Introductie + waar casio oceanus bekijken

Super mooie klok, heb de versie met de zilveren wijzerplaat een tijdje geleden om gehad. Staat momenteel bovenaan de verlangenlijst. Veel plezier er mee en van.

Groeten
Rutger

1 like

Herkenbare post. Vorig jaar op dezelfde zoektocht geweest. De spoeling is vrij dun als je op zoek bent naar een rc/gps solar horloge. Afmetingen, looks, functionaliteit etc. Het is altijd wel iets en blijft schipperen. De Oceanus stond ook op mijn lijst, maar door gebrek aan de verkrijgbaarheid (en eventuele garantie bij mankementen) plus het niet kunnen verifiƫren of het atoomklok signaal ook hier te ontvangen is, was het voor mij kiezen uit de minst lelijke variant die op dat moment te verkrijgen was. Of eigenlijk niet meer, maar via een importeur de Citizen AS4020-44h nog kunnen bemachtigen. De specificaties (en prijs) waren voor mij in orde:

24-uur aanduiding
Alarm (voor de bewustzijnsmomentenā€¦mooi verhaal. Eveneens herkenbaar)
Dual-Time
Een gangreserve van 1 jaar
Zender gestuurd
Het ontvangstsignaal is zowel automatisch als handmatig op te roepen
Safierglas
200m w.r
Goede lume

Ondanks hij 44mm is valt hij relatief klein uit in tegenstelling tot bijv. de seiko Astron e.d.

Ik moet eerlijk zeggen dat ondanks hij aan alle specificaties voldoet en betrouwbaar is gebleken, de twijfel nooit weg is gegaan en ik hem maar enkele keren gedragen heb en meerdere malen op het punt heb gestaan hem te verkopen (wat ik nog steeds niet uitsluit). Een alternatief heeft zich echter nog niet aangeboden en wacht zoals jou ook op een stijlvolle 40mm variant. Maar beauty is in the eye of the beholder, dus wilde het toch even vermelden. Succes met je zoektocht en laat even weten als de keuze ergens op is gevallen

1 like

Hi Fred, dank voor je reactie! Ja het is lastig met de eisen die ik gesteld heb. Voor nu tot de conclusie gekomen dat er niets is wat aan genoeg van mijn eisen voldoet om mijn ā€˜enigeā€™ horloge te kunnen worden. Ik heb nu een Casio LCW-M500TD besteld, dat eigenlijk aan alle functionele eisen voldoet, behalve de afwerking (naar verwachting, ik moet het natuurlijk nog zien, maar voor c.a. 250 euro verwacht ik geen hoogstandje). De wijzerplaat zou wat interessanter kunnen, en de maat is op het randje. Het kast ontwerp vind ik erg gaaf - eigenlijk een beetje een poor-manā€™s oceanus, met meer functionaliteit dan een daadwerkelijke oceanus.
Het frustrerende eraan is dus eigenlijk dat het feitelijk gezien mogelijk is om iets te maken wat aan mijn eisen voldoet, maar dat men kennelijk besloten heeft dat er in het hogere segment (1k-2k euro) geen markt voor is.

2 likes

Welkom! Leuk horloge deze Casio!

Ik snap je keuze. Een redelijk alternatief voor 'n net bedrag. Wellicht dat er in de toekomst een markt voor komt. Al denk ik dat die er al is maar dat ter zijde. Junghans, Tissot, Casio, Citizen, Seiko en vast nog andere merken produceren ze, maar richten zich (behalve Hunghans) voornamelijk op het meer sportievere horloges. Seiko heeft dan de Brightz die wat op de sarb lijkt (op zich best aardig), maar ook weer niet voor de Europese markt. Zo zijn er enkele die in de buurt komen, maar dan weer lastig te verkrijgen zijn.

Ik vind solar en rc/gps een mooie en functionele techniek. Een horloge dat vanwege solar niet opengemaakt hoeft te worden (althans niet om de twee jaar voor de baterij), stootvast, milieuvriendelijk en altijd accuraat is. Wat mij betreft een perfecte watch. Alleen de vormgeving blijft wat achter.

Natuurlijk is een automaat de standaard en kan daar enorm van genieten, wat ook zal blijven, maar qua functionaliteit en ontwikkeling heeft solar zeker mijn interesse.

Veel plezier met je aankoop.

Het horloge is gearriveerd. Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben. De afwerking van de kast is erg strak. Zeker niet ā‚¬1000 strak, maar toch zeker beter dan ik had verwacht voor de ā‚¬250 die ik er voor neergelegd heb. Ook de indexen en de wijzers zijn erg netjes afgewerkt.
Het titanium bandje mag er ook wezen. Zeker geen top kwaliteit, maar wel solide schakels en erg comfortabel. De schakels bestaan uit 1 deel (niet 3 zoals het ontwerp doet suggereren), maar wel netjes afgewerkt in dezelfde satijn/borstel afwerking als de kast, met gepolijste afgeschuinde randen.
Enige waar ik minder enthousiast van ben is de wijzerplaat zelf. Het is een solar horloge, dus ik had al niet enorm veel diepte in de kleur verwacht, maar ik vind deze toch wel vrij saaiā€¦ het is een blauwe sunburst, maar het neigt wel heel erg naar grijs. Van mij hadden ze er ook een normale metalen plaat van mogen maken, met een band tussen de uur markeringen voor de solar cell, om toch de diepte van een gewone sunburst blauwe plaat te kunnen creĆ«ren.

De functionaliteit maakt het dan weer goed. Wat ik ook altijd erg bevredigend vind aan dit soort multifunctionele uurwerken, is de precisie van de wijzers. In tegenstelling tot een normaal quartz uurwerk, raakt de seconde wijzer altijd precies de markeringen, en er zit geen speling in :slight_smile:
Vind het ook altijd leuk om te zien hoe de minuten wijzer elke 10 seconden een sprongetje verder maakt. Deze precisie geeft toch net dat stukje extra gevoel van kwaliteit dat mist in een normaal quartz uurwerk.







2 likes