Interpretatie beelden Timegrapher

Lijkt me inderdaad de goede. Ik heb gezocht in de interchange tabel, maar de FHF 25 is er niet in opgenomen. Beide uurwerken zien er wel hetzelfde uit en ze zijn even groot.
Trouwens vreemd, mijn uurwerk lijkt wel een mengelmoes. Er staat duidelijk 25 op de platine, maar er zit een balans op zoals op een 28.
Ik stuur je een PB.

(tu) Mooi werk, gaat helemaal goed komen, heb je nog geen reinigingsapparaat of ultrasoon?? daarmee verwijder je die vieze blerf een stuk sneller… :smiley:

Groet,
Paul

Jawel, ik heb een tweedehands Elma. Toch doe ik de lagerstenen en de gaffel van het anker vooraf nog voorzichtig met penhout. Lekker ouderwets en het wordt nog steeds aangeleerd op de vakschool. Bedankt voor het vertrouwen :slight_smile:

Vandaag weer verder gegaan. Lagerstenen, anker en plateausteen voorzichtig schoon gekrabd met een penhout en daarna alle onderdelen in de schoonmaakmachine gedaan.

Raderkloof voor en na:

http://s879.photobucket.com/user/Melvin_Hollenberg/media/2014-12-1110-21-6_zpsb737ba74.jpg.html

http://s879.photobucket.com/user/Melvin_Hollenberg/media/2014-12-1111-29-48_zpsb1d20729.jpg.html

Het ankerrad heeft in dit uurwerk dekstenen in zowel de platine als de raderkloof. Deze heb ik losgehaald, heel licht geolied met Moebius 9010 en teruggeplaatst. Daarna een gedeelte van het stelwerk teruggeplaatst.

De assen aan beide kanten van de veerton licht geolied met Moebius hp 1300 en teruggeplaatst. Daarna de tonkloof weer gemonteerd en de pal en de palveer teruggeplaatst.

http://s879.photobucket.com/user/Melvin_Hollenberg/media/2014-12-1113-13-52_zps4267eb88.jpg.html

Daarna het 3e rad, 4e rad, centrumrad en ankerrad teruggeplaatst. Voordat ik het centrumrad heb teruggeplaatst, eerst de spil licht geolied met Moebius hp 1300.
Zoals je misschien kunt zien, wordt bij dit uurwerk het 3e rad eerst geplaatst en daar komt een brug overheen. Vervolgens het 4e rad en het centrumrad komt bovenop het 3e rad op deze brug.

http://s879.photobucket.com/user/Melvin_Hollenberg/media/2014-12-1115-57-19_zpsad9c552d.jpg.html

Vervolgens de raderkloof teruggeplaatst. Voorzichtig blijven aandrukken met een penhout en met een bronzen pincet de raderen op hun plaats brengen en blijven controleren op werking.
Hij is momenteel gemonteerd en alles werkt naar behoren en draait vrij. Ik kon er helaas geen mooie foto van maken. De zon houdt het weer voor gezien dus morgen weer verder.

Heb je de veer ook schoongemaakt, veerton gedemonteerd dus!

Jep, vergeten te vermelden :slight_smile:

Vintage1982 Schreef:

Bedankt Henrik,

Naar mijn weten, kan je geen uurwerken in zijn
geheel schoonmaken. Misschien ging het alleen om
de kasten en banden?

Gr Melvin

Goede vraag Melvin, zal ik bij een volgend bezoek eens navragen. Het zag er uit als een mini wasmachine, links en rechtsom draaiend.

Hendrik

p.s. Henrik is iemand anders :slight_smile:

Ik heb wel eens iets opgepikt dat hele kalibers schoonmaken zelfs het voordeel heeft dat de astappen de lagers goed schoon"trillen".

Was er ook niet zoiets als one-dip schoonmaak/olie die een olie residu achterlaat die dan dienst kan doen als -gebrekkige- smering?

Vintage1982 Schreef:

Bedankt Henrik,

Naar mijn weten, kan je geen uurwerken in zijn
geheel schoonmaken. Misschien ging het alleen om
de kasten en banden?

Gr Melvin

Nooit van gehoord, zou kunnen hoor.
One-dip ken ik als badje om bijvoorbeeld de balans of opwindveer in te dopen om schoon te maken en te ontvetten.
Ik heb inderdaad wel een lijn gezien van spoelbaden voor de schoonmaakmachine die claimen te smeren. Je zou dan niet meer hoeven te olieen. Volgens mij zijn de meningen verdeeld of het goed werkt of niet.

Vandaag afgemaakt door het anker weer te monteren. De “exit stone” van het anker heel licht geolied met Moebius 9415, ongeveer de helft van het raakoppervlak. Daarna weer de balans teruggeplaatst. Vervolgens beide dekstenen van de Incabloc schoongemaakt en geolied met Moebius 9010 en weer teruggeplaatst. Helaas geen foto’s van dit alles.

Wel een foto van het stelwerk, inclusief de NOS tiretteveer van Geert, dank je wel :slight_smile:

http://s879.photobucket.com/user/Melvin_Hollenberg/media/2014-12-1214-37-8_zps20793fef.jpg.html

Opnieuw op de Timegrapher en het ziet er al een stuk beter uit. Het golvende beeld is weg en de amplitude is ook flink omhoog. Eigenlijk loopt hij nu voldoende, behalve de hoge beat-error. Voorlopig laat ik dat corrigeren door iemand met meer ervaring/kennis en de juiste tools. Ik zal geen namen noemen Inca :stuck_out_tongue:

http://s879.photobucket.com/user/Melvin_Hollenberg/media/IMG_20141212_19142001_zps13748842.jpg.html

Gr Melvin

Top gedaan!

dank je wel :slight_smile:

zelf heb ik ook zo’n Elma Reinigings machine… Daar gaat bij mij alles in… behalve het anker en de Balans. die maak ik handmatig schoon… scheelt wel in tijd… terwijl je lekker het anker zit te poetsen… doet de Elma (bij mij Wall-E gedoopt :wink: ) zijn werk.

Bronzen pincetten… hmm… vraag me af hoe je dáár nou weer aankomt… :slight_smile:

Beste Melvin,

Mag ik je een goede raad geven.

In het begin van je topic laat je foto’s zien van het demonteren van het uurwerk.
Ik zie op een foto de raderbrug afgenomen terwijl de balans (het hart van het uurwerk) en de anker nog gemonteerd zijn.

Best is altijd eerst de veer te ontladen, balans met brug afnemen, anker, dan volgens het type van uurwerk, demonteren van de veertonbrug en wielen.

Wanneer de balans blijft zitten terwijl de brug van de wielen wordt verwijdert, loop je de kans dat er nog een beetje veerkracht zit op de raderen en kunnen er astapjes afbreken.

In de archieven is er een heel goed topic van Morse die laat zien hoe je veilig kan de- en monteren.

Blijven oefenen, je kan het alleen leren met uren te oefenen.

Veel suc6 en bij problemen, vraag maar …

Beste Arie,

Een Elma machien is goed om te reinigen.
Waarom dan ook niet de anker en balans er in reinigen ?
Manueel zulke fragiele onderdelen kuisen kan beschadigingen mee brengen.
Ik reinig het uurwerk volledig gedemonteerd, maar de balans met brug heb ik gemonteerd op het uurwerk zodat er niets kan misgaan in de machiene en andere onderdelen de spiraal kunnen raken.
Bij niet incabloc horloges, wordt de balans apart in een klein korfje gekuist.

Arie Kabaalstra Schreef:

zelf heb ik ook zo’n Elma Reinigings machine…
Daar gaat bij mij alles in… behalve het anker en
de Balans. die maak ik handmatig schoon… scheelt
wel in tijd… terwijl je lekker het anker zit te
poetsen… doet de Elma (bij mij Wall-E gedoopt :wink:
) zijn werk.

Bronzen pincetten… hmm… vraag me af hoe je dáár
nou weer aankomt… :slight_smile:

Bedankt Freddy. Dat zal ik voortaan anders doen. Nog meer tips?

Ik reinig de balans ook in de Elma. Gemonteerd in de platine. Het anker zit samen met de raderen in een klein korfje.
De Elma is al wat ouder en het toerental is niet meer zo goed te regelen. Kan dat geen kwaad?

Gr Melvin

DE Elma draait in één richting, kan dus geen kwaad daar de onderdelen NIET wrijven over het metalen korfje. Wat wel een probleem is dat bij te hoge draaisnelheid de vloeistof teveel meedraait en minder door de korf gaat en zo minder zal reinigen.

Als de korf in de vloeistof is, kan ik het toerental wel goed regelen dus dat is geen probleem. Bij het droogdraaien gaat het echter steeds sneller draaien en moet ik de machine uit zetten voordat ik het in een volgend bad kan doen. Het is wat omslachtig, maar het werkt.

De koolborstels van de motor zullen hoogst waarschijnlijk versleten zijn.
Heb deze ooit tegen gekomen op het net en in de handel. Zijn makkelijk te vervangen en zal terug goed draaien.