Invar 15 rubis zakhorloge

Beste HF’rs dit zakhorloge is in mijn bezit gekomen het is een Invar ancre de haute precision van het geronemeerde juwelierswerk uit Indonesië Maurice Wolf. Het horloge is te strak opgewonden en nu probeer ik de veer te ontspannen maar weet niet hoe ben namelijk iets anders gewend te zien om de veer te ontspannen. Ik zie wel iets wat maar weet niet hoe.

Op de laatste foto zie je dat wat het wieltje blokkeert maar heb geen idee welke richting het op moet.

Te strak opgewonden is een verkopersuitdrukking voor “hij is kapot maar laat het overkomen als een simpel probleem” dus in het kort, te strak opgewonden bestaat niet. Je zal het probleem elders moeten zoeken, de balansspiraal lijkt te verkleven en mogelijk is er nog meer aan de hand. Of hij is gewoon vies en heeft een service nodig, dan is het een meevaller.

Oh nog vergeten, als je het horloge probeert op te winden met de kroon dan zal je zien dat het palletje deze kant op gaat:

Je kan dan proberen met een penhoutje oid de pal aan de kant te duren en de kroon door je vingers te laten glijden om de veer te ontspannen.

1 like

Ok dank voor je antwoord mij is al in een andere topic geadviseerd een hobbyist horlogemaker te vinden om de kosten te drukken.