inventaris horlogemaker, wat is wat?

Kijk eens op de Duitse ebay (www.ebay.de) onder “uhrmacherwerkzeug”, daar komen regelmatig dozen met verschillende kleine onderdelen voorbij en die brengen nog onwaarschijnlijk veel geld op.
Dat geldt ook voor het draaibankje en de onderdelen daarvan en de triebniet.
Weggooien zou ik zeker niet doen, er is altijd wel animo voor en het kost weinig moeite. Veel foto’s maken en overal bij zetten dat het gebodene wellicht niet compleet is. Garantie tot de hoek dus.
Succes, Henk

1 like

Haha, dank voor je antwoord, maar zo ga ik het zeker niet doen. Het gaat niet om de hoogste opbrengst, maar we willen graag dat alles voor een eerlijke prijs naar een (beginnend) horlogemaker gaat, zodat alles ook weer gebruikt gaat worden door een liefhebber.

Ik heb de vraag nu even bij haar terug gelegd wat ze wil , alles per stuk, langzaam, gaan verkopen, of dat ik voor een x bedrag alles meeneem (en dat zal een eerlijk bedrag zijn, heb hier al contact over gehad met een horlogemaker hier op hf) en dan uit ga zoeken waar alle ontbrekende stukken zijn, wat er allemaal precies in de lades zit etc… Ik hoop stiekem op het laatste, lijkt me heerlijk om uit te gaan zoeken wat het nu allemaal is.

2 likes

Dan misschien hier op het HF aanbieden?

2 likes

Dat sowieso, het gaat in eerste instantie hier te koop staan en bij geen interesse pas naar andere kanalen. Maar wellicht houd ik ook het eea zelf, zo’n tafel bv is wellicht niet veel meer waard, maar wellicht wel zonde om weg te doen.

3 likes

Suuk6 met de verkoop iig. Hopelijk krijgt mevrouw een aardige start van 2020.

1 like

Ziet er uit als een redelijk complete werkplaats (al zij het gedateerd). Nummer acht is trouwens een ouderwetse Timegrapher voor quartz en mechanisch.

Als je straks door alle kleine spulletjes heen gaat dan wil ik je aanraden om direct te sorteren op de volgende categorieën:
Polshorloges (als het kan meteen dames en heren uit elkaar halen)
Zakhorloges
Wekkers
Klokken

Dan ligt niet meer alles door elkaar en het geeft overzicht. Mijn ervaring is dat je een lot met wekker of klokken spullen binnen een paar uur kunt verkopen op Marktplaats. Zowiezo zijn er veel liefhebbers van gereedschap omdat het nieuw vrij prijzig is.

Ik heb zelf zes werkplaatsen ontleed en ik vind het heerlijk dus als je hulp nodig hebt dan geef je maar een gil.

4 likes

Klopt. De winkel is rond 2000 overgenomen, daarna heeft hij zijn spullen meegenomen en in een bijkamer in huis doorgewerkt.

En dat is een goede tip! Ik weet nog niet of ik het mag doen, maar het lijkt mij inderdaad een heerlijk karweitje om alles uit te zoeken!

En dank, volgens mij heb ik je nummer nog, dus zal je tzt, maar dat kan nog wel even duren, wel appen met voor mij onbekende zaken. (heb ook al ditzelfde aanbod gehad van een van de horlogemakers hier, dus dat identificeren zal wel goed komen!

Dank!

Vandaag alles opgehaald, 4 grote dozen met oud spul! We hebben gelukkig bijna alle ontbrekende onderdelen gevonden, de bitjes van de bergeon, de missende tribniet, alle onderdelen van de robur draaipers etc. Alleen de mandjes van de Elma heb ik niet meer gevonden, maar die zijn gelukkig nog nieuw te krijgen.

Morgen maar eens een start maken met uitzoeken en eens gaan testen of alle apparatuur nog doet wat het moet doen!

9 likes

Leuk om te doen…:+1:

Lijkt me heerlijk inderdaad om door al die bakjes en zakjes heen te gaan.Ik zag al een zakje met omega onderdelen, seiko glaasjes, allerlei stalen banden en bakken met bakjes met kronen, veren etc… Ik heb dit weekend wat te doen :rofl:

2 likes

Oee leuk leuk :wink: Benieuwd wat er tussen zit.

1 like

Haha, ik ook! Zag ook al wat stalen seiko banden, een oud vijfje, een quartz uurwerk met wp maar zonder kast etc. Zal tzt alles van seiko wel eens bij elkaar leggen en jou om raad vragen (als dat mag)!

1 like

Hoi Floris, ja die heb ik inmiddels gevonden, ze zijn wel gebruikt, maar het meeste lijkt aanwezig. Indien interesse, stuur maar even een pm, dan zal ik morgen wat extra foto’s maken.

2 likes

Benieuwd welke stalen Seiko banden er zijn.