Inspiratie gezocht: vintage inspired horloge

Jaren terug heb ik dit Omega De Ville horloge op de kop getikt. Ik hou van het stilistische, fijne uiterlijk (32mm diameter). De patina op de wijzerplaat geeft het een coole vintage uitstraling.

Echter, het 1330 quartz uurwerk is versleten en dus een beetje total loss… Een nieuwe batterij en rondje ‘contactpunten schoonmaken’ houdt het 2 dagen vol. Ik heb me laten vertellen dat dit 1330 uurwerk niet echt betrouwbaar is om te laten repareren. (Maar hey, als iemand het aandurft, let me know!)

Nu ben ik op zoek naar een soortgelijk horloge met vintage-inspired look, kleine diameter (32-36mm), date mag, geen chronograaf, nieuw of 2e-hands met leren band.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Junghans Max Bill (Zowel met/zonder cijfers op wijzerplaat. Het dames model misschien; 32.7mm). Liever een merk-merk quartz, dan geen-merk-merk automatic (bijv. Sternglas).

Er zijn vast nog meer opties, hebben jullie ideeën?

Cheers! :slight_smile:

4 likes

Moet het persé quartz zijn? Zo ja, dan is de Junghans inderdaad wel een mooie optie. Zo nee, dan hebben Longines en Hamilton ook hele fraaie horloges zoals:

2 likes

Is een Seiko Dolce misschien iets voor je? Zijn 32 mm, high accuracy quarz en lopen jaren op een batterij.

Zijn wel JDM (Japan Domestic Market). Als het iets voor je is … heb er nog eentje die je kunt overnemen.

Nee zeker niet perse quartz; de Hamilton met champagne kleur wijzerplaat kan me zeker bekoren, hartelijk dank!

1 like

Hi Enrico, dankjewel voor deze Seiko; fraai met een elegant uurwerk. Echter ben ik persoonlijk niet zo’n fan van de driehoek-vormige horlogewijzers.

Er zijn honderden dolce modellen met veel verschillende wijzers. Ik moest zelf ook aan de dolce lijn denken. Tweede hands vaak voor niet al teveel geld te vinden maar wel een HAQ uurwerk en qua afwerking ook net wat specialer.

1 like

Weet je wat ik vervelend vind? Als je een reply aan het tikken bent en iemand is net iets eerder met op de ANTWOORDEN knop drukken :slight_smile: :frowning:

Ik had exact dezelfde suggestie!

Doen! Veel keuze in modellen, zowel in quartz als in automaat, zodat je er altijd wel een bij vind die je echt bevalt. Mooie tijdloze vintage uitstraling (Bauhaus!). En redelijk goed betaalbare mooie kwaliteit prijsverhouding. Zal je geen spijt van krijgen. Vergeet hiervoor ook niet regelmatig hier in 'het blauw’te kijken, ze worden regelmatig aangeboden door rusteloze flipperaars.
Succes!

Als je zo verknocht bent aan je omega, waarom dan niet een ander quartz uurwerkje erin?
Voor een paar tientjes kan je klaar zijn. Je kan natuurlijk ook zoeken naar een alternatieve omega quartz uurwerkje wat wel wat duurder zal zijn.

Thanks, ik hou het in de gaten! Net mijn trustlevel-1 ontvangen dus kan ik gaan reageren haha :slight_smile:

Helemaal waar, weet jij iemand die dit zou kunnen? Ik ben zelf te groen om er zelf aan te gaan pielen en ik heb me laten vertellen door een horlogemaker dat het 1330 uurwerk een afwijkende hoogte heeft voor de kroon t.o.v. reguliere uurwerken wat vervangen lastig maakt. Maar voor een horlogemaker met ervaring mag dat geen probleem zijn lijkt me.

1 like

Er is echt heel veel aanbod. Quartz of automaat.

Waarom zit je op 32mm? Dat is echt wel een damesmaat geworden. Zou toch zelf voor tenminste 34-36mm gaan.

Nomos?

Nieuw 1600 in 35mm.

Veel horlogemakers zijn niet gek op het repareren van Quartz uurwerken. Gecompliceerde constructies met kleine kwetsbare onderdeeltjes en veel horlogemakers hebben geen ervaring of expertise met de in een Quarz werk aanwezige electronica. Dus wordt al gauw geadviseerd om als ‘reparatie’ het complete kaliber te vervangen. Als zo’n quartz kaliber niet meer nieuw of ‘new old stock’ te krijgen is en je van een gebruikte donor moet uitgaan ben je ook weer terug bij af.

Dat is nu juist wèl het probleem. Het aanpassen van de hoogte van een uurwerk is eigenlijk niet te doen. Dan kom je niet uit met de plaatsing van het uurwerk in de kast en/of het gat in de kast waar de as met het kroontje door moet zit niet meer op de goede hoogte. Einde verhaal…

2 likes