Interne bezel en aandrijving

Ik heb er al eens aardig uitgebreid over gezocht, maar, ook engelstalig, nog niets gevonden. Ik heb geen horloge met interne bezel, en er staat er ook geen bovenaan mijn lijstje, maar vraag het me gewoon het een en ander af.

Wie heeft er wel eens de aandrijving van een interne bezel gedemonteerd, of kan wat zeggen over de verschillende contructiewijzen, vooral mbt waterprotectie.

De complexe systemen zijn de uitzondering (zoals IWC met aandrijving door een gladde buitenring, en dan ook nog 120 (?) clicks, en unidirectional.
Hier Op deze site staat een animatie van de aandrijving:
http://blog.perpetuelle.com/dive-watches/how-does-the-iwc-safedive-internalexternal-bezel-system-work/
(en hier een hands-on: https://www.youtube.com/watch?v=N5JO3ff2lSI)

Bij de meer algemene systemen met een (extra) kroon is er meestal geen sprake van “gestapte” aandrijving (“clicks”). Verder kan de kroon geschroefd zijn (veiliger maar omslachtiger) en ongeschroefd. Ik vraag me af of bij de geschroefde kronen deze een holte afsluiten (voor de tandwieltjes) die altijd gescheiden is van het kaliber?

De enige (onduidelijke) foto die ik kan vinden is van deze vintage Roamer:

In most examples of Roamer’s case design, the crystal holds the movement
in place but as this watch has an internal bezel that needs clearance
to rotate, that approach can’t be used here. Instead the movement is
secured inside the case using two clamps and screws (the eagle eyed may
have noticed that a securing screw was missing in the picture above.)
(Van:
http://thewatchspotblog.com/?cat=3)

Hoeveel verschillende contructiewijzen zijn er? Zijn er ook open systemen, waar de aandrijving in de holte van het kaliber werkt?

zoveel hoofden, zoveel zinnen… Ik heb een Raketa 24 hr horloge, met een interne bezel met de steden(tijdzones) erop…die is te draaien via een kroon… daar zit gewoon een tandwieltje aan, dat in tandjes in de bezel grijpt… plain and simple… als je daar ergens een klein klikveertje in verzint… dan heb je al een Unidirectionele bezel… Tube met afdichting, of… een schroefkroontje erop… en hij’s nog waterdicht ook…

dat systeen van IWC… “that’s about as cool as it is ever gonna get”… meer moet dat niet zijn… beproefde mechaniekjes… als je met een kroon een bezel kan verdraaien… dan kun je met een bezel ook een “kroon” verdraaien… en die “frommel” je in de kast weg… Mechaniekje van de opwindstift “Jatten” en verdraaid… hij’s nog unidirectioneel ook!..

Bij die Raketa, die kennelijk geen (“echte”) duiker is met zijn tijdzones: komt er water bij het uurwerk als de “bezel-kroon” water doorlaat?
Je ziet geregeld dat de primaire kroon geschroefd is en de bezelkroon niet.

die Raketa is totaal geen duiker… 24 uurs uurwerken hebben totaal geen zin in een duikhorloge.

en waterdicht is ie allerminst… :smile:
als je een duiker zou bouwen met een interne bezel… te verstellen middels een kroon… dan zou ik zeggen… schroefkroon erop… dat hoort zo… de Longines Legend Diver heeft tenslotte ook een schroefkroon voor de Bezel

De Seiko SARB017 bijvoorbeeld, ook geen duiker weliswaar, heeft een WR van 20 Bar. De bezelkroon is niet geschroefd, dan zal het tandwiel/tandheugelwerkje toch wel gescheiden zijn van het kaliber met een extra pakking zoals bij de foto van de Roamer?

Iemand die (mede?) aan de touwtjes trekt bij Scurfa schrijft:
"(…) as I have my own design for an internal bezel divers watch as it was going to be my next model, first the bezel must rotate with the crown in water as some divers use the bezel for a decompression stop so it cannot be a screw down crown as the watch will flood when you open it, that means the crown must be constructed in a way so it turns and keeps the water resistance and also keep the water resistance over years of turning and wear, the next complication would be that it needs to be unidirectional, this is as far as I got and we could not get better than 200m water resistance, this is because of my price range (…)"

Hoe blijven de non screw down bezelkronen waterdicht… Het is gemakkelijker wat te vinden over bv soorten metaallegeringen of verschillende anti shock systemen dan over precies dit onderwerp.

ja… als je onder water ook nog een keer aan de bezel moet gaan draaien… is een schroefkroon niet handig…

ik weet niet hoe klein ze Ceramic-seals inmiddels kunnen maken?.. dat zou wel werken… :smile:

Hardop denkend:
Ofwel je hebt een ongeschroefde kroon die ook draaiend genoeg “sealt”, maar dat lijkt me sterk bij 200m waterdichtheid. (hoewel, er zijn duikers tot 1000m waterdicht zonder geschroefde kronen, maar dat zijn superdure duikers).
Ofwel je hebt “verderop” een seal zoals de Roamer, of een afgeloten (“all metal”) compartiment voor de bezel tandwieltjes. Waar dan dus water in komt, en je horloge dus een beetje “klotst”. En later na het zwemmen, aan je bureau, water kan gaan lekken. Ook raar toch.

Dit vroeg ik me allemaal af toen ik deze draad startte.

een goed geconstrueerde kroon/tube zal niet snel gaan lekken… alleen zal bij oplopende druk de boel wel zwaarder gaan draaien… aan de andere kant… als je zo diep bent dat je niet meer in staat bent je kroon te verdraaien… dan is je kroon te klein… of je bent dood…

je zou een kroon uit kunnen voeren met 2 pakkingen… één in de kroon, en één in de tube… of op de stift,

de grote grap is dan tevens… als de eerste pakking “lekt” dan heb je de tweede nog… als de eerste NIET lekt… kun je de tweede ook weglaten… :smile:

hoe een non-screw kroon waterdicht blijft?.. simpel… middels een O-ring… maar… die afdichting moet dan wel goed ontworpen zijn… en wel zodanig dat de O-ring in zijn groef kan bewegen… de Druk moet namelijk de O-ring vervormen, waardoor ie gaat afdichten… net als bij zuigerveren in verbrandingsmotoren… die door de gasdruk tegen de cilinderwand worden gedrukt…