Timegrapher opties, Timing App`s, Microfoons, en Zelfbouw Only

Er is al heel wat geschreven over timegraphers , timing app`s en ook zelfbouw opties en microfoons en ik dacht laat ik het samenvoegen, vanwege mijn laatste aankoop, en dan is er een Only met zoveel mogelijk kennis om te delen.

Ik zocht een versterkte contactmicrofoon geschikt voor Android telefoons ( wens : portable ) en die draait op mijn favoriete android timing app ; Tickoprint. Die is gratis maar wil je ook de beat error zien in cijfers ( anders alleen 2 lijntjes ) dan moet je eenmalig iets van € 15,- betalen.

Beat error is van slag maar hij loopt wel heel strak…

En Wave form …

Want deze app werkt dan wel met je externe oortjes microfoon waar je het horloge oplegt of klemt, maar dat is lang niet zo nauwkeurig als de bijbehorende microfoon en pre-amp van € 129,- inclusief, en het moet verder stil zijn in de ruimte, als is dat nog steeds goedkoper dan een Weishi en Made in EU !

Dit komt omdat je oortjes microfoon akoestisch is en dat is voor deze meting minder nauwkeurig dan een contactmicrofoon ( piezo ), maar die hebben weer versterking nodig om het signaal goed analyseerbaar te maken voor je smartphone app. Ik heb diverse piezo`s geprobeerd, met klemmen en 6,3 mm of 3,5mm jacks en eigenlijk waren die allemaal minder dan het open gesloopte microfoontje van de Samsung die ik in het klankkastje van een piezo stopte. Dat is de budget optie dus die voor iedereen te proberen is.

Wil je het nauwkeuriger ? Ja, dat willen we ! dan wordt het dus of een Weishi van 200,- of de bijbehorende micro+amp van Tickoprint maar die zijn al een tijdje niet thuis of leverbaar.

Uiteindelijk dan deze TBGC timegrapher gevonden op ebay en die toch maar uit het Rijk der Midden laten komen voor € 35,- . Volgens de ronkende teksten geschikt voor Pc en Android, na aanschaf krijg je de gebruiksaanwijzing en softwarelink toegestuurd. Gratis verzending ook nog !! al betekent dat dat het met Yanwen per boot wordt gestuurd en je ruim 3 weken moet wachten…

Dus de teleurstelling was dan ook groot toen het hier eenmaal binnen uit de verpakking gerukt niet bleek te werken op de smartphone. De link downloadde wel het Google drive doc en na diverse RAR sessies zie je dan een PDF – In Het Chinees :blush: – en een APK file dat wel bedoelt is voor Android ( niet voor Pc ? ) maar daar niet opent. Toevallig stond er een Tickoprint logo bij dus zou het samen moeten werken ?

Ik kreeg geen voeding, nodig om het signaal te versterken, op de telefoon met de bijgeleverde kabel want die is usb-a naar usb-c en past niet op het kastje ( usb-c ) naar telefoon ( ook usb-c ), wel ging het lampje branden als ik het via usb-a op de laptop aansloot, maar daarvoor heb je de Open Source software nodig ( zie ook onderaan dit bericht )

https://tg.ciovil.li/
Graag hoor ik van iemand die daarmee uit de voeten kan hoe ik het op de laptop krijg in plug-and-play vorm !!

Blijkbaar geeft mijn Samsung geen voeding via de usb ? Losse kabel met 2 jacks 3,5mm voor de andere aansluiting op het kastje naar de jack ingang van de Samsung deed ook niets. Hopeloze miskoop dus !

De volgende dag maar eens in de Chinese handleiding gaan pluizen en tot mijn verbazing stond daar een foto van een Samsung met gekoppeld het kastje via usb en een brandend lampje als zijnde in werking. Hoe dan……? door in te zoomen zag ik dat er een adapter usb-a naar usd-c gebruikt was op de usb uitgang van de telefoon waardoor er dan blijkbaar wel voeding geleverd werd aan de microfoon. Dus naar de Telecomshop gehold om voor een woekerprijs zo`n adapter te ritselen en verdomd, hij werkt. The power is with me !!

Door deze tegenvaller is dit avontuur in financiële zin nog maar net te behappen voor mij :money_mouth_face: , leergeld met eeuwige return on investment zullen we maar zeggen, maar voor jullie kijkbuiskinderen heb je nu voor onder de € 50,- een Timegrapher oplossing in huis !

Dus wilt u een betaalbare contactmicrofoon inclusief versterking en beheerst u de Chinese taal en omgangsvormen ? TBGC it is ! Plak een stukje cellotape doorzichtig plakband over de metalen beugel ter voorkoming van ! Dikker materiaal gaat niet want dan “voelt” hij niets meer.

Of koop een setje Whadda WSAH1803 Versterker bij Conrad en ga zelf solderen voor € 9,83 ……

Zelfbouw microfoon indien soldeerbout aanwezig ;

watch timing microphone | WatchUSeek Watch Forums

Open Source timing software voor Pc als u van programmeren houdt, LONG read ;

Open source timing software. | WatchUSeek Watch Forums

Vul s.v.p. aan als ik een iets vergeten ben, en voor de liefhebbers uit de boven gelinkte bouwprojecten ; vul hier s.v.p. uw kennis en ervaringen aan/in.

Dank voor het lezen :+1: :pray:

14 likes

Android 10 of hoger is nodig voor het voeden van externe apparatuur dacht ik.

1 like

Dat is handig om te weten !
Mijn versie is 11 en die werkt. En als de 3,5mm aansluitingen er al uit zijn bij de nieuwe apparatuur moet de voeding wel via de usb kunnen gaan.

Prima, we zien je ervaring graag verschijnen hier !

1 like

Dit ziet er mooier uit dan mijn oplossing, kost wat meer :upside_down_face: maar is hetzelfde principe denk ik met een microfoon waar je het horloge oplegt. Als je op de link klikt via Monochrome is er een 10% kortingscode.

Voor dat geld heb je een weishi 1900 en dat werkt toch wel erg simpel en goed.

1 like

Zeker, maar deze en de Tickoprint zijn voor “mobiel” gebruik iets makkelijker denk ik. Of als je zoals ik maar af en toe een meting doet.
Ik probeer van alles hier te verzamelen en dan kan ieder zijn eigen afweging maken.

2 likes

Interessant topic :+1:.

1 like

Dank je :+1:

1 like

Leuke video !! Die diverse meetapparaten laat zien :+1:

Frederique Constant Analytics,

ook een een App voor je smartphone en een microfoonklem. Volgens mij niet meer te bestellen voor zover ik kan zien op hun site. Heeft iemand er een en hoe bevalt deze ?

Die Frederique Constant was geen succes blijkbaar… de laatste schrijver kon de app al niet meer gebruiken in maart 2021

Denk geen groot commercieel succes voor FC … maar ik gebruik hem met regelmaat.

1 like

Dus hij werkt/bevalt goed neem ik aan ?? Goede tijdmeting etc ?

Ik heb de oneof accuracy en vind het erg leuk en handig werken.

1 like

Voor Mechanische, Quartz en Co axial escapements:

https://www.cousinsuk.com/product/weishi-2000?code=T57684

1 like

Mooie app en handig mee te nemen :+1:

Dank je !!
Mijn Tickoprint meet ook mijn quartz uurwerken, co-axial heb ik nog niet kunnen proberen. Kan de Weishi 1000 ook een co-axial meten ??

Die staan nu ook in Duitsland te koop, maar check goed of de verzending niet toch uit China is !!

Nee, de Weishi 1000 kan geen Quartz en geen Co Axial escapement uurwerken meten.

1 like