Ik wil graag een nieuw horloge kopen van max. 5000€. Ik heb mij eigenlijk altijd gericht op een rolex datejust. Nu ik dichter bij dat doel kom, merk ik dat ik eigenlijk steeds meer begin te twijfelen hierover. (Mede door de prijsstijgingen en de twijfel of ik dit nou echt het mooiste horloge vind of omdat het een Rolex is…)
Ik begin dus steeds meer om mij heen te kijken, naar een mooie cartier tank bijvoorbeeld. Maar ik ben een beetje inspiratieloos. En ik ben van mening dat als ik ik niet overtuigd ben van de aankoop ik het niet moet doen. Vandaar dat ik jullie hulp even vraag.
Ik ben al in het bezit van een Omega dresswatch en een duiker van Longines
Hebben jullie mooie ideeën, buiten een datejust, om voor een horloge tot max. 5000€
Bedankt voor de hulp!
Ps. Mijn droomhorloge is een Patek Philippe aquanaut. (Maar het moet wel leuk blijven qua bedragen ;))
Je zal het wel niet willen horen, maar ik stem toch voor de DJ. Je wil wat stabiele bouwstenen als fundering voor je collectie en dan is er geen beter horloge dan een Datejust. Het model is niet voor niets al 60 jaar een hit.
From beach to boardroom darkroom, het past altijd.
Tja. Een DateJust kun je, net wat anderen zeggen, gratis proberen. Alleen zijn ze in staal wel een beetje de Bohemian Rhapsody van de horlogewereld: Al zestig jaar een hit, maar ik ben er al 20 jaar zat van.
Hmmmm.
Kijk, als je het mij vraagt krijg je de antwoorden die ik voor mezelf ook al gegeven heb:
Grand Seiko SBGV239
Citizen Chronomaster Washi paper dial
Sinn 356 Sa II
Nomos Ahoi Neomatik
Het enige horloge wat ik kan bedenken rond vijf K waar ik vijf tot zes K voor over zou kunnen hebben is dit:
Een Medium Reverso met stalen achterkant en Kleine Sekunde complicatie.
Herkenbaar hoor. Ik wilde ook een Datejust, toen ik hem om had besefte ik me dat ik me had laten meeslepen in de hype. Had er geen klik mee. Daarmee wil ik trouwens absoluut niet zeggen dat het geen mooi horloge is hoor. Was alleen niets voor mij.
Ik was zelf verder rond gaan kijken en toen gekozen voor een Zenith Defy.
Ik zou gewoon eens kijken waar je zelf het meeste gevoel bij hebt. Laat het merk even los en kijk wat je echt mooi vindt. Is dat alsnog een DJ moet je dat vooral doen.
Persoonlijk vind ik de Omega Seamaster aqua terra ook een mooi alternatief voor een DJ binnen je budget.
Mijn persoonlijk grail is de Tudor 25600TN en dan de LHD versie maar ik denk dat er veel personen zijn die hier anders over denken. Niet mijn foto maar ter inspiratie.
Je kan ook een mooie Zenith El Primero vinden met je budget maar dan hou je waarschijnlijk niks over.
Zou lekker die Rolex proberen en als er geen klik is zonder verlies weer doorduwen en dan verder kijken. Om ergens 4407,42 Rijksdaalders op stuk te slaan zou je eigenlijk geen concessies moeten willen doen.
Mijn ervaring met zwitserse zakmessen leert mij dat als je teveel met één apparaat wilt kunnen doen, vrijwel alle functies van dat apparaat kut worden. Een rottig mesje, met een nare kurkentrekker en een hele reut verschrikkelijk slechte schroevendraaiers en schaartjes.
Daarom ben ik er fan van om zoveel mogelijk dingen te kopen met een specifiek doel voor ogen, en dat ze daar dan ook maar goed in mogen zijn. Een goed keukenmes en zakmes, en dan een goeie kurkentrekker, scherpe schaar en een degelijke set schroevendraaiers.
Denk even na over wat ik hierboven zeg, veeg het vervolgens volledig van tafel, en neem lekker deze alleskunner: