Introductie en oud zakhorloge

Bedankt voor je tip. Ik heb een mail gestuurd met foto’s naar Rotterdam.

1 like

Niet verwacht op dat dit zo bijzonder is. Super bedankt voor jullie tips!

Zou dat “doosje” er wel bijhoren? Het lijkt heel anders qua stijl.

1 like

Goeie vraag. Die had ik ook vanmiddag bij de foto shoot. Heeft wel een zilver kenmerk maar of het origineel is…

Welkom hier en gelijk een indrukwekkende binnenkomer!

1 like

deze hoort naar mijn idee gewoon thuis in een museum !

1 like

Museum Zaanse tijd heeft er ook 1:

1 like

Woha! Wat een bijzonder en mooi horloge. Wil je please de andere horloges ook laten zien? Ik vermoed dat er nog wel meer moois bij zit…

1 like

Er zit veel materiaal tussen met, voor mij, onbekende merken. Ik zal zsm meer posten

1 like

De privé collectie van een oude horlogemaker… leuk als je het wil delen.
@koen en @vinwat zijn hier op het forum enkele die er veel van af weten.

2 likes

Ik hoop dat ze meekijken. Meer foto’s binnenkort hier

1 like

Het bijzondere van mijn grootvader: ik heb grote handen, kan nauwelijks passende handschoenen vinden (maat 12 gaat net) maar de handen van mijn grootvader waren veel groter. En dan horloges maken…

Ik heb zijn loupe ook gevonden. Kan je inklemmen op je oog, zodat je handen vrij zijn.

1 like

misschien veroorzaak je hiermee wel een vestzakhorloge revival !
zou ik heel blij van worden. net als van de horloges van george daniels.

1 like

Vergeleken met horloges zijn handen al snel groot. Het gaat o.a. om kennis, motoriek en gevoel voor techniek. Veel werk wordt met pincetten gedaan.
Die loupes zijn er nog steeds in verschillende sterktes.

1 like

Als ik dit uurwerk goed bekijk, dat zou dat wel eens een aparte uitvoering zijn van een uurwerk met een speciale balans, waarop een klepel op was gemonteerd.
Als het horloge dan na het opdraaien ging functioneren, zag je in het brilvormig venster de klepel heen een weer bewegen door de amplitudeslag die de balans maakte. Dit is de enige reden volgens mij dat er een dergelijk venster op de kloof is gemaakt.
Ik heb een soortgelijk uurwerk een aantal jaren geleden nog voor een verzamelaar gerestaureerd.

3 likes

Die klepel is dan dat ronde element met die ster er in? Daar weer achter zie je cijfers.

1 like

Dank je voor je reactie. Bijzonder dat je een zakhorloge uit die tijd hebt mogen restaureren. Enig idee van de waarde van een dergelijk horloge?

Een waarde bepaling is zo niet te maken.
Als het in de originele en goed bewaarde en ongeschonden kast zit, goud of zilver, het uurwerk nog goed functioneert, de wijzerplaat nog ongeschonden, originele wijzers er nog op, kan het interessant zijn voor verzamelaars.
Dan nog is de waarde afhankelijk van de staat van de kast en waarvan de kast is gemaakt.

Er zal dan ook eerst gekeken moeten worden of alle onderdelen nog onbeschadigd en/of aanwezig zijn.
Zoals het er op de foto nu uitziet, is het vrijwel niets waard.

Om het weer tot een gangbaar lopend uurwerk te maken, zal een hele goede horlogemaker zijn vaardigheden er op los moeten laten, voor dit soort uurwerken zijn die horlogemakers die dat nog kunnen en willen doen dun bevolkt en de kosten hoog.

1 like

Dank je voor je duidelijke antwoord. Zakhorloges zijn blijkbaar al weinig waard en deze, in de huidige staat, ook. Het is meer een bijzonderheid. Mogelijk leg ik hem ergens weg, tenzij een museum interesse heeft.

1 like

Mocht iemand interesse hebben om dit zakhorloge te kopen, dan hoor ik dat graag. Stuur een privébericht, dan komen we er wel uit.