Introductie en verzoek om input

Hallo allemaal,

Mijn naam is Roel. Na een tijdje anoniem en met interesse te hebben meegelezen, heb ik besloten om deel te gaan uitmaken van dit informatieve platform. Leuk om te zien dat iedereen zo’n verschillende voorkeuren en meningen heeft, terwijl de grote gemeenschappelijke deler horloges blijft.

Mijn ‘trigger’ om me meer te verdiepen in horloges is tweeledig. Enerzijds kan ik genieten van de techniek en vind ik een mooi horloge echt iets toevoegen (het enige echte mannensieraad, zeg maar), anderzijds is mijn huidige horloge defect. Ik vind de verwachte reparatiekosten niet opwegen tegen de nieuwprijs van het horloge, vandaar heb ik besloten het horloge niet te laten repareren. Mijn huidige horloge is/was een Alpina Avalanche gmt (quartz):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6L78ZB4G-D.jpg

Ik ben op zoek naar een nieuw horloge en ben van plan om in de loop van tijd een beperkte, weloverwogen collectie op te bouwen (3 horloges) welke ik naar wens kan afwisselen. De intentie is om vele jaren van de aangekochte horloges te genieten. Om in internationale forumtermen te spreken, ik ben geen ‘flipper’ ;). Zonder per definitie avers te zijn tegen quartz, wil ik als eerste ‘serieuze’ aankoop een automaat, omdat een ‘fabriekje’ om je pols me erg aanspreekt. Als dit me bevalt, worden de volgende aankopen ook een automaat. Ik ben met name geïnteresseerd in de wat ‘kleinere’ merken (voor liefhebbers, so to speak). Ik krijg persoonlijk bij de grote, gevestigde merken toch de indruk dat ze wat ‘overpiced’ zijn (zonder hiermee iemand op zijn tenen te willen staan). Hoewel ik bijvoorbeeld een Omega Seamaster of Bremont Supermarine prachtige horloges vind, heb ik mijn budget gemaximeerd tot €1500. Minder mag natuurlijk ook, maar deze maximumprijs kan ik voor mezelf nog verantwoorden. Tweedehands mag ook, maar dan wel in (bijna) nieuwstaat.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar het type duiker, maar wel een model dat ik zonder problemen onder een pak naar mijn werk kan dragen. Een stoer en sportief horloge onder een pak is, naar mijn idee, geen probleem. Ben tenslotte nog een hippe, jonge god van 32 jaar :). Ik ben geen fan van zeer grote horloges, maar gezien mijn formaat (1,93m) en polsomvang (21 cm) is een kastdiameter van 42 tot 44mm gewenst. Verder is mijn credo: mooi door eenvoud. Niet te hoge kast, niet te veel kleuren en geen chronograaf. Een tijdloos en ingetogen horloge dus.

Na wat onderzoek (understatement) heb ik in ieder geval drie kandidaten geselecteerd. Graag hoor ik jullie voorkeuren en wellicht alternatieven.

Mühle Glashutte Marinus. Prijs €1500. Nog niet live gezien. Model spreekt me zeer aan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ITYJ4HF-D.jpg

Marcello C Tridente. Prijs €850. Heb ik reeds live gezien en de afwerking, degelijkheid en het oog voor detail verraste me enorm. Ik zou hem overigens bestellen zonder datumloep:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4KUJSAJR-D.jpg

UTS 500m, rubberen band. Prijs €1350. Nog niet live gezien. Minimalistische en industriële vormgeving vind ik geweldig, verder erg lovende reviews gelezen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OYNDZUXX-D.jpg

Tot zover mijn, wat uitgebreide, eerste post.
Lees jullie input graag.

Groet,
Roel

Welkom!! Leuk ook met een uitgebreide introductie.

De UTS heb ik een paar keer in het echt gezien en is niet helemaal mijn ding door de aansluiting van de band, maar wel erg mooi afgewerkt!! Zeker een degelijk horloge en zeker voor een duiker. Hij doet wat die moet doen!

Verder zijn er natuurlijk tig merken die duikers in hun assortiment hebben. Een echte duiker heeft wat mij betreft ook geen chrono aan boord. Vermoed dat je de meeste merken wel kent. Voor mij is een Sinn ook erg mooi… simpel en doet ook wat die moet doen. Met name de hardheid van het staal spreekt me erg aan.

en succes met de zoektocht naar een duiker die aan jouw eisen voldoet.

Die Mühle Glashutte is idd een erg mooie klok.

Hallo Roel,

Welkom, en leuke eerste post.

Ik had ongeveer hetzelfde idee als jij, een kleine collectie opbouwen, om zo te kunnen wisselen. Naarmate je langer op dit forum rondneust, krijgt het virus je wel een beetje meer te pakken. Met andere woorden: mijn doelstelling van een paar extra horloges, is inmiddels bijgesteld naar zeven in het totaal. En dat is best netjes.

Ik deel je voorkeur voor de kleinere (en wellicht wat ondergewaardeerde) merken, echter zonder concessies te doen aan kwaliteit. Voor mij is Swiss made, een voorwaarde geworden. Dit vanwege de fantastische afwerking, en het kwaliteitsgevoel. Wanneer je dan ook nog voor modellen kiest die in hun uitloopperiode zitten, kan je fantastisch mooie deals doen. Je hebt dan veel horloge, van een uitstekende bouwkwaliteit, voor een matig prijsje. Zelf heb ik een voorliefde voor onder andere wat oudere Eterna modellen.

Je noemde een Omega als mogelijke kandidaat, op het verkoopforum stond een schitterende Seamaster Pro van een jaar oud te koop, die volgens mij aan al je eisen voldoet. Binnen je budget ook nog. Ik heb er geen aandelen in, maar omdat in mijn collectie ook een SMP 300 zit, weet ik wat voor schitterende en tijdloze klok het is. Eentje waar je eigenlijk niet omheen kan!

Veel succes met het opbouwen van je collectie, en veel plezier op dit forum.

Groet,

Nico.

Welkom en leuke eerste post.
Maar of het bij die 3 blijft is de vraag :slight_smile:

Welkom Roel!!!
Stop maar met zoeken, ik wet wel wat je wilt:D:D
Veel horloge voor je geld, eenvoudige sobere vormgeving en kwaliteit.
Dat wordt dus een Sinn:)-D:)-D

http://www.sinn.de/de/Sinn-Spezialuhren.htm

Ik kan zelf de UX aanbevelen (quartz, maar wel een ETA thermocompansated, zo’n beetje het nauwkeurigste standalone uurwerk dat er te krijgen is)

In deze serie Taucheruhren zijn er nog diverse andere varianten, zie de site.
En mocht je een maatje kleiner willen is er ook nog de 656/657 serie of met GMT
(dus een wat drukkere wijzerplaat) 856/857 serie.

Dank voor jullie welkom en reacties.

@ louis: Sinn spreekt me qua merk en techniek erg aan, maar ik vind de Sinn duikers wat ‘tool’-achtig. Zou ik niet direct onder een pak naar mijn werk dragen, denk ik. Daarnaast begreep ik dat de siliconen band (want dat vind ik het mooiste op een Sinn duiker) een enorme ‘dustmagnet’ is. m.a.w. trekt veel pluisjes aan van je overhemdsmouw e.d.

De 656/657 heb ik geprobeerd, maar is helaas echt wat te klein voor mijn pols. En bij de gmt-versie vind ik de wijzerplaat idd wat te druk.

Wat is jullie mening over de drie gepresenteerde kandidaten, by the way?

Groet,
Roel

Heb de andere nog nooit in mijn handen gehad dus kan enkel aangeven wat ik al schreef over de UTS.

Rubber van Sinn zal onder een pak geen probleem zijn (qua aantrekken van vuil) of het ligt aan je overhemden. Qua look vind ik het overigens ook niet verkeerd.

Welkom en dank voor je uitgebreide introductie.
Zeker de opmerking over “kleinere” merken sprak me wel aan.
Van de horloges die je zelf in de kandidatenlijst hebt staan kan ik niet zoveel zeggen, ik ken ze (helaas) geen van allen.

Maar bij het lezen van jouw wensen kwam bij mij heel sterk het beeld op van deze:

De Oris TT1 divers
(LET OP: Geleende foto’s, ben zelf nog op zoek)

Veel succes met zoeken EN vinden!
Ronald

Over je kandidaten:

-Ik vind de MarcelloC wel erg lijken op Rolex
-Muhle is mooi, maar de wijzerplaat had zwart moeten zijn
-UTS is wel heel veel staal, minstens evenveel tool als Sinn
Klinkt toch niet te negatief??

Welkom, leuke introductie (tu)

Allereerst maar even jouw shortlist afschieten :wink: (waarbij ik het met 2 horloges wel erg met mijn voorganger eens ben)

• Muhle - mooi horloge alleen vind ik de cijfers op de wijzerplaat te groot. Hadden ze eigenlijk helemaal weg moeten laten.
  • MarcelloC - spaar dan door voor een echte Rolex
  • UTS - ja, veel staal

Door anderen is Sinn al genoemd en die heb je zelf ook al onderzocht. Zelf heb ik een Oris Meistertaucher. Weliswaar wat aan de dikke kant maar kan toch redelijk goed gedragen worden bij een pak. Zeker als je rekening houdt met de rode accenten (bezel en minutenwijzer) en dit terug laat komen in bijvoorbeeld je stropdas kan dat heel goed.

Andere optie is een wat gevestigder merk, Omega, die met de Seamaster een heel mooi horloge heeft. Ziet er niet zo stoer uit als andere duikers, maar kan zeker wel zo gebruikt worden.

In ieder geval succes met je zoektocht.

Thanks voor jullie reacties.

Wellicht is de UTS idd iets te massief, het vervelende is dat je hem nergens live kunt zien, tenzij je naar UTS in Holzkirchen rijdt. Ik ga sowieso geen horloge kopen zonder hem om de pols te hebben gezien. Mogelijk dat de UTS alleen al daarom afvalt.

Wat betreft de Marcello C verschillen we van mening. Ik vind dit horloge op zichzelf staand erg mooi en fantastisch afgewerkt. Uiteraard lijkt hij op een Rolex, maar het is geen kopie. Kastdiameter is 43,6 mm, wijzerplaat is anders en zonder datumloep (want zo zou ik hem bestellen) krijgt hij meer een eigen gezicht. Ik moet zeggen dat, los van het uurwerk, de Rolex die ik er in de winkel naast heb gehad qua degelijkheid en afwerking (bijvoorbeeld de band en de draairing) geen mooiere/betere indruk maakte, maar dat is persoonlijk. Ik was erg verrast door de Marcello C en van de ‘echte Rolex’ viel ik niet steil achterover.

De cijfers bij de Mühle vind ik, zo op het eerste gezicht, geen probleem. Ga het horloge deze week live bekijken. Zou hem wel met rubberen band bestellen, geeft een mooi contrast.

Oris is idd een potentieel alternatief, alleen viel me bij de 44mm de grootte van de wijzerplaat live een beetje tegen. Dit komt door de vorm van de kast. Verder klopt de verhouding breedte band en kastdiameter niet bij de 44mm, daardoor lijkt de kast een beetje iel op een stalen band. Met rubberen band valt dit minder op, dus dat zou een optie zijn. De 47mm is gewoon te dik/hoog. Desalniettemin een mooie klok.

Wat betreft Sinn, als ze de 657 43mm en band 22mm hadden gemaakt, was ik verkocht. De huidige 41mm en 20mm band is helaas te iel voor mijn pols.

Groet,
Roel

watching Schreef:

Wat betreft Sinn, als ze de 657 43mm en band 22mm
hadden gemaakt, was ik verkocht. De huidige 41mm
en 20mm band is helaas te iel voor mijn pols.

Groet,
Roel

Dat vind ik dus ook, daarom de 757 gekozen.
Ik ben erg blij met die keuze

watching Schreef:

Thanks voor jullie reacties.

Wat betreft de Marcello C verschillen we van
mening. Ik vind dit horloge op zichzelf staand erg
mooi en fantastisch afgewerkt. Uiteraard lijkt hij
op een Rolex, maar het is geen kopie. Kastdiameter
is 43,6 mm, wijzerplaat is anders en zonder
datumloep (want zo zou ik hem bestellen) krijgt
hij meer een eigen gezicht. Ik moet zeggen dat,
los van het uurwerk, de Rolex die ik er in de
winkel naast heb gehad qua degelijkheid en
afwerking (bijvoorbeeld de band en de draairing)
geen mooiere/betere indruk maakte, maar dat is
persoonlijk. Ik was erg verrast door de Marcello C
en van de ‘echte Rolex’ viel ik niet steil
achterover.
Heb ze net wandelend in de pauze even allebei op mijn gemak kunnen bekijken (helaas niet bij dezelfde winkel dus ik moest even 20 meter lopen). Collega van me die mee was en een hekel heeft aan Rolex vond de Rolex toch juist een stuk mooier. Voor de prijs vind ik de Marcello C wel aardig, maar hij mist toch de uitstraling die de Rolex in mijn ogen wel heeft. De bezel glimde net iets teveel, verhouding was net niet zo mooi. Maar gelukkig heeft iedereen een eigen smaak en tot slot blijft altijd gelden: wie betaalt, bepaalt.

De cijfers bij de Mühle vind ik, zo op het eerste
gezicht, geen probleem. Ga het horloge deze week
live bekijken. Zou hem wel met rubberen band
bestellen, geeft een mooi contrast.
Heb deze ook in een etalage zien staan. Ik moet terugkomen op mijn commentaar. In het echt vallen de grote cijfers niet zo op. Versie die ik zag was ook met stalen band. Zag er heel strak uit maar ik kan me goed voorstellen dat ie met rubber band ook heel mooi is.

@ Traveller69: Kijk, dat is nog een een prettige invulling van je pauze ;). Je input over de Mühle maakt me erg nieuwsgierig, we gaan het zien deze week.

@ Koenta: Ook forse polsen? De 757 is de chronograaf, toch? Waarom ben je voor de 757 gegaan en niet de 857 (gmt)? Heb je de rubberen band en, zo ja, bevalt deze?

Welkom Roel (tu)

Die UTS kende ik nog niet, maar ik vind hem erg mooi, en vooral onderscheidend.

Groeten,

Martin

Welkom!

Volgens mij heb je ook een duikerstik :wink:

Die UTS is wel lekker apart. Alleen lijkt de afstand van de lugs wel erg ver. Zou persoonlijk em wel eerst om willen hebben. Heb namelijk een paar klokken waarvan de lugs over m’n pols heen steken, en dat vind ik niet mooi.

Hoi Martin,
Ik heb een UTS diver 500 te koop. In originele pelicancase met stalen UTS band en nieuwe rubberen + leren UTS band + reserveschakels + schroevendraaier. Ik ga hem dit weekend op dit forum plaatsen als ik door de moderator ben geautoriseerd. Het is het model met zwarte wijzerplaat en zwarte pvd bezel. Hij is in topconditie met zeer geringe gebruikssporen. Doe hem weg omdat ik een UTS diver 1000 kan overnemen :). Op deze site zie je aan de rechterzijde het model. http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=982873&start=0&rid=0#msg_num_1

Uiteraard kun je de horloge bij mij thuis of elders uitgebreid bekijken…
Groet
Theo

pm sent

Kijk zo kan het lopen, ben benieuwd wat je er van vindt! :slight_smile: