Inregelen mechanisch horloge

Sinds een paar weken heb ik weer een mechanisch horloge, maar deze loopt ongeveer 10 sec per dag te snel en ik merk dat ik dit me mateloos irriteert.

Kan ik deze zelf inregelen zonder timegrapher? Ik heb wel de tools om de kast te openen en de band eraf te halen. (En ik heb ook ervaring met het werken met kleine, schone, nauwkeurige onderdelen).

Het uurwerk is een st1908 met swan neck. Deze is in te regelen via een stelschroef. Weet iemand de maat van de tool die hiervoor nodig is?
En is er een richtlijn, bv een halve slag per sec afwijking of moet ik dit gewoon uitproberen?

Hierbij nog een foto van het uurwerk:

Alvast bedankt voor alle info.

2 likes

Dat is dik in orde voor dit uurwerk!

Ik volg met belangstelling hoe je dit verder afregelt!

Nee dat gaat je minstens 20x frotten kosten en dan is het nog niet beter denk ik.
Daarnaast kan de afwijking per positie anders zijn.

1 like

10 seconden per dag zou niet iets zijn waar ik me zorgen om maak bij een mechanisch horloge, zeker iets zonder chronometer-certificering.

Als je toch wilt proberen om het af te regelen (jouw horloge, moet je helemaal zelf weten tenslotte) zou je kunnen overwegen om uit de Play Store de app “Watch Accuracy Meter” te downloaden, de waardes die deze app aangeeft komen redelijk overeen met die van een Timegrapher. Voor Apple zal zoiets ook vast beschikbaar zijn maar ik weet niet hoe hij daar heet.

1 like

Als je wil proberen zonder accuraat te meten, kan je het volgende doen:
Deksel eraf en met een klein schroevendraaiertje links- of rechtsom draaien dat de ‘swan-neck’ naar respectievelijk - of + schuift.

Succes!

2 likes