Inspiratie gevraagd: "dressy" chrono

Een andere El Primero

6 likes

Carl F Bucherer Manero Flyback chrono

9 likes

Moet het een gouden kast zijn, of is staal ook een optie?

Als het nieuwprijs moet zijn + staal kom ik al gauw bij een Breitling Premier B09 40mm uit.

Weliswaar redelijk clean qua complicaties, maar wel dressy, vrij plat, handopwinder, en met (wat ik een grote pré vind in dit genre) klassieke ovalen geïntegreerde pushers in plaats van pump-pushers.

De JLC Mastercontrol die je laat zien vind ik absoluut niet dressy, eerlijk gezegd, mede door de pushers, de wijzers en de drukte. De Zenith en IWC zijn onvervalste jaren 90 styling, en daar ga ik niet goed op, dan zou ik liever een jaren 80 Ebel 1911 scoren, als het ware.

De Chronoswiss die je laat zien vind ik nog de leukste optie die er bij zit.

Het is wel moeilijk om je aan de hegemonie van de Valjoux en diens afgeleiden te onttrekken. Is een vintage Excelsior Park, Gallet, of Bovet niks voor je?

Dat zijn merken waarvan ik op jacht zou gaan, eerlijk gezegd. Dan heb je een echte echte klassieke 1940s of 1950s chronograaf bij de poot. Het zal wel een mijnenveld zijn van re-dials, uitkijken met service geschiedenis en authenticiteit, maar eerlijk is eerlijk, dat is het wellicht waard.

Op Fratello zitten liefhebbers:

7 likes

Mooie Montblanc

1 like

Dit zou ik heel gewaagd vinden. Een chrono met triple calendar in een hele mooie maat (38 mm).

4 likes

IWC Da Vinci Chronograph Edition Laureus Sport For Good Foundation

3 likes

2 likes

De net aangekondigde Tortue is ook een opvallend mooie dressy chrono

5 likes

Uit de privécollectie. Het zou me ten zeerste verbazen als wie dan ook op dit forum zo’n ding te pakken kreeg.

Het is een geweldige optie, maar helaas onvindbaar en onbetaalbaar tegelijkertijd. Zelf heb ik het liefst horloges die niet van unobtainium zijn.

Ik moet wel zeggen dat als ik er eentje op straat vond, ik 'm niet naar de politie zou brengen. Zo eerlijk ben ik dan ook weer. Om dat toe te geven, welteverstaan.

1 like

Brilliant woord

1 like

Dank voor de bijdrage, daar ga ik me dit weekend eens in verdiepen. Hoeft trouwens niet perse edelmetaal te zijn. Wel mooi natuurlijk :slight_smile:

1 like

Zeker een mijnenveld. De kalenderfuncties op deze horloges kunnen worden bijgesteld met pushers in de kast en je hebt ook nog pushers voor de chronograaf. Dat betekent heel veel openingen waar mogelijk vocht en stof binnendrongen in de afgelopen 80 jaar.
Maar zoek eens op Valjoux 72c en Valjoux 88. De verfijnde proporties en klasse van die horloges zijn zeer zeldzaam te vinden op een moderner horloge.

1 like

De Breitling B01 is ook een mooie. Wel 42 mm, maar tikt veel van je eisen aan. Ben er zelf er tevreden over.

7 likes

Heb even geen foto paraat, maar een geel gouden Longines chrono met 30CH uurwerk is ook oh zo fijn!!

1 like

Breitling Transocean Chronograph 1915

(Foto via google)

Andere opties:
Blancpain Leman Flyback
Breitling Navitimer (is er ook met maanfase dacht ik?)
Breitling Premier Duograph
Breitling aviator 8
Meistersinger Paleograph
Paul Picot Technicum Chrono
AP Millenary Chrono
Habring2 heeft veel bijzonders
Universal Genève Aero-Compax
JLC Reverso Chrono?
Speedmaster witte dial?
Omega De Ville chrono?

1 like

Heel gaaf! Wel heel vntage :slight_smile:

Mooi lijstje, thanks! Ga ik eens op studeren.

Die is ook zeker gaaf! De grote numerals hadden van mij misschien niet gehoeven, maar zeker een goede kandidaat.

Thanks allen :smile:

2 likes

Nog ff op C24 gekeken, het wordt er niet makkelijker op:
Piaget Altiplano chrono
Breguet Heritage Chrono
Niet dressy: Blancpain FF Bathyscape

1 like

Piaget is wel lekker clean. Misschien wel té…
breguet; mwa neig wel naar een ronde kastvorm
De FF is idd te sportief :slight_smile:

Thnx again!

1 like

De Breitling die @Fate_Amenable_To_Change aandraagt is de beste keuze.

10 likes

Wat een leuke zoektocht, ik heb deze zoektocht ook recent gehad en ik ben op deze uitgekomen:

Ik vond de meeste erg saai en goud vind ik weer zo oudbollig dus ik ben maar gegaan voor een stalen kast met een afwijkende wijzerplaat om het geheel wat kleur te geven.

Heerlijk horloge, wristshots volgen snel!

Veel te sportief toch? Net als de Zenith Chronomaster

12 likes