connector bovenaan, daar zitten de ingangssignalen voor de koelpomp en de smeerpomp… die laatste deed het nog niet… daarom smeerde ik in de afgelopen weken de machine door de kap van de smeerpomp eraf te halen, en met een accuboortje op de motor as 't ding even een paar seconden te laten draaien… 't werkt, maar is verre van ideaal…
Triacs stuk dus… nou en… wat een Triac kan, dat kan een relais ook… en die heb je binnen 5 minuten gevonden, bij Vekto … die van de koelpomp had ik al eerder… vandeweek die voor de smeerpomp ook laten komen… Draadjes voor het ingangssignalen uit de stekker gewipt, en naar de relais gelegd, schakeldraden van de respectievelijke pompen eraan geknupt… en werken!.. dus… kan ik nu gewoon de machine hele dagen laten draaien… en hoef ik er alleen maar voor te zorgen dat er voldoende Koel-en smeerolie, scherpe gereedschappen en materiaal inzitten…
op het kalibreren van een paar gereedschapjes na (ga ik zo doen) staat de machine bedrijfsklaar om grotere oplagen te doen…
Hop, gas erop dan
Vanaf hier alleen nog on topic. Gezeur, gezever en gezuig wordt vanaf hier niet meer geaccepteerd.
Ik denk dat er zsm een review van een prototype moet komen.
Vervolgens op internationale fora dit product noemen/posten.
200 is alleen het begin.
voor mag je ook ééntje bestellen, ik kies voor ‘blanco’ , khoop dat ik juist zit voor de bestelling. wordt het ook nr België verzonden ?
beste grtn @ iedereen !
Georges
of moet je dat bij Dumet bestellen ?
bedankt !
bestelling 203 !
jip jip jahoooo !
En daar hebben we nr 204!!!
Had ik nou maar aandele Kabaalstra gekocht i.p.v. beleggen in bitcoin.
Goed gedaan jochie(s)