Introductie en oud zakhorloge

Hallo, ik ben Hans, kleinzoon van een horlogemaker. Ik heb als erfenis een kist met ongeveer 20 zakhorloges mogen krijgen.

Dit horloge is uit 1775. Ik weet niet of dat bijzonder is. Ben benieuwd naar jullie reacties. Gr Hans

17 likes

Gaaf!

Zeer waarschijnlijk een snek spillegang

Meer fotos graag :smiley:

En welkom!

De achterkant

1 like

Sorry dit is een foto van een ander exemplaar

2 likes

Beetje googlen en:
In de collectie van het Rijksmuseum is een staande klok opgenomen van Pieter van den Bergh uit ca. 1780, dezelfde maker? :thinking:

Wellicht eens contact opnemen met het Rijksmuseum :slightly_smiling_face:

2 likes

Dank je. Ik zal zsm enkele foto’s toevoegen. Het is een erg dik horloge, ik denk wel 25mm.

1 like

Dat zal ik doen. Volgens mij hebben ze nu wel tijd :wink:

2 likes

Welkom hier bij HF !
Verder heb ik er geen verstand van.

1 like

Welkom!
Ik geen verstand van zakhorloges, maar de plaatsjes doen het goed en vinden we erg leuk hier…

1 like

is denk ik van een ander niveau dan een klokje van de action. ik ben benieuwd naar een foto van het uurwerk. volgens mij iedereen op dit leuke forum benieuwd naar foto’s en dan vooral van het uurwerk.

2 likes

Dank je, ik zal binnen enkele dagen een foto sturen

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar als dat Productiejaar juist is, kon het wel een het oudste zakhorloge hier op het forum zijn. Heel mooi en intereressant.

2 likes

Is de “14” op de wijzerplaat een datum functie? Zou het? Of een productie nr

Het is vrijwel zeker een snek spillegang

1 like

Het is een datum functie. Volgens mijn overleden vader is het goud en zilver

1 like

Het is in ieder geval een heel erg bijzonder stuk!

1 like

Ik heb een mail naar het rijksmuseum gestuurd. Antwoord binnen 10 dagen. Ik zal snel meer foto’s plaatsen op dit forum

3 likes

4 likes

2 likes

2 likes

Rotterdam, dat klopt :+1:

Overigens heeft Museum Boijmans van Beuningen ook een staande klok van PvdBergh in hun depot.
Misschien is dat museum ook geĂŻnteresseerd :slightly_smiling_face:

1 like