Introductie + waar casio oceanus bekijken

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier op dit forum, dus zal me om te beginnen even voorstellen.
Ik ben Wim. Ik ben woonachtig in Rotterdam, maar kom oorspronkelijk uit het oosten des lands (Twente). Een jaar of wat geleden liep ik het horloge virus op. Niet veel later melde ik me aan op watchuseek.com (met zelfde gebruikersnaam, mocht je daar ook uithangen), wat het virus tot een vrij serieuze chronische aandoening heeft doen ontwikkelen - een ervaring die velen van jullie waarschijnlijk delen :sweat_smile:

Recent heeft zich echter het idee gevormd dat ik mijn uit de hand gelopen verzameling (alles is relatief natuurlijk, zal binnen deze gemeenschap nog wel mee vallen waarschijnlijk) van 16 horloges wil gaan reduceren tot 1 dagelijks horloge. En daarnaast voor specifieke situaties een “beater” en twee “dress” horloges. Twee dress, omdat dat toevallig twee horloges uit mijn huidige collectie zijn, waar ik om emotionele redenen geen afstand van wil doen. De beater rol zal mijn g-shock vervullen.


G-shock beater

Seiko SDGM003 dress

Union Noramis dress

Voor mijn dagelijkse horloge wil ik een “high end” multi functioneel quartz horloge aanschaffen, waarbij ik nu neig naar een Casio Oceanus. Voor meer details verwijs ik graag naar mijn topic op watchuseek: http://forums.watchuseek.com/#/topics/4549147

Het is natuurlijk ironisch dat ik me dan juist nu bij een tweede horloge forum aanmeld (ik hoop dat ik daar geen spijt van krijg… :stuck_out_tongue: ), maar voor deze vraag is een Nederlandse gemeenschap wel handig.
Waar ik nogal over loop te twijfelen is het formaat van de horloges die ik overweeg, dus ik zou graag in een fysieke winkel wat willen proberen. De seiko astron vind ik zowat overal, maar de equivalente horloges van citizen en casio heb ik nog nergens zien liggen. Hebben jullie suggesties waar ik zou kunnen kijken in omgeving Rotterdam? Met name de casio oceanus modellen ben ik nieuwsgierig naar.

Groet,
Wim

15 likes

Welkom op het forum. Veel plezier hier!:thumbsup:

1 like

Welkom mede-Tukker! Hangt er hier zeker nog eentje rond @HanDavinci !

2 likes

Welkom! Er hangen hier meerdere tukkers rond. Waaronder ondergetekende en @M_Singer

1 like

Als ik denk aan een high end quartz met functies denk ik aan de Seiko Astrons en Omega X-33s maar ik weet niet of het budget zo ver rijkt. Welkom!

Welkom op het forum, mooie klokjes heb je al!

Volgens mij heeft Casio de Oceanus-lijn buiten Japan/Azie vervangen door de Edifice-lijn, dus ik betwijfel of je in Nederland Casio ADs gaat vinden die deze op voorraad hebben.

Welkom, en wat @haakie zegt :wink:

Wilde ook terug van 29 naar 15 horloges door het hogere segment in te gaan. Op een gegeven moment zat ik op 17, maar dat zijn er nu alweer 24…:blush:

Dus ook vast sterkte met je voornemen…:grin:

Budget ligt rond 1500-2000 euro. High end is relatief natuurlijk, maar iig voor de japanse merken zit je dan aardig richting de bovenkant van de markt (voor de categorie quartz waar ik naar zoek in ieder geval).

De seiko astron is een beetje wat ik voor ogen heb qua functionaliteit, maar ze zijn ook meteen zo groot. De oceanus lijn heeft een aantal modellen die net een tikkie beschaafder formaat hebben, en ik vind ze persoonlijk ook mooier (vooral het kast ontwerp). Het liefst zit ik op de 40mm, dus ook de oceanus modellen zitten daar nog boven - er zit natuurlijk wat rek in die maat, maar vandaar dat ik het liefst wel zou willen uitproberen in een winkel.

Ok, ja ik vermoedde wel zoiets. De edifice lijn is echter wel een stapje onder de oceanus lijn in prijs en waarschijnlijk ook kwaliteit (met name de kast afwerking en materiaal, wat juist is waarom ik die modellen interessant vind). Daarnaast vind ik de edifice modellen ook allemaal net een slag te groot. De oceanus modellen zijn net wat netter en beschaafder.

Ik heb op het moment bijvoorbeeld ook een citizen F100, wat ik een fantastisch horloge vind, op alle vlakken behalve de maat. Met name de kast is super strak afgewerkt, en het titanium heeft een goede harde coating waar haast geen kras in te krijgen is. Dit horloge moet eigenlijk mijn f100 vervangen, met wat extra functionaliteit en een wat kleiner formaat (of in ieder geval kleiner dragen, de f100 heeft een hele grote wijzerplaat, en een smalle bezel dus dat lijkt ook al meteen erg groot).

Ter referentie een plaatje van mijn f100:

2 likes

Even moeten zoeken, de eisen die je stelt maken het niet erg makkelijk, al begrijp ik je volledig. Het is erg moeilijk om veeleisend te zijn EN een relatief klein horloge te willen.

Maar, dit past wel in je straatje denk ik zo; een Seiko SBQJ015/017 (respectievelijk zwarte en witte wijzerplaat)

Voordeel:
40mm titanium kast, maar een dikkere bezel en lugs zijn ook lekker kort. En een 8F56 HAQ-uurwerk met de nodige functies.

Nadeel:
Niet meer in productie.

3 likes

@Ayrin Dank voor de suggestie! Ik weet niet of ik deze interessant genoeg vind qua looks, om mijn dagelijkse horloge te zijn.

Je hebt gelijk dat het lastig is om veeleisend te zijn… Zelfs de oceanus modellen hebben eigenlijk niet alle functies die ik zou willen - ik mis daar eigenlijk een alarm. Vind het sowieso eigenlijk gek dat ze juist voor hun top lijn die functionaliteit achterwege laten, terwijl ze modellen van 250 euro hebben die die functionaliteit wel hebben. De analoge lineage modellen bijvoorbeeld, die ook nog eens een kleiner formaat hebben, maar die ik qua ontwerp en kwaliteit dan verder weer niet zo interessant vind…

Welkom Wim op HF, en veel plezier hier!

Als je high end quartz zoekt voor dat budget, kan je ook naar de Breitling Aerospace kijken.

1 like

Welkom hier!

Welkom! Laat eens wat betere plaatjes zien van die prachtige Union aub!!!

Groeten
Rutger

Mijn vader heeft precies zo’n breitling - om een of andere reden diskwalificeert dat hem voor mij :stuck_out_tongue: vind het daarnaast om eerlijk te zijn ook niet het mooiste horloge - al voldoet het aan alle functionele eisen die ik gesteld had. Beetje kieskeurig, ik weet het :stuck_out_tongue:

Alsjeblieft:


Klik mijn profiel foto voor nog een foto :wink:
Niet de makkelijkste wijzerplaat om te fotograferen :wink: zeker gezien de telefoon camera…

3 likes

Welkom op HF! Oceanus is een uitstekende keus, vooral de OCW-S100-1AJF de link die je geeft is niet goed, bedoel je deze:

Met je budget is een gebruikte Grand Seiko Quartz haalbaar, toch wel een paar stappen “hoger” dan een Oceanus. Maatvoering is bescheiden.

Als je dringend iets met goede krasresistentie nodig hebt, kijk bij Archimede (Outdoor Protect), of diverse modellen van Damasko of Sinn. (geen quartz) Toch wel een stuk harder dan de Oceanus coating. Hiervan is de Archimede het compactst (en het voordeligst), en net wat minder “toolig” qua looks.

Beetje je collectie inklinken (consolideren in horlogekringen) is prima maar jij bent niet het type voor één horloge, zie ik in mijn glazen bol.

Veel plezier hier.

Welkom!
Mooie horloges heb je al :+1:

Hm ok, werkt deze link wel? http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=4549147

De ocw-s100 is een mooi horloge, maar ben op zoek naar 1 met in ieder geval ook een dual time functie, en liefst ook een alarm (maar dat lijken de meeste oceanus modellen alleen het één of het ander te hebben…)
De modellen die ik overweeg zijn de ocw-s1400, s2400 of de s3400, waarbij de laatste als enige nog in productie is, maar ik de s1400 eigenlijk het mooiste vind.