International Watch Co gouden zakhorloge

Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar informatie of een zoekrichting over dit zakhorloge van International Watch Company. Het zit in een houten doosje, maar ik weet niet of dat er bij hoort (geen logo/tekentjes te vinden). Op de achterkant is een mooi patroon te vinden.

In het eerste dekseltje staat “K 14”, wat vermoedelijk duid op goud. Daarnaast staat er “93”. Als ik dit openmaak is het mechanisme zichtbaar, waarin aan de binnenkant van het 2e dekseltje de volgende dingen staan: “J.D.”, “Metal 93” (zelfde 93 als in 1e dekseltje?), “S.K. 15.11.1919”.
Op het mechanisme zelf staat een mooi logo en “H 3616”.

Ik vraag me voornamelijk 2 dingen af:

• Hoe oud is dit horloge?
  • Wat doet de kleine wijzer op het mechanisme, en waar staan “S” en “F” voor.

Ik denk dat 3616 het serial number is, maar volgens deze link: How to check and verify IWC Serial Numbers ? zou dat betekenen dat het horloge in 1885 gemaakt is, terwijl er 1919 op de binnenkant staat. Daarnaast weet ik niet wat de “H” betekent.

Excuses voor de vele vragen, ik hoop dat iemand hier iets over weet,
Alvast bedankt!

Wouter

4 likes

Bijzondere vondst.
Heb de ballen verstand van horlogetechniek, maar voor wat het waard is: de S staat voor slower, en de F voor faster, en dat kan met dat wijzertje gerealiseerd worden. :sunglasses:

p.s. de H staat voor Hendrik, mijn overgrootvader :tongue:

2 likes

Heel apart uurwerk, leuk.
Op de binnen deksel van de kast lijkt me een eekhoorn te staan en dat is het Zwitsers goud teken voor 14 karaats goud geintroduceerd vanaf 1880.
image
Fast en Slow weet je ondertussen.
De gravering van 1919 lijkt me aangebracht door een vorige eigenaar.
Het uurwerk en een bijna gelijk exemplaar vond ik op het IWC forum, althans voor zover ik kan zien. Een Caliber 22 (Seeland).
https://forum.iwc.com/t/virtual-pocket-watch-museum-day-78-cal-22-seeland/31963/
De H en serienummer zou je eventueel daar kunnen navragen of misschien weet men het hier.
Wat historie over IWC en zakhorloges hier: https://www.iwc.com/us/en/forum/time-in-your-pocket.html
En over goud en zilver markeringen hier: IWC, the International Watch Co.

2 likes

Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik heb met een vergrootglas gekeken en het lijkt inderdaad een eekhoorn, interessant! Na het bekijken van de afbeeldingen denk ik ook dat het om de IWC Seeland caliber 22 gaat. Ik ga op het IWC forum een post maken.

Bedankt!

1 like

Link naar 2e post: IWC Seeland Caliber 22? | Vintage timepieces | IWC Collectors Forum

1 like