Inspiratie gezocht | JLC/IWC/? | 5k

Afgelopen vrijdag een testje gedaan, ondanks dat ik me prima voelde. Wat denk je, positief. En dat terwijl ik me kiplekker voel. Maar goed, aan huis gekluisterd en de laatste tijd spookt al een tijdje wat door mijn hoofd. Ik mag een horloge uitzoeken en mijn budget is 5.000 euro (paar honderd euro meer mag, maar niet meer dan dat). Dat is natuurlijk een prachtig cadeau, maar ik heb nog niet echt gezocht in die prijsklasse en ik was net wel tevreden met wat ik momenteel heb. Wat heb ik?

Allemaal Omega:

1. De Speedmaster Reduced 3510.50.00
  2. De Seamaster 120 166.027 (nu op origineel staal en bijna met de originele witte wijzer)
  3. De Seamaster de Ville 166.029

En daar wil ik nu graag jullie advies vragen bij het uitzoeken/inspireren op een nieuw horloge. Ik ga hem niet vandaag of morgen kopen (mag ook het huis niet uit) maar wil echt graag me laten inspireren. Heb nu alle tijd van de wereld om me wat meer te verdiepen in een aankoop (zo ongeveer het leukste proces vind ik). Een paar dingen in het achterhoofd: ik hoef niet perse nieuw. Vintage vind ik altijd leuk, kijk ook naar een paar horloges die mijn interesse hebben: Ik ben ooit via HF enorm onder de indruk geraakt van de Breitling 817. Die ziet er zo uit:

Helaas buiten budget. Hetzelfde geldt voor de Tissot 817:

Schitterend. Heel erg mooi. Buiten budget. Wat ik daarnaast ook prachtig vind (na een tip van een mede HF 'er:

De Airain type 20 re-edition. Deze staat hoog op de lijst. Had voordat ik daadwerkelijk het budget had vaak in gedachten om nog eens een Omega Railmaster te kopen, maar daar ben ik nu minder zeker van…

Tegelijkertijd biedt dit budget ook ruimte om wat hoger te zoeken in horlogeland. IWC en JLC zijn beide merken die ik nog graag eens aan de verzameling toe zou voegen. Komen we meteen bij mijn ‘eisen’, ik hou niet van grote horloges. 37-39mm range is het wel zo ongeveer. Als ik dan wat verder zoek binnen Chrono24 zie ik wel wat horloges waar ik met interesse naar kijk, zoals:

Bronzen IWC Spitfire:

Of bijvoorbeeld een Jaeger-LeCoultre Chronometre vintage:

Of toch weer uit de IWC stal, de IWC Flieger Chronograph:

Alle foto’s zijn schaamteloos gestolen van Chrono24. Maar dus, hebben jullie nog ideeën/modellen en voor inspiratie voor mij om een bepaalde richting op te zoeken?

Alvast dank!

13 likes

Misschien die mooie Aquatimer die in het blauw staat?

TK: IWC Aquatimer 3719-18

Die vind ik erg mooi!

3 likes

Ik heb in november die Airain re-edition even mogen omslingeren, die was wel impressive. Verder vind ik zo’n IWC semi vintage flieger chrono persoonlijk ook erg tof.

Aan de andere kant zit je met jouw budget natuurlijk al in DJ territory. Dat is ook altijd leuk, zij het enigszins voorspelbaar.

1 like

Die heb ik al eens omgehad, collega heeft een vergelijkbare maar die heeft een stuk van het roer van de Calypso in de caseback als limited edition. Doet er niet toe, wat ik zeggen wilde: mij veel te groot en te aanwezig, dit horloge.

1 like

3706 is geweldig

8 likes

Ja, snap ik. Een El Primero? Maatje kleiner en veel minder grof.

5 likes

Nou, hij is wel heel mooi hoor en binnen budget :thinking:

5 likes

Een “Old school” IWC. Voor mij nog altijd de mooiste Flieger chrono die ze ooit gemaakt hebben. De huidige modellen zijn ook mooi maar dit is excellent.

2 likes

Hoeveel mm is een Railmaster eigenlijk?

40mm

1 like

Jammer dat de Zenith Tipo CP2 te groot is die past wel goed bij je smaak op basis van je voorbeelden en valt in de juiste prijsklasse - de re edition dan.

2 likes

Als je weer het huis uit mag en langskomt mag je mijn IWC 3706 fliegerchrono wel even passen en ik heb ook nog een Zenith Chronomaster met caliber 410 die kun je dan ook om proberen👍
In ieder geval veel beterschap ik hoop dat het bij milde klachten blijft voor je.

2 likes

Omega_Seamaster_Chronograph_Cal_861_AS01468_2_grande
Vintage Seamaster chrono? Lekker hoor.

En nu je toch thuis zit een leuke zoektocht naar een kloppend exemplaar. Wilde eerst Heuer Bund voorstellen, maar te groot. En bedenk me net dat de chrono weer te klein is met 35mm. Valt wel groter overigens.

7 likes

Die Breitling trek ik niet, met beige old radium lume in die wijzers, maar dan crispy appeltjesgroen op de cijfers. What. The. Fuck? Whatthefuck?

Maar als je in dat segment aan het kijken bent naar bi-compax chronografen met vintage feel wil ik je de Excelsior Park niet onthouden. 2400 ballen na import:

Iets netter, want zonder bezel.

Maar goed,

voor 5500 Euro heb je een klassiekertje in handen.

8 likes

https://www.hodinkee.com/articles/military-issued-breitling-reference-817-italian-government Geen dank. En met beige ben je nog mild. Oker komt eerst. Tof ding.

Tritium

1 like

Die bronzen spitfire heb ik laatst vastgehad, met een groene wijzerplaat. Erg fraai.

1 like

Brr. Al had Caligula 'm hoogstpersoonlijk omgehad in een gay orgie met de voltallige Italiaanse krijgsmacht, dat gelige is gewoon… tja. Brrr. Maar smaken verschillen gelukkig. Verder is het een cool ding hoor, trouwens. Breitling chrono’s gewoon leuk.

Ik wil er ook eentje, een nieuwe B09 in het groen, maar heb het geld er niet voor (over).

Ik doelde op de kleur, maar tritium is geen pre. Ik zou een mooie re-lume van die wijzers aan voelen komen. Ik zoek maar even dekking, want da’s vloeken in de vintage kerk.

2 likes

Al naar vertex gekeken?
Pas denk ik ook wel in jouw straatje

Al vind ik zelf dat de enkele subdial nog mooier is

4 likes

Dat is goed! Dan heb ik meteen meer om te passen inderdaad, tot nu toe begin ik steeds enthousiaster te worden over inderdaad de 3706.

Dan trigger je me al weer, moet ik dus gaan zoeken wat precies een kloppend exemplaar is.

Wat mij dus enorm bevalt aan alle door mij genoemde is die bezel, vind ik heel gaaf. Dat heeft de Excelsior Park niet. Plus de genoemde Airain schijnt een mooi uurwerkje te hebben: https://www.airain.com/airain-calibre-am1/

En de Reverso, heel erg gaaf. Misschien net wat te klassiek, maar dat zou ik er voor over hebben. Maar dan ga ik iets stoms zeggen: mijn vriendin vind het een ouwelullenhorloge…

Helaas inmiddels ongeveer 12,5k waard.

Heb altijd al een bronzen horloge gehad willen hebben, ben ook heel benieuwd hoe dat gaat kleuren en verkleuren. Wil deze ook graag een keer passen. Zou niet weten waar dat kan overigens, maar toch…

Hier ben ik niet zo kapot van, ook dus door het ontbrekend van die typerende bezel.

2 likes

Ps. Wat is een 3706 ongeveer waard? Op Chrono24 gaan ze tussen de 5,5k en de 3,5k zo ongeveer. Ergens er tussen in?