Interpreteren Weishi uitkomsten

Wat kan ik uit mijn Weishi metingen halen?

Ik heb de waarden genoteerd (rate, amplitude, b.e.) voor een volledig opgewonden uurwerk, 8 uur en 12,5 uur later. Voor polshorloges ga ik uit van dial up en voor het zakhorloge de crown up. De meest gedragen positie (in mijn geval). Lift angle 52 (want onbekend).

Horloge nummer 1 uit 1930 heeft bij Kalle Slaap een onderhoudsbeurt gehad.
Dan polshorloge nummer 2 en nummer 3 een dames pocket watch, beide met een 15 jewels uurwerken. Deze zijn net geserviced door een andere horlogemaker.

uurwerk 0 uur 8 uur 12,5 uur
1930 pols DU +45 327 2.0 +31 324 2.1 +47 308 2.3
1937 pols DU +1 256 5.2 -49 223 5.7 -64 222 6.0
1915 pw CU +500 245 9.8 +736 248 9.9 -778 250 9.9

Het eerste polshorloge lijkt mij prima voor een oudje (met vermoedelijk juiste lift angle van 42 ligt de amplitude logischer voor een vintage).
Polshorloge nummer 2 ook acceptabel, behalve de beat error.
Pocketwatch redelijke ramp. Uitkomsten van de rate zijn niet zo betrouwbaar want regelmatig onmeetbaar en flippen alle kanten op. Dit zakhorloge loopt na 12,5 uur inmiddels 6 min voor, na 16,5 uur al 12 minuten. Ben je iig ruim op tijd voor je afspraak.

Wat denk ik hiervan af te kunnen leiden. Bij de laatste 2 uurwerken is m.i. niks aan de beat error gedaan. En de veer zou wel eens niet vervangen kunnen zijn?

Plaatje voor de sfeer (uurwerk niet aangeraakt!)
IMG_8325

Wat zijn jullie ideeën?

2 likes

Nummer 1 is wel heel hoog in de amplitude hoor. Ik denk dat Kalle beter een iets dunnere veer had kunnen gebruiken. Prelt-ie niet af en toe…?

2 likes

Op de timegrapher strakke stabiele lijn. Geen prelling te zien.

1 like

Wat betreft de laatste: de waardes zeggen niets, zolang er geen enigszins rechte lijn op het display komt.
Dat het zo schommelt lijkt me met de balans te maken te hebben.
Het zou kunnen zijn dat de enkele windingen van de spiraal aan elkaar kleven, of dat de eerste winding over het kompas loopt oid…

3 likes

Ok. Dan zal ik haar eens demagnetiseren en vervolgens onder de microscoop naar de balans loeren. En dan (met iets meer kennis), de horlogemaker bellen. :innocent:

Succes!

Ik heb eerder hier

Een link geplaatst naar een Witschi manual. Daar staat een troubleshoot paragraaf in.
Mogelijk heb je daar nog iets aan.

2 likes

Had al in wat boeken geloerd, waaronder die manual. Maar de sterrenhemel in combinatie met hoge heuvels en diepe dalen kwam er niet in voor. :laughing:

2 likes

Het ziet er inderdaad nogal creatief uit, wat er op jouw display staat.
Nog verrassend dat ie ĂĽberhaupt blijft lezen. Bij mij begint ie meestal na 8 seconden overnieuw bij een dergelijk onregelmatig verloop

2 likes

Heeft het laatste model geen cylinder escapement? Die meten niet zo lekker op een timegrapher…

1 like

Goede suggestie. Ik had erbij moeten zeggen dat het allemaal Gruen horloges zijn. Gruen heeft nooit cylinder escapements gebruikt. :sweat_smile:

1 like

En jawel, demagnetiseren heeft geholpen!

IMG_8337

7 likes

@PeterLC met de juiste lift angle van 45 graden, heeft het eerste horloge een amplitude van 305 (dial up).

Overigens ben ik nog op zoek naar een lift angle overzicht voor Gruen. Online alleen caliber V4 te vinden. :slightly_frowning_face: En alles zelf gaan uitvogelen is best een klus.

1 like

Zelfs iets gemagnetiseerd kan het verschil zijn tussen een “mwah, gaat wel” beeld op het scherm en een lineaal-strakke lijn. Is echt belangrijk!

1 like

Ik heb hier ook een mooie::grimacing:
Van -200s/d naar +200s/d in 20 sec door alleen maar ernaar te kijken…
En ja, het is gedemagnetiseerd en heeft een beurtje gehad.
Gevalletje FUBAR vrees ik :confused:

1 like

Oeps, daar loopt vast ergens iets aan?

1 like

Amplitude zal ook wel drama geweest zijn bij +200?

Dat idee heb ik niet. Ik constateer geen overdreven speling.
Dacht in eerste instantie dat de balanstappen niet goed waren, maar die zien er normaal uit.
Geen idee, eerlijk gezegd.

Ik denk dat ik m effe apart leg en als ik weer eens zin heb in een 5 sterren-puzzel bouw ik m nog eens opnieuw op (verwacht er weinig van).

1 like

Bijzonder. Is het reproduceerbaar?

En zat het uurwerk alweer in de kast (vastlopende wijzer)?

Gaar. Zit er een verse (goeie) veer in?

:point_up:

Ha, dat zou inderdaad een mogelijke verklaring kunnen zijn.

1 like

Dat is wat ik ook denk. Wellicht is het te ver heen. Het is een oud bakkie.

Jazeker. Dit beeld herhaalt zich bij tijd en wijle.
Naar alleen Dial Down. Andere standjes stopt ie met lopen… :sob:

Neen. Uurwerk is los. Geen kast geen plaat geen wijzers

Ik had dit eerlijk gezegd met name gepost vanwege het bijzondere timegrapher patroon, wat ik vond passen in dit topic.

Ik heb volgens mij nog wel ergens een donor.
Misschien eens opbouwen op een andere platine…

1 like