Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

Zijn de inzetjes al geleverd? Heb je al kijk op de eerste uitlevering? Ik krijg er langzaam wel zin in… :see_no_evil:

1 like

Ik heb vandaag contact gehad met de leverancier… helaas is er daar wat mis gegaan…ze zijn er mee bezig

1 like

En de tooltjes zonder inzetjes?

Die ben ik nu aan het maken…

7 likes

:blush:

De schoorsteen moet roken.

6 likes

:joy:

2 likes

Gelukkig is Arie geen vulkaan… Die ligt een beetje voor apegapen te roken en dan zegt iedereen “kijk hij werkt!”.

4 likes

Maar goed ook, al dat as is niet best voor Jan zijn machinepark.

2 likes

Nee… inderdaad… 'k heb dan ook mijn slijpmachine een flink eind bij de machines vandaan staan… 't mooiste zou zijn om daar een aparte ruimte voor te hebben, maar dat is vooralsnog toekomstmuziek…

'k heb voor mijn werkplaats momenteel nog wel andere prioriteiten, zoals beter licht, en meer stopcontacten, zodat ik alle machines permanent aan het net kan hangen, en die verlengkabel ook eens van de vloer af kan…

3 likes

Is dit niet relatief eenvoudig en voordelig te realiseren met een soort spanzeil dat men ook in de bouw gebruikt om stof te weren?

1 like

Haal bij de Hornbach wat houten balken, schroef daar wat mdf platen tegenaan en schilder die, haal van marktplaats een deur met hang en sluitwerk en je bent voor 150 euro klaar.

3 likes

Geen grappen met de topic titel aub.

3 likes

zo’n zeiltje… Nee…dat gaat em niet worden… ik heb een bloedhekel aan zeiltjes knullig geklooi, goed voor een bouwplaats, maar niet voor mijn werkplaats…

Als ik met de slijptol bezig moet, dan zet ik de workmate wel buiten neer, buiten mijn werkplaats, maar nog altijd binnen het pand dan…

Moet dat persé de Hornbach zijn?.. voor jou is dat makkelijk… jij woont in Eindhoven, er zit een hornbach in Best… Kilometertje of 8 max? :joy: … de dichtstbijzijnde Hornbach hier, is 80 km ver… in Zwolle.

Los daarvan… 'k heb een “hokkie” van ongeveer 5.5 x 6 meter laat het 32m² zijn.

het staat er eigenlijk al tamelijk vol…Ga maar na, een Portaalfreesmachine, een EMCO Compact 5 CNC, de Beagle VMC 2814, de Brother HS-100, de Agie 45K, de EMCOturn 120, een materiaal stelling, 2 vaste kasten…een Lista kast, een ladeblok op wielen en een Gereedschapskar Hell… ik heb nog niet eens een echte werkbank in die ruimte, en mijn straalkast staat ook nog maar ergens in een hoekje op de grond

Bovendien, weet ik niet of ik op korte termijn zoveel geld in mijn werkplaats wil pompen, omdat ik niet weet of ik er op de lange termijn wel kan of wil blijven.
de Huurbaas wil niet dat er machines draaien als ik er niet ben, en dat is wel een flinke belemmering, ik heb in het verleden klussen gehad die 16 uur op de machine lagen… daar ga ik niet bij blijven natuurlijk… 't kwam wel voor dat ik 'smiddags de machine aanzette… zodat ie tot de volgende morgen door kon… de machine werkte… en ik lag op 1 oor…

Maar goed… dat mag dus niet meer… dan ga ik toch voorzichtig rondkijken naar andere locaties.

Wat qua aanpassingen de hoogste prioriteit heeft, is de verlichting, ik heb nu 2 lichtbakken met TL buizen, warm wit, en ze geven eigenlijk te weinig licht…Ik heb online een “Set” gevonden… 6 lichtbakken 36 W, 4500Lumen 6000K, dat komt neer op 560 Lux… Ja da’s fel… maar in een Instrumentmakerij heb je gewoon zoveel licht nodig… en ik kan altijd getinte glazen in mijn veiligheidsbril zetten… , dan heb ik 2 bakken over… die gaan dan thuis lekker in de schuur… Daar komt een Systeemplafond in (heb ik al liggen, kon ik graties ophalen, als ik het er zelf uithaalde… )

1 like

Kan je niet iets uitbouwen in je tuin? Ik weet niet hoe diep je tuin is, maar als het kan is het ideaal om thuis te kunnen werken en ben je altijd in de buurt van je machines. Als je echt alles van marktplaats haalt van grote tuinhuisjes tot tegels tot isolatie enz enz kan dat kwa kosten erg meevallen (en misschien heb je dat al best snel terug verdient als je niet elke maand huur hoeft te betalen).

Om je een idee te geven, ik heb een groot houten tuinhuis ergens in Nederland gekocht en ter plaatsen afgebroken, deze ga ik ergens dit jaar nog in de tuin plaatsen, dit is een tuinhuis van 15m2 aan oppervlakte. Gekocht voor 500 euro. Deze ga ik nog wat aanpassen (isoleren, fatsoenlijke werkbank, verlichting, verven). Voor 1000 euro heb ik een mooi tuinhuis in mijn tuin staan waar ik helemaal los kan gaan met houtbewerking. Als jij iets in deze afmeting vind + nog wat ruimte in jou huis waar je het een en ander kwijt kan zou dat al kunnen werken.

8 likes

Ik ga in kleinere batches werken, zodat ik sneller een aantal op kan sturen…
Gisteren heb ik een batch lange doppen gedraaid, straks ga ik nog even naar de werkplaats, een batch korte doppen draaien.

Vanmiddag moet ik ook nog even weg, en morgenochtend vertrek ik naar Duitsland, waar ik uitgenodigd ben voor een Gala, Smoking hangt al klaar, overhemd gestreken, Manchetknopen gepoetst.

Zaterdag kom ik terug, maar hoe laat dat wordt is nog niet zeker, omdat ik op de terugweg nog even langs wil bij vrienden in Bergisch Gladbach.

Zondag is de F1 later op de dag, en dat geeft me dan tijd om voor die tijd de werkplaats weer in te duiken.

Nee… in mijn tuin, dat gaat em niet worden…
Tuinhuisjes zijn niet geisoleerd, te laag, en ik denk niet dat de woningbouwvereniging erop zit te wachten dat ik mijn schuur uitbouw tot de volle breedte van mijn tuin.

de huur in Friesland, dat valt alles mee, dat zijn de kosten niet…
ik ga mijn hele machinepark daar ook niet kwijtraken, en ik heb geen 400V thuis, de EMCOturn 120, de Brother HS 100 en de AGIE 45K hebben alledrie 400 V nodig.
Bovendien wil ik in de toekomst iets in de trant van dit aanschaffen:

image

een EMCO VMC 200, maar een Brother Speedio of een Fanuc Robodrill is ook goed, in elk geval een wat grotere, en flink zwaardere freesmachine…

Zoals ik het nu in mijn hoofd heb: thuis in de schuur(14m²) wil ik de vloer ophogen (tegels 30x30, daar moet gewoon 2 Kuub zand onder), Heftafel voor mijn motorfietsen in de vloer leggen, dan heb ik daar een mooie plek om mijn motoren te stallen en te onderhouden… de fietsen (3 stuks) kunnen wel in de bijkeuken

de machines voor mijn bedrijfje blijven in de werkplaats in het industrieterrein, als ik echter een betere ruimte kan vinden in bijvoorbeeld Koudum, of Balk, dan doe ik dat net zo lief… als ik daar de ruimte heb, en de vrijheid om mijn machines indien nodig ook snachts te laten draaien.

1 like

Lekker man, goed uitrusten en ontspannen na noeste arbeid is belangrijk. Dat vergeten mensen nog wel eens. Viel spass!

7 likes

Vielen Dank!.. zo’n gala is altijd een hele belevenis, het was in 2018 voor het eerst, en tot morgen het laatst dat ik een smoking droeg, 't gala in 2019 was met Dresscode “Deutscher Tracht” ofwel ik ging in Lederhose, met bijpassend overhemd.

Morgenavond dus weer in Smoking, en ik kijk er naar uit 't wordt weer een bijzondere avond…

6 likes

Daar zit wel een probleem denk ik … weinig produceren zodat het sneller klaar is ?? Je productie output is echt hopeloos …

As maandag ben je 2 weken overtijd, voel je al wat :joy: ??

1 like

Ja lekker!, noeste arbeid!
Niet lullen maar pellen en dan daarna lekker aan de snipper​:grin::ok_hand:

1 like