Erg interessant! Wel een opmerking: bij jouw screenshots zie ik de S/N-ratio als 5,5 dB, terwijl mijn huidig systeem > 40 dB haalt.
Ik heb zelf nog nooit issues ondervonden met ruis o.i.d. en weet eerlijk gezegd ook niet zeker of dat voor onze doeleinden belangrijk is, maar heb in het verleden ooit een emailconversatie gehad met Graham Baxter (de man achter Delph Electronics) die toen het volgende meldde:
[T]he microphone needs a frequency response in excess of 30kHz in order to correctly resolve amplitude and it incorporates an extremely low noise preamplifier to give the needed signal to noise ratio of at least 40dB.
Een Watchuseek member heeft een open source timegrapher applicatie geschreven. Gestart in 2015 is hij in een paar jaar doorontwikkeld en schijnt prima te werken. Heb de draad niet helemaal gelezen:
Startpagina:
Hier op pagina 17 een (ātussen-ā?)samenvatting na een reeks aanpassingen, post #169:
(In post #325 op pagina 33 (3 dagen terug) wordt die laatste samenvatting nog steeds als meest actuele āguidance postā gelinkt).
Misschien interessant om eens te lezen.
Tot zo ver de software. Maar het gaat dus om een prettig werkende microfoon. In die draad (die ik slechts een beetje snel āgescandā heb, en dus niet doorgelezen) worden oa iPhone earpods gebruikt, wat me bijzonder onhandig lijkt (met een elastiekje of plakband aan het horloge bevestigen). Maar ook een āclip on guitar pickup microphoneā (om dus in een acoustische gitaar te doen). Ik heb het hele verhaal niet gelezen dus weet niet of het een fijne oplossing is. Zoān ding dus:
Kost ā¬5.
Zou zoān ding een te zwak signaal geven voor een PC/smartphone?
Op ebay zie ik iig goedkope voorversterkers: https://www.ebay.de/i/162652087963?chn=ps&dispItem=1
Fishman Presys voor onder de 20 euro.
De belangrijkste eigenschap die ik naast een goed en bruikbaar signaal, in een microfoontje zou willen zien zijn: Een klemsysteem wat je horloge in meerder posities kan vastklemmen.
Een klemsysteem wat ook losse kalibers in meerdere posities kan vasthouden zou leuk meegenomen zijn.
De Weishi 1900 wordt op ebay met deze microfoon/klemdevice geleverd:
Gemakkelijk posities wisselen, en klemt ook losse kalibers. Wel een duurdere oplossing natuurlijk.
Als je voor de gitaarmicrofoon (en pre-amp) gaat blijft dus het horloge in verschillende posities houden lastig.
Opbouwend bedoeld allemaal, ben wel benieuwd of je over een klemsysteem al had nagedacht. edit: of je over het in diverse posities brengen van het horloge had nagedacht.
[quote=āHieronimus, post:22, topic:125940ā]
Een Watchuseek member heeft een open source timegrapher applicatie geschreven. Gestart in 2015 is hij in een paar jaar doorontwikkeld en schijnt prima te werken.[/quote]
Klopt, dat is het programma āTg timegrapherā waar ik in de openingspost naar linkte - heb zelf ook al contact gehad met de ontwikkelaar.
Goed punt. Is inderdaad iets waar ik mogelijk rekening mee moet houden. Mijn huidige idee was een simpel klemmetje en dan het horloge handmatig in de posities houden, maar wellicht zijn er betere oplossingen.
Huidige stavaza:
Heb enkele microfoonsystemen in mijn hoofd waar ik de nodige onderdelen voor besteld heb
Hetzelfde met de versterker - wellicht hangen de noden af van de prestatie van de microfoon. Ik heb in ieder geval toestemming gekregen van Stefan Vorkoetter (de man achter Watch-O-Scope) om het design van zijn versterker te gebruiken (eventueel na aanpassingen). Daar zit een bandpass-filter bij in. De vraag is of dat nodig is.
Bij de volgende fase van het āprojectjeā horen jullie meer!
Ik heb er aan zitten denken⦠maar 't algoritme wat je moet hebben om een goede meting te krijgen⦠daās een lastigeā¦
'k weet dat je met een Arduino mooie meetinstrumentjes kan maken⦠ik ben ook aan het rondkijken om met een Arduino een meetinstrumentje te verzinnen voor het spannen van mijn nokkenasriemen, van mijn motorfietsen⦠, dat is een vergelijkbaar idee⦠met een microfoontje de trillingsfrequentie van de riemen opnemen, en die in de Arduino laten analyserenā¦
Schermpje is niet moeilijk⦠'k heb al eens een Arduino geprogd met een toetsenbordje eraan dat keyboard commandoās naar de PC stuurde (sneltoetsen van mijn tekensoftware) en dat ook op het schermpje weergaf, zodat je kon zien welke functie actief wasā¦
momenteel gewoon te veel aan mijn hoofd om daar mee verder te gaan
Kortom ik vrees dat mijn idee iets te mooi was om waar te zijn.
Als er forumleden zijn die zelf een bruikbaar systeempje willen knutselen wil ik gerust een kleine manual schrijven, maar geld vragen om dat systeempje te verkopen vind ik oneerlijk, dus las ik het project jammer genoeg af.