Interpreteren Weishi uitkomsten

Dat klinkt niet goed :sweat_smile: ergens teveel weerstand. En misschien nog eens extra goed kijken of het anker en impulse stone goed tov elkaar staan?

1 like

Ik denk eerder aan een balans-spiraal die aanloopt tegen de onderkant van de kloof. Klopt met de positie waarin-ie nog wel loopt. Ik ben geen horologisch genie, maar ben nou net wel echt heel goed in spiralen vlakleggen en plus/min paraplu-beeld in een spiraal er uit te buigen.

4 likes

Thanks, goeie tip!
Ik zal eens kijken of ik dat kan zien.

2 likes

Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben.
Ik kan niet zien of de spiraal tegen de kloof komt, maar helemaal horizontaal ligt ie ook niet.
Spiraal richten is nog iets te hoog gegrepen voor deze jongen. Moed verzamelen en oefenen :muscle:t3:

1 like

Een andere opmerking en iets positiever zou “wederom een knap staaltje vakwerk van Kalle” kunnen zijn.

1 like

Mogelijke oplossing : veer een heel kein beetje opwinden totdat de balans op het zicht 180° uitslingert. Dan “lift angle” instellen totdat je 180° uitleest.

Elke 1° verschil in lift angle maakt ong 5° verschil in amplitude.

1 like

Hoe vlak je de veer uit, bedoel hier mee heb mensen gezien die op glazen plaat en witte ondergrond werken maar weet niet of dit altijd het beste resultaat geeft ivm wegglijden. Verder heb ik de grootste moeite veren die uit het vlak zijn weer terug te krijgen misschien zijn die veren ook wel te ver heen.

Spiraalveren terug goed krijgen :
Véél oefenen en nog véél meer geduld !
Tangen Dumont nr 7, met fijne punt, kunnen helpen.
Steeds van binnen naar buiten werken.
Good luck !

Mijn probleem zit meer in het verticale vlak

Als het concentrisch leggen in het horizontale vlak lukt, respect !
Als de spiraal in z’n geheel te hoog ligt : as vastklemmen en spiraalband naar beneden trekken. Doe dit met "masserende " bewegingen. Effe trekken, loslaten, controleren, evt weer een beetje trekken

Als de spiraal te laag ligt : geheel omdraaien :grinning:
Als de spiraal op één punt omhoog schiet : spiraalveer torsen (lees om z’n lengte-as) verdraaien). 2 spiraaltangen op enkele mm van elkaar stevig vasthouden en een heel klein beetje draaien.
Let op : het effect hiervan zie je 1/2 toer verder !

Dus : OEFENEN , bewust een fout maken en dan deze er terug uit halen.
Spiralen van (reis)wekkertjes zijn hiervoor de ideale “slachtoffers” . En op rommelmarkten niet eens zo duur.

Over welk kaliber spreken we ? 'k Heb mss nog wel iets liggen.

Groeten, Bert

3 likes