Interessante mening over Servicen

Deze kerel heeft een interessante visie op hoe vaak een horloge geserviced moet worden.
In essentie zegt hij dat Rolex geen geld vraagt voor het vervangen van onderdelen bij een service bij slijtage. En dat je daarom juist niet te vaak moet servicen. Weet iemand of dat klopt?
Kent iemand hem?

1 like

Toevallig van de week gezien.
Zo lang hij naar behoren werkt en binnen de specs loopt zou ik hem niet laten servicen. Wachten tot er echt iets stuk gaat lijkt mij erg onverstandig

1 like

Ik begrijp je punt maar ben het er niet helemaal mee eens. Je auto laat je ook niet doorlopen tot iets stuk gaat of hij een symptoon heeft. Preventie is beter dan genezen :slight_smile: Olie heeft ook maar een bepaalde levensduur en ik dacht zo uit mijn hoofd dat het levensduur van moebius 9010 6 jaar is. Correct me if I am wrong

MOET je het horloge elke 5 jaar servicen? Nee! Is het wel aangeraden? Ja!

Na 1 minuut zegt meneer in het filmpje al “I never had to service any of them” over het service van een seiko en een rolex. Ja sorry maar ik vindt hem toch een idioot. Alleen omdat je niets merkt aan het horloge betekent niet dat de onderdelen niet weg slijten, olie kurkdroog is of iets op het punt staat te breken. Alleen een seiko 5 vertrouw ik met geen service te doen voor langer dan 5 jaar. De rest niet en al helemaal niet als je nagaat wat sommige horloges in aanschaf kosten.

Vroegah… dachten we hetzelfde over auto onderhoud. Ach joh hoeft niet zolang hij rijdt! Toch waren alle lagers en onderdelen helemaal versleten en was de olie nu een wax geworden.

Sorry na 4 minuten heb ik het filmpje tijdelijk gestopt want meneer hier is echt de domste persoon die ik tot zover heb gehoord over horloges… 19 jaar zonder service daydate?! NEVER service a watch untill i die? wat een imbeciel… :face_with_raised_eyebrow: Rolex replaces parts that are worn out terwijl aanhalingstekens maakt met zijn vingers?!? Ja gek he!?! dat doet jouw garage ook voor je auto. Het enige waar je bij rolex onderhoud moet oppassen is dat ze niet je wijzers, lume en wijzerplaat gaan veranderen.

Iets verderop heeft hij over dat hij een daydate nieuw had gekocht voor 16.000 dollar in 2000 en dat het nu anno 2018 nog maar 10.000 waard is. En als hij dat 16.000 in de S&P500 had gestopt het nu ongeveer 50.000 waard zou zijn.

Goed gerekend…:face_with_raised_eyebrow: Alleen klopt het voor geen meter. Het zou uitkomen op ongeveer 30k nu dus meneer heeft magisch 20k erbij getoverd! Wauw!

2 likes

Heb je rekening gehouden met compounding?

edit: puur uit interesse, impliceer niks met de vraag

1 like

Wat houdt compounding in? Aan me vraag kan je horen dat ik daar waarschijnlijk geen rekening mee heb gehouden :wink:

Dit artikel kan het veel beter uitleggen dan ik zou kunnen (A), https://www.investopedia.com/university/beginner/beginner2.asp

Zij argument is dat Rolex versleten onderdelen kosteloos vervangt, of je nu 5 of 15 jaar geleden voor het laatst service hebt gehad. Niet dat er geen slijtage is.
Maar wel dat je dus drie keer zo duur uit bent als je elke 5 ipv elke 15 jaar service laat doen, omdat de service zelf wel gewoon geld kost.

Bij je autodealer betaal je de onderdelen gewoon, dus is het verstandig om bijtijds olie te vervangen etc, zodat je alles goed gesmeerd houdt en er dus minder slijtage ontstaat en ze dus minder snel vervangen hoeven te worden.
Plus het feit dat je meestal een iets groter praktisch probleem hebt als je auto ineens stil staat dan wanneer je horloge ineens stil staat. Vergelijking gaat daarom mijns inziens niet helemaal op.

Ik vraag me dus vooral af of dat waar is, het deel dat Rolex onderdelen aan het uurwerk kosteloos vervangt bij slijtage. Iemand daar ervaring mee?

2 likes

Ja, uurwerk onderdelen zitten bij de service prijs in.
Wijzerplaat, wijzers, datumwiel, kroon etc niet

2 likes

Bij moderne horloges kan dit opgaan, bij een full service zitten inderdaad de uurwerk onderdelen erbij.
Bij vintage is het gewoon behoud van je horloge en worden onderdelen steeds schaarser en duurder en wil je liever niet naar een dealer zeker niet met je vintage rolex met risico dat je nieuwe wijzerplaat en heel de mikmak krijgt.

En de pakkingen blijven ook 15 jaar goed :thinking: tot er vocht in het uurwerk komt dan is de besparing heel snel omgezet in een gepeperde rekening.

2 likes