Ik wil even iets voorleggen. Ik heb momenteel twee vintage horloges die onderhoud nodig hebben. Een Pontiac met een AS uurwerk en een Oris met een Oris 654.
Ik heb allebei op de Timegrapher getest en het is duidelijk dat ze niet goed lopen. Op de Timegrapher kun je vrij snel zien of een uurwerk gemagnetiseerd is of een verkleefde spiraalveer heeft. Voor de rest heb ik nog niet zoveel ervaring met het interpreteren van resultaten.
Het aparte is dat beide uurwerken een soortgelijk golvend beeld laten zien. Is er op basis van deze resultaten al een waarschijnlijke oorzaak aan te wijzen? Iemand met meer ervaring van troubleshooten en ervaring met testresultaten van een testapparaat?
Hallo Melvin,
Volgens de boeken geeft het aan dat er teveel speling in het echappement. Ik gebruik een ticoprint van de firma bandelin, dat apparaat geeft een papierstrook om te zien wat er aan een (zak)horloge mankeerd. Beroepshalve gebruik ik het apparaat om te kijken of het spul redelijk op tijd loopt.
Als de uurwerken zijn schoongemaakt dan zullen de problemen wel opgelost zijn,trouwens als je ze daarna aan een afregelapparaat zet dan vind je toch altijd wat, maar nooit schokkende dingen.
Maar zit er bij dat apparaat geen gebruiksaanwijzing?
Groeten Martin Meijer.
Helaas zit er alleen een velletje papier bij deze Chinese apparaten. Ze werken goed, maar met customerservice lopen ze wat achter.
Sowieso wil ik ze een beurtje geven, maar ik had gehoopt dat je door middel van de resultaten je specifiek op een bepaald onderdeel kon richten. Ik denk ook niet dat de beaterror beter wordt van schoonmaken.
Over welke boeken heb je het?
Bij de eerste is de amplitude te laag, dat zou na een schoonmaakbeurt opgelost moeten zijn. Als dat niet zo is dan moet de veer worden vervangen. De beat error is bij beiden veel te groot, deze stel je in met het brede schuifje bij de balans.
Maar feitelijk moet je altijd eerst reinigen en dan afstellen.
Dat is te simpel Geert. Amplitude heeft meerdere oorzaken dan de opwindveer.
Ook is bij beide uurwerken de beaterror niet op deze manier in te stellen, omdat de stud carrier en de balanskloof één deel zijn. Maar je hebt gelijk, misschien eerst maar eens schoonmaken.
Misschien was ik niet duidelijk. Inderdaad is de amplitude bij 1 te laag en de beaterror bij allebei te hoog, maar het ging mij om het golvende beeld. Dat zou iets moeten aangeven,dacht ik. Speling in het echappement is heel goed mogelijk.
Volgens mij komt het golvende beeld doordat de kracht niet constant is, zie je toevallig ook optisch dat de balans dan soms wat vertraagd en dan weer sneller gaat?
Ze schommelen inderdaad. Met het blote oog en zelfs met de loupe niets te merken aan het balanswiel. De truc is nu om de oorzaak te vinden Het zal mij benieuwen. Wordt vervolgd.
maar het is eigenlijk veel handiger om te begrijpen waar je naar zit te kijken, hiervoor is wat inzicht in de basisprincipes van uurwerken makkelijk, je zou een (paar) reparatieboekje(s) kunnen aanschaffen (Die armband- und taschenuhr in die reparatur - practical watchrepair enz. enz. er zijn hierover op dit forum al meerdere posts geweest)
In de meeste van deze boeken zit ook wel een hoofdstukje over het werken met afregel machines.
In dit geval zou ik met een simpele reiniging en smeerbeurt beginnen…
NB: Voor een juiste weergave van de amplitude moet je sowiezo de lift-angle van het kaliber weten (52 graden is niet altijd juist); de beat-error (“rechtlijnig tikken”) is (met het juiste gereedschap) te corrigeren door het (in de juiste richting) verdraaien van de spiraal (nogal pielwerk…)
Bedankt Paul! Ik heb ooit deze manual gezien, maar ik was hem kwijt.
Ik ga inderdaad beginnen met schoonmaken en een standaard servicebeurt. Ik heb er ook al een tiental gedaan, maar ik wilde me wat meer verdiepen in de relatie tussen de resultaten op een afregelmachine en het uurwerk. Ik heb een prima overzicht van liftangles van de meeste kalibers.
De beat error zal moeten worden gecorrigeerd door de spiraalveer eraf te nemen en de plateausteen opnieuw te centreren tov het anker. Of de spiraalveer te verdraaien met de collet. Ik heb daar de tools niet voor, dat is van latere zorg.
niks te danken; ter aanvulling nog even geupload: deze manual voor een papierstrook-timer (zo een oudje gebruik ik nog steeds… :o ) geeft nog ietsje meer info en uitleg over de interpretatie van de lijnen, misschien heb je er wat aan:
Het daglicht is op dus ik ga morgen weer verder. Dan kan ik ook een foto maken van de raderkloof om te laten zien hoe vies die is. De lagerstenen zijn dichtgekoekt met (technische term) vieze blerf.
Dat is waarschijnlijk de reden, of één van de redenen, dat de amplitude te laag is.
Mooie beelden Melvin,
mijn dank en heel knap dat je dit kunt. De laatste keer dat ik bij mijn horlogemaker op bezoek was stond daar een miniatuur afwasmachine met horloges erin…
Scheelt een hoop gepriegel, of???