Interval-onderhoud van automatisch horloges

Beste leden,
Wat is interval tijd, dat een automatisch mechanisch horloge onderhoud nodig heeft en is dat uberhaupt altijd nodig ?
Als dat veel geld gaat kosten, dan weerhoudt mij dat een beetje om er een aan te schaffen.
Ik praat hier niet over een Rolex o.i.d. (waarvan ik weet dat het in de honderden euri’s kan lopen).
Ik heb een Seiko Quartz, die ik al ruim 40 jaar draag en nooit onderhoud (nodig) heeft gehad (behalve dat ik er nu een manco aan heb (waarvan ik een nieuw topic voor open).

Dank voor het antwoord.

PS. de vraag aangepast :wink:

Ben benieuwd…
Ik hoorde van een ervaren horloge reparateur dat als de gangreserve nog conform specificaties is en hij niet (sterk) af is gaan wijken qua nauwkeurigheid dat een servicebeurt uitgesteld kan worden.
Hou ik me maar aan vast…

Edit: Zie nu pas dat de vraag betrekking heeft op een kwarts horloge. Mijn antwoord betreft een mechanisch horloge

1 like

De interval verschilt qua merk/uurwerk, maar als vuistregel kun je denk ik ongeveer 7 jaar aanhouden. De kosten zijn afhankelijk van de complexiteit van het uurwerk, wat er vervangen dient te worden, en door wie je het laat uitvoeren (door een door het horlogemerk geautoriseerde horlogemaker vs. een onafhankelijke horlogemaker bijvoorbeeld).

2 likes

Automatische horloges hebben onderhoud nodig. Hoevaak hangt af van het uurwerk. Moderne horloges schijnen bijvoorbeeld minder last te hebben van stilstand. Staan die dus vaak stil dan kan het zijn dat onderhoud pas veel later nodig kan zijn. (Waterresistentie daargelaten) Wat ik heb begrepen is dat in principe je geen zorgen hoeft te maken zolang het horloge niet structureel een beetje langzamer of sneller gaat lopen na een paar jaar. Of er andere symptomen zijn. Maar eens in de 5 jaar een hele service kan geen kwaad. De prijzen verschillen nogal. Dit kan varieren van een paar honderd tot enkele duizenden euro’s. Dat kan je opzoeken of vragen. En anders heb je nog onafhankelijke horlogemakers die redelijk ver komen met onderhoud (sommige onderdelen is lastig aan te komen.)

3 likes

Bedoelt u dit quartz horloge of een automatisch mechanisch horloge?

Ik denk dat hij bedoelt dat een automaat wellicht (veel) onderhoud nodig heeft in vergelijking met zijn Seiko quarts die al jaren loopt zonder onderhoud.

Een goed uitgevoerde onderhoudsbeurt door een professional kost al gauw een paar honderd. Er worden nog wel eens “shortcuts” gemaakt (door niet nader te noemen horlogemakers…), dan worden niet alle onderdelen losgehaald voorafgaand aan schoonmaak. Maar een uurtje of 5 a 6 ben je zo bezig, en dan mag er niks tegenzitten. Tevens hoort de opwindveer ook vervangen te worden, dat is 12 tot pakweg 25 euro van het geheel.

Bij (bijv.) een Rolex- of Breitling-service worden standaard nog veel meer onderdelen vervangen, dat weet niet iedereen. Bij Breitling zelfs de complete veerton, complete rotor, alle wijzers, wisselaars, alle pakkingen…

2 likes

Het gaat om mechanisch horloges.

1 like