Vanmiddag ontdekte ik opeens dat de datum van mijn VHP een dag vooruit stond.
Deze heb ik weer op de 6e gekregen door de urenwijzers terug te draaien.
Dat is gelukt, maar ik kom niet verder terug met de urenwijzers.
Eigenlijk moet ik m nog 1 slag terug geven voor de uren maar dat doet ie niet.
Iemand een idee?
De batterij is paar maanden geleden vervangen en totnutoe geen probleem mee gehad.
Ik zou de datum 30 dagen doordraaien, nooit terug
(Ik zie het inderdaad, perp. cal.)
Dan boekje erbij zoeken desnoods online of youtube!
Dan is ie toch van slag? Heeft perpetual calender
Heb exact het zelfde probleem gehad. Terug gebracht naar de horlogemaker die de batterij heeft verwisseld en die heeft hem weer goed gezet.
Wordt een dingetje.
Plaatselijke juwelier heeft batterij vervangen en wist m toen niet op tijd te krijgen.
Heb ik toen zelf gedaan en tot vandaag geen probleem.
Ga informeren bij de AD.
Wordt ik niet wijzer van
Smart Crown
The V.H.P’s crown holds key to several interesting features. By varying pressure exerted, the watch is able to be set either by minute or hour by hour (quick setting). To ensure accuracy of the perpetual calendar, the movement prevents time-set exceeding 24 hours backwards/forwards.
Dat principe van minuten en uren snel verzetten ken ik.
Maar hoe verzet ik de datum?
Kan je het horloge niet gewoon een dag stilzetten?
Niet. De enige manier om de datum te verzetten is door de de uren een dag te verzetten. Dit kan maximaal 24 uur vanwege de perpetual calendar.
De batterij wisselen wordt aangeraden om bij een Swatch group certified horlogemaker te doen, omdat dit op een bepaalde manier moet, anders kun je problemen krijgen met je perpetual calender. En zo blijkt maar weer
Nope. De VHP houdt intern de tijd bij als je de wijzers stil zet.
Alles van de VHP is erop gemaakt dat je hem 1x goed zet en dan hoef je er tot de batterijwissel niks mee te doen en loopt ie altijd goed. (± 5sec per jaar). Maar dan moet de batterijwissel wel goed uitgevoerd worden.
Dat kan wel maar hij onthoudt de tijd en bij activeren gaat ie daar zelf weer naar toe
Precies dat.
Ik was er al bang voor.
Kijken of de dealer t kan fixen😳
Wel apart dat het pas na een aantal maanden fout lijkt te gaan. Of was het eerder gewoon nog niet opgevallen? Hoe dan ook vervelend!
Misschien even contact opnemen met Wesselink en Vreeker in Alkmaar. Zij zijn gecertificeerd Horlogemaker voor Omega en ik meen ook de andere Swatch groep merken, zoals Longines. Wellicht weten zij de juiste procedure voor het instellen van de perpetual calendar. Dan is het wellciht een kwestie van even binnenlopen en klaar terwijl je wacht. Maar heb wel eens gelezen dat ie voor het instellen van de kalender terug moet naar Zwitserland.
Misschien ook niet eerder opgevallen, durf ik niet te zeggen.
Over dat terugsturen had ik ook al s gehoord.
Alkmaar is wel eindje weg. Zit in midden NL.
Zal hier en daar s informeren, bedankt.
Ik ben ook niet bekend met dat horloge. Blijkt maar weer, weer wat geleerd.
Heb nog s oude foto s bekeken en de datum stond steeds goed.
Probleem is dus van zeer recent.
Houdt ie ook rekening met een schrikkeljaar?
(even los van het probleem)
Volgens mij wel
Is dit nog opgelost? Bij mij ook batterij laten vervangen maar denk dat de verkeerde procedure is gevolgd. Lijkt dat er deze opnieuw gesynchroniseerd moet worden.
Horloge is teruggegaan naar Longines en daar is een nieuw uurwerk in geplaatst.
Een dure les😳