Beste horlogeliefhebbers en -fanaten.
Na geruime tijd een trouw lezer van dit forum te zijn geweest moet het er nu maar eens van komen . . . aanmelden als forumlid.
Mijn naam is Flip, inmiddels 59 jaar oud en woonachtig in het fraaie Middelburg.
Van jongs af aan ben ik zeer geïnteresseerd in fijne mechaniek/techniek, dus ook in de doosjes die horloges heten.
Sinds enige jaren zit ik door omstandigheden wat ruimer in mijn vrije tijd en kreeg daardoor gelegenheid die interesse uit te diepen.
Ik kwam hierdoor in aanraking met dit forum . . . en dan raak je besmet!!!
Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Aanvankelijk had ik alleen een quartz-horloge van het merk Rosendahl:
(Wristshots omdat wij daar zo van houden binnen dit forum.)
Al lezend en speurend op het internet raakte ik steeds meer in de ban van mechanische horloges.
Als eerste schafte ik een Seiko 5 aan (SNKE57K via Gerrit Nanne):
Dit is mijn daily beater.
Vorig jaar zomer kwam daar een Seiko duiker op lumpyband bij (SKX007 Zomermod van Rob/Monsterwatches):
Hier ben ik heel blij mee.
Op 18 oktober j.l. bezocht ik de Rikketik in Houten (eerste en zeker niet laatste keer).
Daar zag ik in levende lijve de handelsversie van LE 2009 van dit forum. Ik was de klos! Na kort overleg met het thuisfront (het is tenslotte geen pakje boter wat je koopt) zo’n beauty aangeschaft.
Ik kan nog steeds niet goed omschrijven waarom, maar deze Pellikaan PT2 (nr 15/80) hoort gewoon thuis in mijn kleine (doch zeker nog groeiende) verzameling.
Als ik mijn verzameling bekijk wordt duidelijk dat ik niet geef om horloges met complicaties. De tijd aangeven is het belangrijkste; dag en datum zijn nog niet eens noodzakelijk. Als ik die 's morgens op mijn computer lees, dan onthoud ik het wel voor de rest van de dag.
Goede afleesbaarheid is een must!
In mijn wishlist die allengs ontstond, komen dan ook geen chrono’s voor of wijzerplaten en bezels met tachymeters etc… Mij te druk; met alle respect voor degenen die daar wel enorm van kunnen genieten.
Waar het heen zal gaan met nieuwe aankopen weet ik niet. Ik denk aan bijzondere manieren van tijdsindicatie (regulateur, retrograde, einzeiger, digitaal etc), maar ook verschillende vormen van aandrijving (mechanisch, quartz, kinetic, solar) interesseren mij zeer.
En interesse leidt tot begeerte. De beschikbare financiën vormen een beveiliging tegen ongebreidelde groei van de verzameling; en dat is eigenlijk ook wel goed.
Tijdens mij speurtocht naar wat er zoal te koop is op horlogegebied kwam ik vele merken tegen. Ik heb deze vastgelegd in een spreadsheet. Vanwege de hoeveelheid merken heb ik dit beperkt tot merken die er min of meer een eigen internetsite op na houden. Dit leverde toch nog een lijst op van ruim 1.200 merken met sites. Ik stel deze gaarne beschikbaar aan andere forummers.
Wie geïnteresseerd is in deze spreadsheet moet maar even een PB-tje sturen.
Over volgende aankopen zal ik zeker berichten.
Groet,
Flip.