Invar 18 karaats Maurice Wolf

Wat is dit 18 karaats zakhorloge waard?
Zie namelijk veel verschillende prijzen

1 like

Als je de laatste foto nog eens kunt maken zonder te bewegen, dan kunnen we het werk beter bekijken.

Maurice wolf was een juwelier in Soerabaja (West Java)
Hij was er al in 1900 zoals blijkt uit dit bericht in het Bataviaasch Nieuwsblad van 22 september 1900

Dit is een advertentie van hem uit 1921


Er waren winkels in Soerabaja, Bandoeng, Batavia, Semarang en Medan.

en dan in 1933 naar ik vrees het einde:

Het was vroeger heel gebruikelijk dat een juwelier kant en klare horloges kocht en zijn naam er op liet zetten.
Zoals je ziet is het horloge door deze onderneming gemaakt

Je ziet zelfs Speedmasters met de naam van een juwelier erop. Laatst kwam er ergens één voorbij met MEISTER (een juwelier-horlogewinkel aan de Bahnhofstrasse in Zürich) op de wijzerplaat.
Zorg ervoor dat de ketting erbij blijft.

10 likes

Hier vind je gegevens over het werk
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a0&2uswk&Invar_19&

Edit: een waarde kan ik niet geven maar het is zeker niet zo maar een zakhorloge waarvan men zegt de goudwaarde plus twee tientjes voor het werk.

1 like

Ik zie namelijk heel veel verschillende prijzen en dat hij blijkbaar veel waard is of heb ik dat mis

Als je hier links plaatst naar de verschillende prijzen kan iemand er misschien iets over zeggen.
Maar ik ben geen beëdigd taxateur dus ik kan alleen maar gokken wat iets waard zou kunnen zijn en bovendien is het in een veiling altijd zo dat de prijs alleen omhoog gaat als er tenminste twee personen iets willen hebben.
En soms is dat het geval en soms niet.

Leuk gouden zakhorloge, met een fraai uurwerk, helaas is de waarde toch beperkt tot een percentage van ongeveer 20% boven de goud smeltwaarde. Er is helaas bijna geen vraag naar zakhorloges (afgezien van absolute topmerken; Patek Philippe, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, A. Lange & Söhne) zonder complicaties.

99% van de zakhorloges is overigens alleen smeltwaarde.

3 likes

Vraagprijzen. Verkoopprijzen is een ander verhaal…

1 like

Inderdaad, vraagprijzen zijn meestal absurd hoog, zeker op Chrono24 of dergelijke sites. Dit is een leuk horloge maar veel meer dan de goudwaarde gaat hij niet opbrengen.

1 like

Volgens mij missen er ook onderdelen op de balansregulering.

1 like

Zag ik ook meteen. Lijkt me dat er een snek/spiraalvormig wiel heeft gezeten, en dan allicht nog een veermechanisme - soort van zwanehals dus.

Gewoon smeltwaarde hoor. Uurwerk is dus incompleet. Hier is niemand echt naar op zoek…

2 likes

Weet je zeker dat het 18k goud is? Komt misschien door de foto’s, maar het oogt niet als 18k.

Dat kun je echt niet zien op deze foto’s. 18K oxideert ook hoor - een heel subtiele donkere verkleuring, op de lange duur. Het is maar 75% zuiver he. :wink:

Gevonden.

Dit is een Invar chronometer uurwerk en op de foto te zien mist er een onderdeel op de balanskloof die speciaal voor dit uurwerk gemaakt is en dus niet zomaar te vinden is.

1 like

Mooi systeem! Anders dan ik dacht… Ik denk dat het stervormige wiel alleen door het kompas op de plaats gehouden werd. Als je die te ver verschuift, valt-ie er vermoedelijk vanzelf uit.

Ja is echt 18k. En het ster/compas wiel zit bij deze uitvoering niet.

Als ik het goed zie want ze zijn zijn er met extra compas onderin ook op de klok maar niet bij deze standaard uitvoering

Klopt, maar het hoort er wel degelijk. Kijk maar naar de tandjes op dit deel van het kompas (boven de blauwe lijn). En de richting waar-ie hoort te zitten. Vergelijk dan met de foto van Martin.

1 like

Dit uurwerk is helaas echt incompleet,sterker nog,het compas staat nu zover vanaf het 0 punt dat dit horloge nooit goed kan lopen en het kortste eind van het compas blokkeert ook nog eens het uurrad (lijkt het dan)

Eigenwijs zijn is één maar je gelijk willen doorduwen op een horlogeforum vol met mensen die echt wel weten hoe een uurwerk eruit moet zien is twee.

4 likes

Het was een vraag hoor.
Druk niks door.

Klok loopt wel op tijd. Ben geen horloge kenner. Vandaar de vragen