Inscripties op zakhorloge daterend rond 1900 - 1910

Hallo allen,

Tijdens het demonteren van een zakhorloge dat ik recent heb aangekocht, heb ik 2 inscripties gevonden op het raderwerk. Deze zijn “HP” en “12”. Kan iemand mij helpen bij deze inscripties?

Alvast bedankt!

Laurent

Ik denk dat de kenners hier zullen roepen om foto’s te plaatsen van het geheel.

hans

Ik zorg zo spoedig mogelijk voor bijhorend beeldmateriaal.

De HP inscriptie is waarschijnlijk van het Franse merk Hypolite Parrenin.
Hier een afbeelding uit m’n fotoarchief.

HP staat hier op zijn kop onder de balans.
De 12 kan het kalibernummer zijn.

De HP ziet er alleszins hetzelfde uit, alleen is deze bij mij niet onmiddellijk zichtbaar, er moet één en ander gedemonteerd worden om deze te kunnen zien. Hartelijk dank! Kan je me een site aanraden waar ik de verschillende kalibers kan terugvinden?

Nee, van HP is niet veel te vinden, ik heb zelf een Anre zakhorloge uit de jaren 1970-80.
Hier zit een kaliber HP 40 uurwerk in,ik ben toen wat gaan googelen.
Ik heb wel een paar afbeeldingen van diverse kalibers gevonden maar dat is ook alles.
Ze hebben naast zakhorloge ook veel polshorloge uurwerken gemaakt

Kunnen hier wisselstukken voor gevonden worden? Ik denk dan aan universele stukken, indien dit bestaat??? Of wordt het draaien en frezen en zelf stukken maken/aanpassen?

Naar het schijnt zou Parrenin een deel zijn van een viertal horlogefabrieken die in de jaren 60 (65?) gefuysioneerd zijn tot France Ebauche… Klopt dit, en heeft iemand hier info over?

Vriendelijke groet

Nee universele stukken bestaan volgens mij niet.
Gewoon op ebay zoeken naar zo’n zelfde uurwerk en dan kijken of daar iets bruikbaars tussen zit.
Ik kijk bv vaak hier. http://stores.ebay.nl/globalwatchstraps