Na lang meelezen toch maar een account gemaakt om het wat interactiever te maken. Gelijk benutten dan maar…!
Mijn huidige collectie bestaat voornamelijk uit sportieve horloges met stalen of gouden band. Verder heb ik slechts één chrono in de collectie en wel “the usual suspect”: een Speedmaster 3861. Heerlijk horloge alleen net als de rest erg sportief.
Als uitbreiding op mijn collectie zoek ik derhalve een mooie klassieke “dressy” chronograaf. Ik heb al wat horloges op het oog (zie hieronder) maar ben vooral benieuwd of ik nog wat over het hoofd zie. Een aantal wensen:
- klassieke uitstraling, mag best een beetje “zwaar” zijn
- hoe meer complicaties hoe leuker; chrono is het minimum, maanfase e.d. is een pre
- details in de wijzerplaat zijn welkom (guillochering bijv.) - het moet geen saaie en cleane bedoeling zijn!
- zichtbodem is een pré
- sweetspot kastdiameter 38-41mm
- lederen band is een must
- full-set is een must
- liefst geen ETA/Valjoux 7750 gebaseerde uurwerken. Heb een TH Carrera met dit uurwerk en die “voel” je heel goed en dat wil ik niet bij nog een horloge
- budget <€10.000,-
Oke; een aantal voorbeelden van horloges die mijn belangstelling reeds hebben gewekt:
JLC Mastercontrol
Leuk horloge, geen zichtbodem en plaat een tikkie saai. Afgebeelde band vreselijk, maar daar is wat aan te doen.
Zenith Chronomaster met cal. 410(z)
Zeer fraai, deze heeft vooralsnog mijn voorkeur. Budgettair is de roségouden net haalbaar, maar meestal geen fullset. De stalen variant met zwarte plaat i.c.m. guilloche plaat is heel zeldzaam en lastig te krijgen.
De 3e Zenith is feitelijk een heel fraai horloge, maar het gemis aan symmetrie trek ik niet.
Chronoswiss
Vreemde eend in de bijt? Of… een beetje een vreemd/onbekend merk? De overkill aan klassieke styling ben ik stiekem wel van gecharmeerd. Eén belangrijk nadeel: uurwerk is een omgebouwde 7750 en dat wil ik eigenlijk niet. Verder wel heel aantrekkelijk geprijsd (zeker gezien 18k)… Verkrijgbaar al rond €7.500,- fullset in goud.
IWC Da Vinci
Prachtig horloge… maar die endlinks “zonder lugs”… dat trek ik echt niet. Heel jammer want de kast+plaat vind ik zeer fraai.
Hopelijk geeft dit een beeld welke denkrichting ik zit. Ik verneem graag jullie lumineuze ideeën, waarvoor alvast dank!
PS. bron afbeeldingen C24+google