Ik wil graag eens een interessepeiling doen i.v.m. een idee dat ik heb. Er zijn heel wat interessante computerprogramma’s beschikbaar die de rol van een timegrapher overnemen. Het vervelende is dat je een microfoon o.i.d. nodig hebt om het getik van je horloge te kunnen registreren, en een standaard microfoon is hier vaak onvoldoende gevoelig voor.
Nu ben ik best handig met elektronica, dus heb ik de microfoon van een kapotte timegrapher opnieuw bedraad en met een versterkertje uitgerust.
Daardoor kreeg ik het idee om een clip-on systeem te maken, inclusief versterker. Dit zou bestaan uit een klemmetje o.i.d. dat je dan op de kroon van je horloge zet (of, afhankelijk van het type klemmetje, over het horloge heen zet), met daaraan een klein versterkertje. Hieraan zit dan een draad die je in je computer plugt, en met geschikte software (bijv. Tg timegrapher, Watch-O-Scope, …) kan je dan de resultaten registreren.
Zijn er op het forum mensen die interesse zouden hebben in de aankoop van zo’n microfoontje + versterker? De prijs zou wellicht < 50 EUR liggen.
Als er voldoende interesse zou zijn, zou ik de onderdelen in bulk kunnen aanschaffen, wat het mogelijk nog voordeliger zou maken.
Klinkt interessant! Doe je ook nog iets aan filtering? Of is dit niet nodig. Want ik verwacht dat je maar geïnteresseerd bent in een deel van het frequentie spectrum.
[quote=“bordewolf, post:3, topic:125940”]
Proto maken?[/quote]
Dat is sowieso de bedoeling - ik ga eerst één prototype maken en testen, en dan verder kijken of het interessant blijft.
Dat moet ik nog eens bekijken. Mijn huidige systeem heeft geen filtering en toch een S/N-ratio van > 40 dB, dus ik weet niet of het echt nodig is. Bovendien zou dat het circuit mogelijk ook duurder maken.
Daar vrees ik voor - als ik me niet vergis hebben Apple-toestellen geen ‘normale’ line-in poort?
De oudere toestellen hebben een 3,5 mm Jack plug met een TRRS (tip ring ring sleeve) connector. Als je een input apparaat met een ‘gewone’ TRS Jack plug hebt (zoals veel consumenten microfoons), kun je die met een adaptertje van een euro of drie aansluiten. Als je een nieuwere iPhone hebt, moet daar inderdaad ook nog een TRRS naar lightning adapter tussen (maar die wordt bij de telefoon geleverd).
Lang verhaal kort: ik kan bv. een Røde Videomic Pro aansluiten op Kello (niet dat je daar specifiek wat aan hebt, maar het werkt ;-))
[quote=“stefanketelaars, post:13, topic:125940”]
Component kosten zijn vrij laag voor dit soort systemen. je bedoelt een uitbreiding op je oorspronkelijke circuit?[/quote]
Wel ja; het is nog uitzoeken wat het meest interessant is: een kant-en-klaar versterkermoduletje aankopen, of zelf een circuit bouwen, al dan niet met een custom PCB. De eerste optie lijkt mij prijstechnisch een stuk interessanter, maar het prototype zal uitwijzen of dit voldoende is.
Ik heb ooit op eBay een afluisterapparaat gekocht voor een paar euro, in essentie ook een contactmicrofoon, versterker en volume regelaar en daarmee een el cheapo timegrapher gemaakt.
Helaas is een deel van de content in de migratie naar het nieuwe forum weggevallen…