interpreteren resultaten waterdichtheidstest

Hallo

Heb resultaten van waterdichtheidstest doorgekregen en vroeg mij af wat dit allemaal wil zeggen.

Test is gedaan op 5bar en is geslaagd voor zover ik het begrijp, de pressure is duidelijk maar wat betekenen de limieten en de deformatiewaarden?

Bv de test op 5 bar geeft een deformatiewaarde van 45.7, is dit in relatie met de limiet bovenaan vermeld? Zo ja is die dan met met de hakken over de sloot geslaagd (als 50 de max toegelaten waarde is) of eerder ruim geslaagd (als 50 de max haalbare waarde is)?

wrtest

Alvast bedankt
B

De vervorming van het glas onder vacuum -0.5 bar en onder druk 5.0 bar wordt gemeten.
Bij -0.5 bar komt het glas 2.89 micrmmeter (µm) omhoog, bij 5.0 bar wordt het glas 45.7 µm ingedrukt.
1 micrometer = 0.001 millimeters

4 likes

Hou er ook rekening mee dat een waterdichtheidstest altijd een momentopname is.
Maar het geeft wel een indicatie uiteraard.

bedankt voor het duidelijke antwoord… dus dan zijn hogere waarden beter bij positieve druk? Indien er een “lek” zou zijn zou de druk zich in het horloge ook verspreiden en zou het glas minder ingedrukt worden correct?

Waar passen die limieten µg/min dan juist in het plaatje?

Ja, bij een lek wordt het glas minder ver ingedrukt. Ik weet alleen niet waarom je dat dan vast kunt stellen.
Dat kan naar mijn idee alleen vastgesteld worden wanneer de deformatie een tijd lang onveranderd is of bij lek minder ver wordt ingedrukt…

Waar de 1 (200) en 2 (50) op slaan weet ik niet. Het zou om de massadebiet kunnen gaan (wordt uitgedrukt in kg/s). Hier in µg/min.

Hoe bereken je Massadebiet?
Φ = A · φ Het volumedebiet (of kortweg debiet) is het totale volume dat per seconde stroomt (dimensie: [volume]·[tijd]-1). Een voorbeeld is het debiet door een waterleiding in m³/s. De term massadebiet wordt wel gebruikt voor de totale massa die per seconde stroomt (dimensie: [massa]·[tijd]-1 ).

Daar moet iemand anders zich maar eens over buigen.

1 like

? Als het lek is komt er dus lucht in het horloge. En heb je minder tegendruk. Dus wordt het glas juist meer ingedrukt. Volgens mij. Maar weet het ook niet zeker. Natuurlijk.

Je hebt gelijk.

Dat is afhankelijk van de kast, de kast constructie en soort glas. Een kunststof glas vervormd veel en een dik saffierglas van een duiker horloge vervormd minimaal.

Een dik saffier- of mineraalglas zal zo wie zo weinig vervormen maar in hoofdzaak is het beweging in de pakking. de bodem van een kast kan ook vervormen bij druk verschillen dus het is niet uitzetten van het glas maar de totale vervorming tussen het onderste en het bovenste meetpunt. Het onderste is een vaste pstelling en de bovenste is de taster.

3 likes

Is afhankelijk van de meting: bij een vacuĂĽm test zet de kast uit door de lucht die erin zit. Bij een lek zal de kast weer terug veren van minus naar de nul.

Bij een overdruk test wordt de kast ingedrukt en wordt de lucht in de kast verder gecomprimeerd. Bij een lek komt er lucht van buiten in de kast en die drukt de kast weer terug in de oorspronkelijke vorm dus van een pluswaarde naar nul.

3 likes

Ja dankjewel. Zo werkt het inderdaad.

Bedankt voor de verduidelijking, hogere waarde is dus beter… weer wat bijgeleerd

zijn de “thresholds” voor al dan niet slagen van de test ergens terug te vinden is of is dit interne keuken van het meetapparaat?

Deze meting zat bij een Seamaster 2541.80.00 dat ik net heb aangeschaft.
Ik heb in parallel ook contact opgenomen met de verkoper die ondertussen geantwoord heeft dat de deformatie waarde bovengemiddeld is en dat ik zonder zorgen ermee kan zwemmen.

Toch maar eens iemand in de buurt zoeken die een 10 ATM test kan doen voor ik dat doe

Dat is NIET juist, de gemeten waarde is afhankelijk van het materiaal en de constructie van het horloge. Heb ook eerder de onderbouwing aangegeven.

Belangrijker is een stabiele waarde, dus een laag percentage van teruglopen.

1 like

Daar zou ik niet vanuit gaan, je kunt je wel afvragen waarom er geen 10 bar test gedaan is, of omdat die niet door de test kwam of omdat ze niet tot 10 bar konden testen.

1 like

Idd zoals ik ook al aangaf ga ik een 10ATM test laten doen vooraleer ik er mee ga zwemmen

Heb mij niet volledig uitgedrukt excuses mijn opmerking doelde eigenlijk op waarden bij metingen van hetzelfde merk/type horloge maar alles nog eens nagelezen en uw opmerking ivm “teruglopen” maakt alles wat duidelijker

Tenminste als onderstaande klopt :wink:

Als een hogere positieve waarde wil zeggen dat het horloge meer “ingedrukt” wordt dan zal deze waarde vermoedelijk zakken bij het ouder worden (pakkingen worden harder en minder flexibel), zolang de waarde niet terugloopt gedurende de test is dit op zich nog geen probleem en is het horloge nog waterdicht voor de geteste druk

Het is volgens mij niet positief (in de zin van beter) wanneer de waarde hoger of lager is. Bij de druktest vind je een bepaalde waarde, dus bij een druk van x bar is de deformatie (indrukking?) y µm.
In principe heb je daar nog niets aan, want was dit uitganfspunt bij een eerdere druktest hetzelfde? Velen die een test hebben laten uitvoeren, zullen niet meer weten hoe de waarden destijds waren. De veroudering van afdichting is dan niet vast te stellen.
Het kan volgens mijn bescheiden mening alleen maar vastgesteld worden (een lek) door de druk en dus de defornatie over een bepaalde periode te volgen. Als dit dezelfde blijft, zonder de druk te onderhouden door toevoeging van een gas, dan kan je sprken van gasdicht zijn. Als een horloge gasdicht is, is het zeker waterdicht.

2 likes

Hier kun je een ppt van Witchi downloaden. Staat ook iets in over deformatie en waterdicht testen.
https://dokumen.tips/download/link/witschi-electronic-basic-course-watches-measuring-technology-and-troubleshooting.html