Introductie

Beste horlogeliefhebbers en -fanaten.

Na geruime tijd een trouw lezer van dit forum te zijn geweest moet het er nu maar eens van komen . . . aanmelden als forumlid.

Mijn naam is Flip, inmiddels 59 jaar oud en woonachtig in het fraaie Middelburg.
Van jongs af aan ben ik zeer geïnteresseerd in fijne mechaniek/techniek, dus ook in de doosjes die horloges heten.
Sinds enige jaren zit ik door omstandigheden wat ruimer in mijn vrije tijd en kreeg daardoor gelegenheid die interesse uit te diepen.
Ik kwam hierdoor in aanraking met dit forum . . . en dan raak je besmet!!!
Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Aanvankelijk had ik alleen een quartz-horloge van het merk Rosendahl:
(Wristshots omdat wij daar zo van houden binnen dit forum.)

Al lezend en speurend op het internet raakte ik steeds meer in de ban van mechanische horloges.
Als eerste schafte ik een Seiko 5 aan (SNKE57K via Gerrit Nanne):

Dit is mijn daily beater.

Vorig jaar zomer kwam daar een Seiko duiker op lumpyband bij (SKX007 Zomermod van Rob/Monsterwatches):

Hier ben ik heel blij mee.

Op 18 oktober j.l. bezocht ik de Rikketik in Houten (eerste en zeker niet laatste keer).
Daar zag ik in levende lijve de handelsversie van LE 2009 van dit forum. Ik was de klos! Na kort overleg met het thuisfront (het is tenslotte geen pakje boter wat je koopt) zo’n beauty aangeschaft.

Ik kan nog steeds niet goed omschrijven waarom, maar deze Pellikaan PT2 (nr 15/80) hoort gewoon thuis in mijn kleine (doch zeker nog groeiende) verzameling.

Als ik mijn verzameling bekijk wordt duidelijk dat ik niet geef om horloges met complicaties. De tijd aangeven is het belangrijkste; dag en datum zijn nog niet eens noodzakelijk. Als ik die 's morgens op mijn computer lees, dan onthoud ik het wel voor de rest van de dag.
Goede afleesbaarheid is een must!
In mijn wishlist die allengs ontstond, komen dan ook geen chrono’s voor of wijzerplaten en bezels met tachymeters etc… Mij te druk; met alle respect voor degenen die daar wel enorm van kunnen genieten.

Waar het heen zal gaan met nieuwe aankopen weet ik niet. Ik denk aan bijzondere manieren van tijdsindicatie (regulateur, retrograde, einzeiger, digitaal etc), maar ook verschillende vormen van aandrijving (mechanisch, quartz, kinetic, solar) interesseren mij zeer.
En interesse leidt tot begeerte. De beschikbare financiën vormen een beveiliging tegen ongebreidelde groei van de verzameling; en dat is eigenlijk ook wel goed.

Tijdens mij speurtocht naar wat er zoal te koop is op horlogegebied kwam ik vele merken tegen. Ik heb deze vastgelegd in een spreadsheet. Vanwege de hoeveelheid merken heb ik dit beperkt tot merken die er min of meer een eigen internetsite op na houden. Dit leverde toch nog een lijst op van ruim 1.200 merken met sites. Ik stel deze gaarne beschikbaar aan andere forummers.
Wie geïnteresseerd is in deze spreadsheet moet maar even een PB-tje sturen.

Over volgende aankopen zal ik zeker berichten.

Groet,
Flip.

Hoi Flip,welkom op deze hartelijke forum en laat het horlogevirus vrolijk zijn gang gaan.
En wat jouw collectie betreft:mooi en veel draagplezier.

Radjoe

Welkom:)-D

Welkom en mooie verzameling.
Met seiko kun je nooit fout gaan en de PT2 is ook super, doch te groot voor mijn pols.
Hopelijk gaan ze ook weer een PT1 maken

Welkom!

D’r is reeds een imposante bodem voor het virus gelegd zie ik.

Veel plezier hier,

Martin

Dit virus begint langzaam aan een pandemie te worden.
Moeten we niet eens hulp gaan halen?

BV AD’s die héél veel kortingen geven, dat zal ons zeker goed doen! (:smiley:

Welkom op dit forum!

gr Ron

Radjoe Schreef:

Hoi Flip,welkom op deze hartelijke forum en laat
het horlogevirus vrolijk zijn gang gaan.
En wat jouw collectie betreft:mooi en veel
draagplezier.

Radjoe

Hoi Radjoe,
De spreuk onder aan jouw berichten, doet mij denken aan een spreuk van Confucius.

Wie één keer iets vraagt blijft slechts vijf minuten een dwaas. Wie nooit iets vraagt blijft altijd een dwaas.

Heeft ff nix met horloges te maken, maar toch…

Groetjes, René

Hoi Rene,

Heb 'm uit een boek voor oosterse gevechtkunsten.
Vond 'm wel op mij slaan.

Radjoe

welkom en leuke collectie (tu)

Welkom en mooie binnenkomer met deze collectie! :slight_smile:

Mijn beste, introductie

Flip, van harte welkom bij deze ongecompliceerde horlogeclub “ván liefhebbers vóór liefhebbers“.
Hét horlogeforum welke zich met fierheid ontfermt over het voortschrijden der tijd!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Van harte welkom Flip! Tja, de meesten van ons zijn hier getikt, van de snelle soort. 28.000 bps of meer :wink:
Dus niet zo verwonderlijk dat je hart sneller gaat kloppen van een mechanisch horloge.

Over manier van tijdweergave, naast wat je hebt opgesomd, past er nog 1 in 't lijstje: binaire weergave mbv bijv. ledjes.

Betreft aandrijving, ik denk dat je met quartz een “gewoon” batterij in een horloge bedoelt. Ik ben daar ook dol op. Mechanisch hoef ik gezien je verzameling niet meer te wijzen op automaat en handopwind.
Als aanvulling op je lijstje: wat te denken van accu? Net als solar en kinetic wordt een soort accu opgeladen door em aan te sluiten op netstroom. Waarvoor dat nu weer? Wel, er zijn horloges met functies die een hoop stroom vreten. Zo heb ik bijv. een gps horloge. Bij stevig gebruik is ie vrij snel (dag of 2) door z’n energie heen. Dan is het wel zo fijn dat je em zelf kan opladen, zonder meteen batterijtjes te moeten wisselen. En dat bijladen kan op verschillende manieren, bij m’n gps gaat dit via een craddle die je op de computer kunt aansluiten om data uit te wisselen. Deze komt zowel via netstroom als op een paar AA’s weer op volle sterkte. Laatste is erg handig voor onderweg in de bergen of op water waar je geen netstroom hebt.
Verder heb ik horloges die via de computer USB poort opgeladen kunnen worden. Daarnaast heb je horloges die via inductie opgeladen worden. Bekend van de elektrische tandenborstels. Zij blijft je waterdichtheid gegarandeerd.
Verder heb ik een horloge dat werkt op lichaamswarmte. Beetje a la The Matrix.
Als laatst heb je horloges die op cola werken. Andere sapjes en kraanwater werken ook. Hier ben ik nog op zoek naar.

Zo, heb je weer wat om je speurtocht mee uit te breiden. Happy hunting!:smiley:

:slight_smile: Hoi marnix-moed,

Je uitleg over andere vormen van ‘aandrijving’ vind ik leuk. Zal zeker die onderwerpen gaan opzoeken op het internet. Altijd leuk om te leren.
Eventuele nieuwe horloges zullen toch een relatie moeten hebben met mechaniek. Ik ga daarom waarschijnlijk ook niet verder dan kinetic (= combi van mechanisch en quartz).

Groetjes,
Flip.

Beste Flip, van harte welkom hier op dit forum! :slight_smile: Hopelijk ga je ons hier nog flink lastigvallen met je horloges en je allerjongste verslaving! (want dát is het - dat kan iedereen hier bevestigen)

Welkom op dit forum! En gefeliciteerd met de ‘goed afleesbare’ horloges(tu)
Het Seiko virus heeft al toegeslagen, zie ik:D

Ha Flip, welkom hier.
Mooie klokken heb je, mooie foto’s ook.
Heb je die foto’s in 1 serie gemaakt?
Of is dat gewoon je favoriete trui? :slight_smile:
Veel plezier hier!

Sparks Schreef:

Eventuele nieuwe horloges zullen toch een relatie
moeten hebben met mechaniek. Ik ga daarom
waarschijnlijk ook niet verder dan kinetic (=
combi van mechanisch en quartz).

Graag gedaan Flip! Als dat de grens is & aangezien je ook geinteresseerd bent in digitaal, wat te denken van bijv. Ventura (digitale kinetic-achtig) of binnenkort van Hamilton:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,188776,188776#msg-188776

Hi, Flip,
Ook uit het zuiden van ons landje een welgemeende welkomsgroet.
Nog vele spannende zoektochten op internet naar de tikkende :doosjes:
En veel draagplezier .
Gr.
Jack
http://horloges.vijftigplusser.nl

Ik wil het maar houden op fotograferen in 1 sessie.
Een beetje kleur is toch welkom.
Belofte: nieuw horloge . . . andere outfit.

Groetjes, Flip.

Sparks Schreef:

Waar het heen zal gaan met nieuwe aankopen weet ik
niet. Ik denk aan bijzondere manieren van
tijdsindicatie (regulateur, retrograde, einzeiger,
digitaal etc)

Aangezien je al langer dit forum hebt gevolgd, ben je mogelijk al eerder de post tegengekomen over bijzondere manier van tijdsindicatie. Zoals met mechanische middelen de tijd digitaal weer te geven, of de satelietjes, of de balletjes. Zo niet, moet je maar even een gil geven. Dan gaan we ff in 't archief duiken :slight_smile: